• شنبه / ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 99033119368
  • منبع : نمایندگی ایلام

در میزگرد ایسنا مطرح شد

آسیب‌شناسی گام اول موفقیت گام دوم را تضمین می‌کند/ مبنای تحول اقتصادی باید اقتصاد مقاومتی باشد

آسیب‌شناسی گام اول موفقیت گام دوم را تضمین می‌کند/ مبنای تحول اقتصادی باید اقتصاد مقاومتی باشد

ایسنا/ایلام سخنرانی مقام معظم رهبری در روز 14 خرداد ماه امسال، در سالروز ارتحال امام راحل (ره) در خصوص ضرورت ایجاد تحول در بخش‌های مختلف بازتاب‌های گسترده‌ای در بین اقشار مختلف از جمله در بین اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مدیران و کارشناسان داشت.

ایسنا، منطقه ایلام برای روشن‌تر شدن ابعاد تحول‌آفرینی در بخش‌های مختلف جامعه، میزگردی با حضور حجت‌الاسلام‌‎ والمسلمین میهن پرست امام جمعه چوار و مدرس دانشگاه، دکتر یونس احمدی مدرس دانشگاه و دانش‌آموخته رشته دین‌پژوهی و مهندس خدابخشداودی نصر مدرس دانشگاه و دبیر جامعه مهندسان استان ایلام برگزار کرده است تا به فهم موضوع به سهم خود کمک کند.

تحول در ذات اسلام و انقلاب نهفته است

حجت‌الاسلام و المسلمین میهن‌پرست در ابتدای این میزگرد با بیان اینکه «تحول» تنها اختصاص به زمان ما ندارد اظهار کرد: بحث تحول و تحول خواهی در ذات و درون اسلام عزیز وجود دارد یعنی پیغمبر اکرم (ص) از همان ابتدایی از سوی خداوند متعال، مأمور و مبلغ دین شدند و وحی بر ایشان نازل شد و تشکیل حکومت دادند که تحول در جامعه ایجاد کنند.

وی ادامه داد: از نظر سیر تاریخی وقتی مطالعه می‌کنید پیامبر اعظم (ص) در عرض بیست و چند سال، تحولی را در جامعه آن روز به وجود آورد که عرب جاهلی آن عصر که از پایین‌ترین سطح امکانات رفاهی برخوردار بود، از نظر اخلاقی پایین‌ترین سطح را داشت و انحطاط خاصی حاکم بر جامعه آن روز بود، تحول ایجاد کرد و جامعه را ترقی داد. تا قرن پنجم هجری یا تا اواخر قرن چهارم، مسلمانان در اوج اقتدار علمی فرهنگی و سیاسی بودند شما نگاه کنید کشورگشایی‌هایی که اتفاق افتاد، تحولی که در علوم مختلف رخ داد دانشمندانی که از ممالک مختلف سیاسی آمدند و تحول آفریدند که خیلی از آنها شاگردان اهل بیت (ع) بودند بنابراین تحولی که مقام معظم رهبری اشاره می‌کند در ذات اسلام نهفته است، در ذات انقلاب ما نیز نهفته است. یعنی امام بزرگوار ما وقتی می آیند تحول‌آفرینی را آغاز می‌کنند اول تحول را از خودشان شروع می‌کنند و این تحول را به جامعه می کشانند یعنی اگر کسی بخواهد تحول‌آفرین باشد اول باید خودش را بسازد و خود ساخته شود خود ساخته که شد مثل امام و مقام معظم رهبری می‌تواند جامعه را تحت تاثیر قرار دهد لذا وقتی امام یک حرفی می‌گفتند، مردم، رزمندگان و وفاداران انقلاب آن را روی دست می‌گرفتند و انجام وظیفه می‌کردند و لذا موفقیت‌ها زیاد بود.

این مدرس دانشگاه افزود: بنابراین انقلاب عزیز ما به تعبیر شهید مطهری «اسلام یعنی انقلابی در درون و انقلابی در بیرون» یعنی در درون انقلاب ایجاد می کند که بازتاب آن در برون اتفاق می‌افتد. ثمرات این تحول‌خواهی را ما امروز در دنیا می‌بینیم که انقلاب ما صادر شده است ما در درون نظام ممکن است قدر این تحول را ندانیم اما آن که بیرون است این را می‌بیند و افتخار می‌کند خاطر این پیشرفت‌ها .

حجت‌الاسلام و المسلمین میهن‌پرست ادامه داد: آنچه حضرت آقا در بحث تحول تحول خواهی مدنظرشان است می‌فرمایند نه افراط نه تفریط، نه تجربه گرایی نه تحول خواهی که منجر به از دست دادن اصول شود، این هم یک نکته مهم است که رهبر معظم انقلاب به صورت ریز در بیاناتشان مطرح می‌کنند، خیلی‌ها بودند که نتوانستند هم پای انقلاب همراه شوند و تحولات را ببینند و در سیر تحولات حرکت کنند، جا ماندند و به تعبیر حضرت آقا در سال‌های گذشته «ریزش» کردند بحمدالله رویش‌های انقلاب اسلامی بیش از ریزش‌های آن بود، پس نه افراط نه تفریط، بلکه یک چیز میانه، اسلام دین وسط است اگر افراطی هست از سوی دیگران است، ایجاد فرقه های مختلفی که در طول تاریخ می‌بینید به وجود آمده در اسلام، از سوی دیگران بوده بیگانگان این‌ها را علم کردند که اسلام را شقه شقه کنند،  اسلام حقیقی و درست آن که و پیغمبر (ص) و اهل بیت (ع) معرفی کردند نه افراط داشت نه تفریط.

 وی نکته بعدی تحول را در بحث ارکان تحول عنوان و خاطرنشان کرد: حالا یک تحول می خواهد اتفاق بیفتد به دو تا رکن خیلی مهم نیاز دارد یک رکن «فاعل تحول» است و دوم «قابل تحول» است. قابل یعنی پذیرنده که قاعدتاً عموم محسوب و شامل همه می‌شود باید زمینه را فراهم کرد تا این‌ها بپذیرند.

 امام جمعه شهر چوار بیان کرد: امام بزرگوار ما هم این کار را کرد ایشان چون نفوذ لازم را در دل‌ها داشتند توانستند تحول را در جامعه ایجاد کنند و لذا یاران امام در طول ۱۵ سال مبارزه سخت از سال ۴۲،  دست از مبارزه برنداشتند، خسته نشدند، نگفتند به ما چه، زندان رفتند، شکنجه شدند اما گفتند چون امام می‌خواهد ما پای کاریم. این خیلی مهم است حالا در بحث قابلیت که پذیرنده تحول است کمی کم رنگ شده است که عواملی در کمرنگ شدن پذیرش عمومی تحول نقش دارد، یکی از مهم‌ترین این عوامل سلیقه‌ها و رفتارهایی بوده که از سوی بعضی مسئولان ما اجرا شده است مسئول ما اگر در میدان عمل نباشد و پای کار نباشد طبیعتاً مردم آن تحول را نمی‌خواهند. خداوند شهید بزرگوار سلیمانی را رحمت کند این بزرگوار چون خودشان در خط مقدم بودند و جلودار بودند نیروهای پشت سرش هم حرکت می‌کردند و لذا وقتی شهید شدند میلیون ها نفر برای تشییع ایشان آمدند. پای کار بودن، جلودار بودن، اینکه فقط حرف نباشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین میهن‌پرست گفت: متاسفانه در یک بخشی و در یک دوره این اتفاق افتاده است به تعبیر مقام معظم رهبری از آن دوره‌ها «عقب‌گرد» است. در دورانی از انقلاب ما عقب‌گرد داشته‌ایم. مقصر کیست؟ مقصر آنهایی هستند که به نوعی سستی کردند بی‌رخوتی و بی‌حالی کردند تفکرات غربی را درکشور گسترش دادند و حاکم کردند و باعث عقبگرد شدند.

وی با بیان پیشرفت‌های نظام اسلامی در بخش‌های مختلف اظهار کرد: ما در بخش نظامی پیشرفت‌های بسیار عالی داشته‌ایم. در بخش علمی هم پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم. در بخش‌های گوناگون نظام، تحولات خوبی اتفاق افتاده و همه اینها به این دلیل است که شخص حضرت آقا خودشان وسط میدان هستند و مرتب مطالبه‌گری دارند،این مطالبه گری باید به فرهنگ تبدیل شود تا مسئولان اجرایی را پای کار بکشاند.

امام جمعه شهر چوار ادامه داد: بالا ترین مرتبه تحول، مرتبه تحول معنوی است . اگر در مرتبه معرفت معنوی پیشرفت حاصل شد پیشرفت سایر مراتب را هم به دنبال دارد. یعنی یک جامعه اگر از نظر معنوی به سمت قله و مرتبه متعالی حرکت کرد به‌دنبالش تحولات علمی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی هم می‌آید ولی اگر آن کمرنگ شد تبعات منفی دارد.

آسیب‌شناسی گام اول موفقیت گام دوم را تضمین می‌کند

دکتر یونس احمدی نیز در ادامه این میزگرد اظهار کرد: اخیراً از سوی مقام معظم رهبری و نظام جمهوری اسلامی کلید واژه‌های جدیدی در ادبیات سیاسی کشور مد نظر قرار گرفته است. یکی از این کلید واژه‌ها «گام دوم» و دیگری بحثی است که به عنوان «تحول» در خرداد ماه سال جاری مطرح شد. سابقه ساختار جمهوری اسلامی دارد به نیم قرن نزدیک می‌شویم و دوستان در جریان هستند که در دهه‌های مختلف نظام جمهوری اسلامی دعواهای سیاسی مختلفی مطرح شد. دهه اول دهه استقرار را داشتیم، سپس دهه سازندگی را بود. پس از آن دهه اصلاحات را مطرح شد و بعد دهه عدالت را داشتیم. هرکدام از این ایده‌ها برای خودشان نقاط قوت و ضعفی داشته‌اند.

 این دانش‌آموخته دین‌پژوهی گفت: به نظر می رسد که در ارزیابی کارنامه این نیم قرن ما به شرایطی رسیدیم که لازم شده برخی تغییرات اعمال بشود و ما از عناوین جدیدی استفاده کنیم که ظاهراً مرحله جدیدی از عمر نظام اسلامی در حال آغاز باشد. کلید واژه‌های اصلی که رمز حرکت است این است که گام جدیدی شروع کنیم که مبتنی بر تحول است برای اینکه ورود کنیم به گام نو لازمه‌اش این است که گام گذشته را مورد ارزشیابی قرار دهیم و نقد کنیم این اتفاقی است که خوشبختانه از سوی ارکان مختلف ساختار نظام چه از سوی رهبری معظم و چه از سوی ساختارهای دیگر انجام شده است به خصوص دانشگاه‌ها و مقداری هم حوزه‌های علمیه به این موضوع پرداخته‌اند. در مواردی تحقق گام‌ها را داشته‌ایم اما در مواردی هم تحقق نیافته است. ظاهراً برنامه این است که ما نقاط ضعف گام اول را پوشش بدهیم اما برای این کار باید آنها را به خوبی بشناسیم و آسیب‌شناسی عالمانه انجام دهیم و از پذیرش نقاط ضعف ترس نداشته باشیم آنچه مشخص است این است که ما توانستیم در حوزه ساختارسازی،  ساختاری را در کشور ایجاد کنیم که مبتنی بر جهان امروز است وپدیده‌ای مدرن محسوب می‌شود که بسیار مهم است و در ساختارسازی می‌توانیم بگوییم کارنامه موفقی داشتیم اما در برخی حوزه‌ها نقاط ضعفی داشتیم که باید برای آینده آنها را پی‌گیری کنیم از مهم‌ترین نقاط ضعف ما همین انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی است که بدون تعارف نقطه ضعف در کارنامه ماست. مشارکت در حد مطلوب نبود. در حوزه اقتصادی هم کارنامه موفقی نداریم. از طرفی با فساد مواجهیم که نقطه ضعف دیگر ماست. با وجود اینکه اقدامات خوبی برای مقابله با فساد صورت گرفته اما هنوز در سیستم و ساختار ما موجود است.

این مدرس دانشگاه افزود: موفقیت برنامه ما برای آینده منوط به آسیب شناسی گام اول است در حال حاضر ما نیاز به اقدامات جدیدی در حوزه‌های مختلف داریم با توجه به اینکه نتوانستیم در گام اول به آن نقطه آرمانی دست پیدا کنیم، گام دوم باید با پوشش دادن مشکلات در گام اول آغاز شود باید به جای تأکید بر افراد و خانواده هایی که درون سیستم وجود داشته‌اند به طرف ساختارها برویم و اینکه بتوانیم یک مجلس کارآمد داشته باشیم، یک دانشگاه کارآمد داشته باشیم و یک حوزه علمیه کارآمد و موفق داشته باشیم.

دکتر احمدی خاطرنشان کرد: نقش افراد در سیستم به این شکلی که هست باید کاهش یابد و نقش ساختارها ارتقا و افزایش پیدا کند. این تحولات در جامعه شروع شده و اگر بخواهیم از تحولات اجتماعی عقب نمانیم، این تحولات ضروری باید شتاب گیرد.  از تحولات جدیدی اشاره کردم ساختار سازی بود که علاوه بر آن، ما نیاز به تحولات الهیاتی داریم یعنی الهیاتی که الان هست باید مبتنی شود بر نظام نوین جهانی.  در بسیاری از حوزه‌ها چه در حوزه سیاست داخلی و چه در حوزه سیاست خارجی نیازمند حضور مقتدرانه دین هستیم به گونه‌ای که بتوانیم یک اقدام اجتماعی صورت بدهیم. هرگاه ما در نظام جمهوری اسلامی نگاهی دینی و الهیاتی نداشته باشیم قطعاً موجب تفرق نیروها و شکست خواهد شد. الهیات ما باید یک الهیات نوین باشد مبتنی بر زمان و سنت‌ها و همچنین نظام‌های مدرن. اما این الهیات با تفقه، ارزیابی و سنجش منابع دینی انجام شود.

 وی با بیان اینکه تحول بعدی، تحول علمی و فلسفی است به نقش کمرنگ دانشگاه در گام اول انقلاب اشاره کرد و افزود: دانشگاه‌ها نقش پررنگی در گام اول انقلاب نداشتند، در گام دوم باید این نقش به دانشگاه برگردد و مرجعیت علمی خود را باز یابد و حوزه های کارشناسی برای آینده مهیا بشوند.

دکتر احمدی اضافه کرد: تحول بعدی تحول حوزه نظارت است نقش مردم بایستی ساختارمند و نظام‌مند شود و در واقع آن ابعادی که بهش می گویند بعد چهارم دموکراسی و بعد چهارم ساختار، در عرصه‌های جامعه مدنی در عرصه مطبوعات در عرصه شبکه‌های اجتماعی و مورد توجه قرار گیرد این اتفاق البته افتاده، اما باید از سوی نظام رسمیت بیشتری به آنها داده شود و بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

تحول نیاز به سازماندهی دارد و به معنای آنارشیسم نیست

مهندس خدابخش داودی‌نصر هم در ادامه این میزگرد اظهار کرد: معمولاً تغییر و تحول با هم می‌آیند. تغییر سطحی‌تر است اما تحول بنیادی و ساختاری و عمیق است. بالاترین تحول صورت گرفته در جامعه هم انقلاب اسلامی است. در تحول پس از رسیدن به نتیجه معمولاً برگشتن به نقطه قبلی امکان پذیر نیست. تحول یک فرایند محسوب می‌شود اسلام دین تحول است امام حسین علیه السلام اشاره می‌فرمایند: «من برای اصلاح در دین جدم قیام می کنم» اسلام دین اصلاح است اگر ما متناسب با قافله امروز جهانی پیش نرویم یا می‌میریم یا منزوی می‌شویم.

 این مدرس دانشگاه گفت: در سازمان‌ از نظر اداری هم می‌گویند «سازمان یادگیرنده» یعنی سازمان اگر متناسب با شرایط روز پیش نرود از بین رفتنی است. تحولات قهری است ما نمی‌توانیم چشم من را به روی تحولات جهانی ببندیم چون از قافله جهانی عقب می‌مانیم در قرآن کریم «إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» آمده است. تحول باید از درون آغاز شود هم‌چنانکه حضرت امام (ره) تحول را از خودشان شروع کردند سردار سلیمانی نیز چنین بودند.

دبیر جامعه اسلامی مهندسین استان ایلام ادامه داد: تحول به معنی آنارشیزم نیست بلکه سازماندهی شده ریشه ای برنامه ریزی شده است برخی می‌گویند تحول ممکن است ثبات اجتماعی را به هم بریزد اما تحول با حفظ اصول صورت می‌گیرد و تبعات سوء ندارد. روزگاری به اصولگرایان محافظه‌کار می‌گفتند، یکی از بزرگان گفت این اصطلاح درست نیست، محافظه کار کسی است که بر سر اصول معامله می‌کند از اصول عدول می‌کند.

 وی با بیان اینکه باید جایگاه دین را در تحول مد نظر قرار دهیم خاطرنشان کرد: در زمان حضرت امام همیشه این جمله را می‌گفتند: «اشتباهم را به پای مکتبم مگذار» اما همیشه اشتباه شخص را به پای مکتبش می‌گذارند ما چه بخواهیم چه نخواهیم اگر درست عمل نکنیم اشتباه من را به پای دین می‌گذارند بنابراین باید قوت و قدرت دینمان را در مرحله اول نشان بدهیم خصوصاً در حوزه اقتصادی.

مهندس داودی نصر گفت: در تحول ما نیاز به شاخص و معیار داریم شاخص‌ها هم ساخته و پرداخته خودمان نیستند باید مواظب باشیم این شاخص ها که از بیرون می آیند فرهنگ وارداتی‌اشان به ما تحمیل نشود این شاخص‌ها را اساس پژوهش های کاربردی و مبتنی بر واقعیت باید بومی کنیم.

 وی اضافه کرد: باید تحول را سازماندهی کنیم حضرت آقا در خصوص تحول فرمودند ممکن است تحول بد باشد ما باید درست عمل کنیم و تحول را خوب اجرا کنیم باید بر اساس و والامر بین الامرین عمل کنیم اسلام بین‌الامرین است بینابین باید حرکت کنیم.

جامعه امروز نیازمند فلسفه مضاف است

حجت‌الاسلام و المسلمین میهن‌پرست یکی از مشکلاتی که ما امروز در جامعه جهانی و ایران را نبود قدرت تحمل مخالف دانست و بیان کرد: اگر یک صدایی ولو اینکه حق هم باشد از گلوی کسی خارج شود و با دیدگاه ما موافق نباشد تحمل شنیدن آن را نداریم لذا چه در مسائل سیاسی و جعل در مسائل علمی و نظری تعامل دو سویه می خواهد  ولازم است با حفظ اصول گفت و گوها شکل بگیرد مخصوصاً در بحث فلسفه دین که بسیار مهم است البته فلاسفه غربی مباحث دقیقی در این باره مطرح کردند و خیلی از این مباحث ممکن است از نگاه ما باطل باشد اما بالاخره بحث شده است.

امام جمعه شهر چوار گفت: ما امروز در جامعه فلسفه مضاف خیلی نیاز داریم مثلاً در بحث فلسفه اجتماع، فلسفه فرهنگ، فلسفه تمدن و ... این‌ها خیلی مهم است باید به این سمت حرکت کنیم یکی از آسیب‌های جدی به این مباحث علمی، نگاه سیاسی به آن‌هاست یعنی مباحث علمی نباید با مباحث جناحی و سیاسی نگریسته و ارزیابی شوند حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها برای این گفتگوها پای کار بیایند و دولت نیز حمایت کنند چرا مقام معظم رهبری روی مسئله علم این همه تأکید دارند وقتی علم می‌آید قدرت هم به دنبالش می‌آید، قدرت بیاید ثروت هم به دنبالش خواهد آمد، اینها برکات علم است و برای همه سازنده است امیدوارم به این بلوغ فکری برسیم که بتوانیم این را برای خودمان قابل هضم بدانیم رهبری معظم الان پرچمدار این مسئله است اگر ما پشت سر ولایت حرکت کنیم خیلی از مشکلات حل می شود، بعضی گمان می‌کنند اگر پشت سر آقا حرکت کردند دیگر نمی‌شود حرفی گفت، نه بلکه به این معنی است که حرف علمی باید گفته شود و روشمند باشد.

ساختارسازی حاکمیت‌های ملی مستقل، زمان‌بر است

 دکتر احمدی در بخش دیگر سخنان خود در این میزگرد اظهار کرد: واقعاً شنیدن صدای مخالف و منتقد به یک فرهنگ نیاز دارد و فقط شامل شنیدن صرف نمی‌شود بلکه کدها را باید شنید و به صورت کمی و عددی آن را درک کرد اگر قرار است تحول تقسیم‌بندی‌هایی داشته باشد یکی از آنها تقسیم بندی کمی و کیفی است باید شفاف باشیم در پذیرفتن نقاط ضعفمان، و ترس هم نداشته باشیم جامعه محصول فعالیت ماست. گاهی کدها و عددهای ما پایین آمده و مشارکت پایین کم شده است، باید بپذیریم به لحاظ علمی اگر یک راهکار درست ارائه شد.

وی افزود: روی ساختار و مبانی تاکید کردیم تا به یک جایی رسیدیم ساختارسازی حاکمیت‌های ملی مستقل در خیلی از جاها زمان‌بر بوده است گاهی به یک قرن هم کشیده است نباید انتظار داشت تولید علم و مبنا و تولید فلسفه و تولید هنر و الهیات و اخلاق برای حاکمیت زمان‌بر نباشد. ساختار سازی ما را می‌شود ادامه دو قرن اخیر ما در نظر گرفت یا آشنایی ما با نظام مدرن جهانی در نظر گرفت یا نه اینکه آن را حاصل همین ۴۰ سال بدانیم  هر گونه که حساب کنیم تولید ساختار زمان‌بر است و کار تحقیقی دارد در حوزه الهیات، الهیاتی داریم که بیش از هزار سال در حوزه‌های رفتار فردی بوده است و اکنون به حوزه اجتماعی آمده است این شیفت پارادایمی زمان‌بر است. انتظاری که ما از تحول داریم اینجا خیلی عمیق می‌شود باید به سمت ساختارهایی که جامعه به آنها نیاز دارد برویم.

 این مدرس دانشگاه ادامه داد: یکی از کدهایی که الان می‌توانیم ارائه کنیم تفاوت بین انقلاب اسلامی و نظام اسلامی است. انقلاب اسلامی تأکید بر مبنا دارد هر نظامی در جهان یک هسته مرکزی دارد و جمهوریت در جامعه ما مرز و تفاوتی با انقلاب دارد. ما کسانی که درون نظام هستند را و ممکن است منتقد باشند نسبت به مبانی و ساختارها، را باید در حوزه جمهوری جا بدهیم. پس ما ساختاری داریم که در آن یک عده با ما لینک و موافقند و و یک عده هم زاویه دارند که این‌ها باید در ساختار جا بگیرند. باید ساختارها را در حوزه جمهوریت و انقلاب به گونه ای ببینیم که هم انقلابی و هم مخالف را در خود داشته باشد. در گام آینده نظام با مخالفان و منتقدان باید ساختارمندرفتار کرد.

مبنای تحول اقتصادی در جامعه باید اقتصاد مقاومتی باشد

مهندس داوودی نصر هم در بخش دیگر سخنان خود در این میزگرد اظهار کرد: در اسلام طرد باید به حداقل برسد و جذب حداکثری شود. محورهای تحول باید عالمانه، هوشیارانه، دقیق، جامع و واقع‌گرایانه باشد. تحول نقطه مقابل ایستایی است. باید دائم در حال جنب و جوش باشیم حضرت آقا در سال‌روز رحلت امام خمینی به نکته زیبای اشاره کردند: «آمار».  آمار مبنای برنامه‌ریزی صحیح است ابزار دست مدیران است. مدیرانی که موفق نیستند کسانی هستند که هدف گذاری ندارند چون برنامه‌ریزی ندارند و نمی‌شود ارزشیابی‌شان کرد. مدیریت بر اساس برنامه‌ریزی کمی از قبل انجام شده می‌تواند پاسخگو باشد متأسفانه در حال حاضر وضعیت آمار در برخی دستگاه‌های اجرایی کشور مطلوب نیست و ضعیف است.

 وی در خصوص الزامات تحول به مثالی در حوزه ترویج کشاورزی اشاره کرد و گفت: ما وقتی می‌خواهیم گونه‌های جدیدی را در کشاورزی ترویج کنیم که آن گونه، در ذهن مخاطب نیست اولین کار این است که تصورات قبلی را از ذهن مخاطب خارج کنیم، باید ذهن او را متحول کنیم در عین حال نباید به داشته‌هایمان قانع باشیم، تحول‌خواهی یعنی این. آینده را نه ‌تنها باید ببینیم بلکه آن را بسازیم تأکید ما بر آینده‌سازی است.

این مدرس دانشگاه افزود: اینکه مقام معظم رهبری مرتب بر توانایی جوانان تاکید می‌کنند برای این است که جوانان تحول‌خواهند و سرزمین بکری در فکر دارند.

 داودی‌نصر ادامه داد: توجه به مبانی معرفتی و اندیشه محوری نکته مهمی است. مبنای فکری و تئوریک ما باید قوی باشد.  در حوزه مدیریتی کشور، رهبری معظم انقلاب می فرمایند نسخه اصلی درمانگر اقتصاد ما برنامه اقتصاد مقاومتی است. دولت برای اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی دستورالعملی نوشته که همه منابع این برنامه باید از محل بودجه دستگاه‌ها تأمین شود متأسفانه نتیجه  این اقدام از سوی حوزه اجرایی کشور  یک کار بدون دستاورد است  . بودجه سنواتی باید اصل و اساس کارش اقتصاد مقاومتی باشد یعنی هر پرسش و حرکتی بر اساس اقتصاد مقاومتی باشد.  برنامه‌های داده شده دستگاه‌های اجرایی برای اقتصاد مقاومتی فاقد بودجه است همه دستگاه‌ها با کسری منابع مواجهند به همین خاطر نمی توانند از محل منابع خود انجام دهند اما ما معتقدیم همه برنامه دستگاه‌ها بر اقتصاد مقاومتی باشد تا شاهد تحولات در حوزه‌های مختلف باشیم.

 وی اضافه کرد: متاسفانه ما در حوزه نظارت خوب عمل نمی‌کنیم و این باعث می‌شود بخش‌های توانمند ما تحت تأثیر حرکت کند دیگر بخش‌ها قرار گیرند و شاهد تحول نباشیم شنیده ها حاکی است که تصمیم بر آن است نظارت همه دستگاه‌ها را یک جا جمع کنند و کار موازی دوباره‌کاری و پراکنده‌کاری در حوزه نظارت رفع شود، اگر این اتفاق بیفتد نظارت جایگاه خود را باز می‌یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha