• یکشنبه / ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۶:۰۲
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 99031811024
  • خبرنگار : 50204

مدیرکل محیط زیست عنوان کرد:

ثبت 62 صنعت آلاینده در استان مرکزی/افزایش روزهای پاک نسبت به سال گذشته

ثبت 62 صنعت آلاینده در استان مرکزی/افزایش روزهای پاک نسبت به سال گذشته

ایسنا/مرکزی مدیرکل محیط زیست استان مرکزی گفت: در دو ماهه سال جاری 44 روز پاک و در مدت مشابه سال گذشته 12 روز پاک ثبت شده بوده است که ضمن عدم تردد خودروها، قسمت عمده ای از افزایش روزهای پاک امسال به سبب بارندگی ها و تغییرات اقلیمی بوده است.

رضا میرزایی امروز یکشنبه 18 خرداد در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت روز جهانی محیط زیست اظهار کرد: به سبب بارندگی ‌های اخیر در کشور، برخی تالاب ها از وضعیت بحرانی زیست محیطی خارج شدند.

وی افزود: امسال بیماری کرونا برای مردم دستاوردهای زیست محیطی به همراه داشت، به طوری که تا 19 فروردین ماه به سبب سکون خودروها، اراک به عنوان پاک ترین شهر کشور شناخته شد، همچنین در دو ماهه سال جاری 44 روز پاک و در مدت مشابه سال گذشته 12 روز پاک ثبت شده بوده است که ضمن عدم تردد خودروها،  قسمت عمده ای از افزایش روزهای پاک امسال به سبب بارندگی ها و تغییرات اقلیمی بوده است.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: امسال و سال گذشته هیچگونه بیماری در حیات وحش استان مشاهده نشده و این در حالی است که در سال 95 آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان خسارت زیادی به استان وارد کرد، البته برخی بیماری‌ها سبب از بین رفتن ژن نامرغوب و باقی ماندن گونه های مقاوم هم می شود.

میرزایی اضافه کرد: ارتقای منطقه امن قسمت حفاظت شده هفتاد قله به سطح پارک ملی با پیگیری در شورای عالی محیط زیست در دستور کار برنامه های امسال قرار دارد تا بتوان با تامین اعتبار، حفاظت بهتری از منطقه داشت. سال گذشته سه پاسگاه محیط بانی در هفتادقله، شازند و داوودآباد راه اندازی و تعدادی پاسگاه بدون استفاده فعال شد و امسال نیز در برنامه داریم برخی پاسگاه‌هایی که در حال حاضر غیراستفاده هستند، مجددا فعال شوند.

وی از دیگر اقدامات انجام شده در منطقه حفاظت شده هفتاد قله، به تهیه هلی شات در سال گذشته اشاره کرد و گفت: تهیه این پرنده برای پایش هوایی مناطق انجام شده و امسال موفق به مستندسازی زادآوری پرندگان در تالاب میقان شده‌ایم.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی تجهیزات محیط بانی در استان را تقریبا تکمیل دانست و افزود: استان مرکزی جزو استان هایی با کمترین نیروی محیط بان، اما با میزان تخلفات پایین است. به طوری که سال گذشته 468 مورد کشفیات شکار و صید غیرمجاز و 1184 کشفیات سلاح و ادوات شکار غیرمجاز در استان صورت گرفته است. سال گذشته بر اساس دستورالعمل های سازمانی 1550 پروانه شکار پرنده، 10 پروانه شکار چارپا، 155 پروانه شکار گراز وحشی و 331 پروانه صید ماهی صادر شده است.

میرزایی در خصوص سرشماری صورت گرفته از حیات وحش گفت: در منطقه حفاظت شده هفتاد قله حدود 1300 راس کل و بز و 3200 راس قوچ و میش وحشی پایش شده است.

وی اضافه کرد: تجهیز و راه اندازی مرکز تیمار حیات وحش از دیگر برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار دارد تا از بروز مشکل بواسطه تجمع استان‌ها در مرکز کشور جلوگیری شود، این مرکز در منطقه حفاظت شده هفتاد قله در پاسگاه محیط بانی ابراهیم آباد ساخته شده و امیدواریم بتوان در سال جاری آن را به طور کامل به بهره برداری رساند.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی در خصوص حوزه محیط زیست انسانی اضافه کرد: محدودیت‌هایی برای استقرار صنایع در استان وجود دارد که سال گذشته حدود 2264 موافقت برای استقرار و بهره برداری صنایع و 87 مخالفت ارائه شده است.

میرزایی روزهای پاک و سالم در سال گذشته را 312 روز دانست و بیان کرد: میزان روزهای پاک در سال گذشته نسبت به سال ماقبل آن رشد داشته، همچنین در سال گذشته 53 روز ناسالم ثبت شده است. البته بخشی از تعداد روزهای ناسالم به سبب افت فشار گاز و اجبار برای استفاده از مازوت در نیروگاه شازند ایجاد شد.

وی ادامه داد: در سطح استان طی سال گذشته 62 صنعت آلاینده به ثبت رسیده  و محیط زیست در تلاش به منظور کاهش این صنایع است و در نظر دارد با استقرار سیستم های جدید فیلتراسیون صنایع و بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب و صنایع سبز و تشویق صنایع سبز، از تعداد صنایع آلاینده کاسته شود، امیدواریم صنایع بزرگ نیز به سمت پاک بودن در حرکت باشند.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: علیرغم اینکه شرکت املاح همواره درخواست توسعه داشته اما به صورت رسمی با مخالفت مسئولان مواجه شده و بر مبنای قانون تالاب ها با هرگونه توسعه این شرکت، مخالف هستیم و تلاش بر کنترل این موضوعات خواهیم داشت. در کنار شرکت املاح کوهی با شیب ملایم از باطله های معدنی دپو شده که سال گذشته شرکت اقدام به برگردندان باطله ها به شکل دوغاب کرد البته برای برگشتن به شرایط عادی زمان لازم بیشتری است.

میرزایی تصریح کرد: در نظر داریم در روزهای آینده با کمک صندوق ملی محیط زیست چهار ایستگاه پایش آلودگی هوا به ایستگاه های استان اضافه شود تا مجموع ایستگاه ها در اراک به هفت ایستگاه افزایش پیدا کند، یک ایستگاه هم که در شهرستان شازند مستقر خواهد شد و افزایش تعداد داده‌ها سبب تفسیر بهتر می‌شود.

وی ادامه داد: در قانون بودجه سال ۱۳۹۹، ۳۵ درصد از عوارض آلایندگی به سازمان حفاظت محیط زیست برای اجرای برنامه‌های کاهش آلودگی و ممانعت از تخریب محیط‌زیست اختصاص یافته تا با مشارکت صندوق ملی محیط زیست، تسهیلات لازم به منظور اجرای برنامه های محیط زیستی در سطح ملی و منطقه ای با مشارکت بخش خصوصی در نظر گرفته شود که ظرفیت خوبی است و امیدواریم این مهم استمرار داشته باشد.

میرزایی با اشاره به شعار ملی روز محیط زیست که «جهش تولید، حفظ محیط زیست برای توسعه پایدار ایران » تعیین شده، افزود: ۱۵ خرداد ماه روز جهانی محیط زیست، روزی است که از سوی سازمان ملل برای افزایش آگاهی مردم، حفظ محیط زیست و تحریک سیاستمداران به گرفتن تصمیماتی برای رویارویی با تخریب محیط زیست و گونه‌های زیستی‌ جانوری انتخاب شده‌است.

وی بیان کرد: با توجه به گسترش شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان و به تبع آن کشور ایران، برخی استان ها در وضعیت قرمز قرار دارند که امیدواریم با رعایت مردم و تلاش همه جانبه از این بیماری رهایی پیدا کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha