• سه‌شنبه / ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۶:۱۴
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 99011206189
  • منبع : نمایندگی مرکزی

استاندار مرکزی:

روز پنجشنبه نحوه فعالیت‌های هفته آینده استان روشن می‌شود/مشکلی در حوزه کالاهای اساسی نداریم

روز پنجشنبه نحوه فعالیت‌های هفته آینده استان روشن می‌شود/مشکلی در حوزه کالاهای اساسی نداریم

ایسنا/مرکزی استاندار مرکزی گفت: در حال حاضر تمام مراکز و فروشگاه هایی که کالای اساسی عرضه می کنند فعالند و کالاهای اساسی به میزان کافی در استان وجود دارد، حتی اگر هیچ کالایی به استان نیاید تا 4 ماه آینده نیازی به کالای ضروری نداریم، هرچند فرایند ورود کالای اساسی به استان هیچگاه قطع نمی شود.

سیدعلی آقازاده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: استان مرکزی امروز در حوزه مقابله با کرونا شرایط بسیار بهتری نسبت به دیگر استان های کشور دارد .

وی با بیان اینکه استان مرکزی دومین استان کشور در حوزه ابتلا به کرونا بود، اظهار کرد: این بیماری در ابتدا به سرعت رشد کرد. در روزهای اول کشور آمادگی لازم را برای مواجهه با آن نداشت، اما برنامه ریزی های لازم در خصوص مبارزه با این بیماری به سرعت صورت گرفت. در دهه دوم و سوم اسفندماه جلسات قرارگاه استانی هماهنگ با جلسات ستاد ملی تشکیل شد.

آقازاده اظهار کرد: ستاد ملی بعدا به بسیاری از اقدامات و تصمیماتی که در استان مرکزی اجرا شد، رسید. ما اولین استانی بودیم که مدارس و دانشگاه ها را تعطیل کردیم و توانستیم جلوی اپیدمی بیشتر را بگیریم و به آرامی در پایان سال شناخت مسئولان و مردم از ویژگی های این بیماری و نحوه برخورد با آن به نسبت بیشتر شد.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی در روزهای اول امکانات اولیه مورد نیاز را حتی برای کادر درمانی نداشت و با کمبود امکانات اولیه مثل ماسک، الکل مواد ضد عفونی و لباس های یکبار مصرف روبرو بود، افزود: وقتی بیمارستان ها نتوانند تجهیزات کادر درمان را فراهم کنند دیگر شرایط بیماران و مردم معلوم است، ولی برنامه ریزی ها برای رفع این کمبودها به سرعت انجام شد.

آقازاده اظهار کرد: خوشبختانه در استان مرکزی کارخانه تولید ماسک و الکل وجود داشت، البته در ابتدا کشمکشی با کشور درخصوص بردن تولیدات الکل و ماسک استان به دیگر استان ها داشتیم، در واقع آنها با توجه به کمبود این اقلام در کشور این حق را به خود می دادند، ولی تامین استان در این حوزه برای ما در اولویت بود و کم کم اینکار انجام شد.

وی با اشاره به کمک خیرین در این حوزه، گفت: تا پایان سال 98 این برنامه ریزی ها به نتیجه رسید و از دهه آخر اسفند به آرامی تثبیت لازم صورت گرفت و از شدت هجوم بیماری جلوگیری شد و از دهه آخر اسفند 98 توانستیم کنترل و تسلط بر این بیماری را داشته باشیم.

آقازاده اضافه کرد: در سال 99 هم از لحظه اول سال با شدت و تمرکز بیشتر و بهتری جلسات ادامه یافت، خیرین، برخی تولیدکنندگان و دولت هم کمک کردند و ما توانستیم وضعیت نسبتا بهتری از اسفند 98 را در فروردین 99 داشته باشیم.

وی اظهار کرد: براساس اعلام رسمی وزارت بهداشت در 11 فروردین، استان مرکزی جزو چهار استانی است که بیماری در آن کنترل شده و روند کاهشی دارد. اقداماتی که منجر به این دستاورد شد، تنها نتیجه کار ستاد استانی نبود و مردم، کسبه، علوم پزشکی، شورای تامین و تمامی دست اندرکاران در رسیدن به این مرحله دخیل بودند.

آقازاده درخصوص نیازهای استان گفت: یکی از نیازهای عمده ما ونتیلاتور است. در حال حاضر خوشبختانه تخت خالی در آی سی یو وجود دارد، اما باید خود را مجهز کنیم که با حمله این بیماری در آینده مواجه نشویم.

وی با بیان اینکه یکی از مسائلی که با آن درگیر هستیم فضا برای بیمارانی است که دوران نقاهت را آغاز می کنند، البته ما نقاهتگاه ایجاد کرده ایم اما چندان استقبالی نشد، در نتیجه این افراد باید در منزل تحت نظارت علوم پزشکی باشند، گفت: ترجیح ما اینست که این بیماران در نقاهتگاه تحت نظارت کادر درمانی باشند تا دوره بیماری به صورت کامل طی شود، چراکه ممکن است این مراقبت ها در منزل به درستی انجام نشود و آلوده شدن دیگر افراد را در پی داشته باشد.

آقازاده با بیان اینکه هنوز با کمبود ماسک مواجهیم، گفت: کمبود الکل تقریبا برطرف شده و کارگاه های تولید ماسک در سطح استان با همکاری بسیج اصناف و مردم و حتی برخی کارخانجات استان فعال شده اند. اگر به همین روند جلو برویم می توانیم این بیماری را پشت سر بگذاریم.

وی افزود: یکی از بحث های بسیار مهم در این زمینه این است که ممکن است این بیماری را کنترل کرده باشیم ولی این ویروس ممکن است هر لحظه تغییر ماهیت بدهد، از طرفی ممکن است با رفتن یک یا چند بیمار به شهرستان هایی که این بیماری بسیار کمتر در آنها ظاهر شده شاهد بروز اپیدمی باشیم. بر این اساس فکر می کنیم کنترل عبور و مرور و اقدامات سخت گیرانه تر و انقباضی تر می تواند به ما و مردم کمک کند که سلامت آنها حفظ شود.

آقازاده اظهار کرد: مردم به خوبی متوجه شرایط شده اند و بسیار خوب با مسئولان همکاری می کنند و اگر این روند همینگونه ادامه یابد به نتیجه خوبی خواهیم رسید.

وی درخصوص وضعیت ساوه و دلیجان گفت: این دو شهرستان جزو مناطق بحرانی استان بودند که برنامه ویژه ای برای آنها تدارک دیده شد که حتی منجر به یکسری تغییرات و انتصاب ها نیز شد و در نتیجه این اقدامات، آمار ابتلا در روزهای نهم و دهم در ساوه کاهشی شد و به زیر 10 نفر مبتلا رسید و در دلیجان نیز به مدت یک هفته در وضعیت ثابت هستیم. با برگزاری جلسات پدافند زیستی استان در این شهرستان ها و پیگیری هایی که انجام شد، در حال حاضر گزارش های ساوه و دلیجان امیدوارکننده و کاهشی است.

آقازاده اظهار کرد: اختیارات استانداران برای رفع این بحران کافی نبود، ولی از اختیارات ویژه حکومتی استانداران برای تصمیم گیری استفاده شد چراکه اقدامات باید به موقع انجام می شد و خوشبختانه شاهد بودیم که بسیاری از تصمیماتی که گرفته شد به حدی کارشناسی بود که بعد از چند روز ستاد ملی به آنها رسید.

وی افزود: از اختیارات استانداران جهت اجرای طرح های کارشناسی در این خصوص حداکثر استفاده صورت گرفت و اجرای بیش از 90 درصد طرح ها موفق بود.

آقازاده با بیان اینکه طرح فاصله گذاری اجتماعی یعنی اینکه زنجیره تماس افراد را کم یا قطع کنیم، افزود: اگر ظرف 10 روز آینده بتوانیم در این طرح موفق باشیم به نتایج خوبی دست خواهیم یافت.

وی درخصوص فعالیت صنایع و کسبه اظهار کرد: تصمیم گیری درخصوص برخی موارد مثل چگونگی فعالیت کسبه و کارخانجات، میزان رفت و آمد و تردد خودروها در سطح استان و خودروهایی که از استان های دیگر می آیند و نقل و انتقال کارگران و کارمندان در اختیار استان است و هم اکنون در حال بررسی و تصمیم گیری برای این مسائل هستیم و جلسه روز پنج شنبه نحوه فعالیت های استان در هفته آینده را روشن می کند.

وی خاطرنشان کرد: تیم ها و کارگروه هایی نحوه بازگشایی کارخانجات و برخی اصناف را بررسی می کنند، البته شرط فعال شدن آنها انجام صددرصدی پروتکل های بهداشتی است و در مجموع، روز پنج شنبه فعالیت اصناف، کسبه و مراکز تجاری بررسی و نتیجه اعلام می شود.

آقازاده درخصوص وضعیت کالاهای اساسی نیز گفت: در حال حاضر تمام مراکز و فروشگاه هایی که کالای اساسی عرضه می کنند فعالند و کالاهای اساسی به میزان کافی در استان وجود دارد، حتی اگر هیچ کالایی به استان نیاید تا 4 ماه آینده نیازی به کالای ضروری نداریم، هرچند فرایند ورود کالای اساسی به استان هیچگاه قطع نمی شود.

وی افزود: مردم می دانند که مشکلی درخصوص کالاهای ضروری وجود ندارد چراکه میزان خرید آنها به اندازه طبیعی است. انبارهای ما هم شارژ است و مشکلی در این زمینه نیست.
 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha