• سه‌شنبه / ۱۷ تیر ۱۳۹۹ / ۱۳:۵۸
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 99041712830
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

تحقیق؛ تکه گمشده در پازل صنایع تبدیلی و دارویی خراسان جنوبی

تحقیق؛ تکه گمشده در پازل صنایع تبدیلی و دارویی خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی عضو کمیسیون عالی کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: یکی از کمبودهای شدیدی که در منطقه خراسان جنوبی مشاهده شد، نقص تحقیقات به ویژه روی صنایع تبدیلی و دارویی است که عناب و زرشک می‌توانند نقشی مهمی در این صنایع داشته باشند.

محمدجواد پیش‌بین امروز 17 تیرماه در بازدید از مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه زرشک و عناب جزو مزیت‌های اقتصادی و کشاورزی منطقه خراسان جنوبی و به ویژه بیرجند است، گفت: این منطقه مزیت‌های نسبی معدنی نیز دارد، اما در بخش کشاورزی این محصولات یکی از مزیت‌های بسیار مهم است که می‌تواند در بهبود شاخص‌های اقتصادی چه از نظر کسب درآمد و تاثیر در تولید ناخالص ملی و چه از نظر اشتغال زایی و ایجاد ارزش افزوده تأثیرگذار باشد.

به گزارش ایسنا، عضو کمیسیون عالی کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: یکی از کمبودهای شدیدی که در این منطقه مشاهده شد، نقص تحقیقات به ویژه روی صنایع تبدیلی و دارویی است که عناب و زرشک می‌توانند نقشی مهمی در این صنایع داشته باشند.

پیش بین تصریح کرد: لازم است بخش‌هایی روی این موضوع کار کنند و بتوانند تحولات منطقی و محسوسی در بازار این محصولات به وجود آورند و قطعاً این در اشتغال تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت که این محصولات می‌توانند به عنوان یک مزیت منطقه‌ای در بهبود وضعیت اقتصادی منطقه بسیار موثر باشند.

وی با اشاره به بازدید از مجتمع تحقیقات جهاد دانشگاهی، گفت: اقدامات بسیار خوبی در این مرکز انجام شده که در کنار این اقدامات، شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی نیز وارد راه‌اندازی خوشه صنعتی زرشک و عناب شده است.

عضو کمیسیون عالی کانون های هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور به معرفی خوشه‌های صنعتی پرداخت و افزود: این خوشه‌ها در حقیقت به مجموعه فعالیت‌های خرد و متوسط گفته می‌شود که در یک صنعت دور یکدیگر جمع شده و چالش‌ها و فرصت‌های توسعه مشترک را شناسایی و بررسی می‌کنند.

پیش بین ادامه داد: خوشه‌های صنعتی به عنوان یک مدل توسعه صنایع خرد و متوسط می‌توانند در بهبود وضعیت این گونه صنایع در مناطق مختلف بسیار موثر باشند؛ به این صورت که با تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش و مطالعات کاملا علمی و تعیین استراتژی منطبق با واقعیت و نیاز آن صنعت و با هماهنگی تمام دستگاه‌های اجرایی در یک منطقه می‌توانند در رشد مبتنی بر اصول علمی و کارشناسی این صنعت موثر باشند.

وی تصریح کرد: توسعه یک صنعت در هر مکانی، حاصل همدلی و وفاق بین بخش خصوصی و دولتی است.

عضو کمیسیون عالی کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور بیان کرد: وظایف کانون‌ها تصمیم‌گیری نیست، بلکه به عنوان یک NGO کاملا علمی اشکالات قوانین و مقررات حاکم بر یک صنعت را بررسی کرده و از طریق معاونت علمی و فناوری با ارائه پیشنهاد به دولت و دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده می‌توانند منجر به پیگیری روند قانونی و اصلاح قوانین شوند.

پیش بین ادامه داد: از دیگر وظایف کانون‌ها، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و یا اقدام در راستای ایجاد شرکت‌های دانش بنیان، حمایت از نخبگان بخش، معرفی سرفصل‌های تحقیقاتی و ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه در یک صنعت خاص است که می‌تواند باعث رشد یک صنعت مبتنی بر اصول علمی شود.

وی اظهار کرد: در خراسان جنوبی با هماهنگی به وجود آمده بین جهاددانشگاهی و خوشه زرشک و عناب  نه تنها از موازی‌کاری جلوگیری می‌شود، بلکه در جلوگیری از هدر رفت وقت و هزینه نیز تاثیرگذار بوده و با اقدامات مطابق با نیاز منطقه، در آینده با حضور کانون هماهنگی دانش صنعت و بازار زرشک و عناب شاهد تحولات بسیار خوبی در این منطقه خواهیم بود .

عضو کمیسیون عالی کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور با بیان اینکه خام فروشی عناب و زرشک یکی از اشکالات این منطقه است که به صورت درست نیز اجرا نمی‌شود، یادآور شد: از وظایف مهم کانون و خوشه این است که به دنبال صنایع تبدیلی باشد چرا که از محصولات این منطقه می‌توان فرآورده‌های بسیاری تولیدی کرد که به نسبت ارزش مالی بسیار زیادی دارد.

عضو کمیسیون عالی کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور خاطرنشان کرد: در حال حاضر با وجود تحریم و فشار اقتصادی بهترین اقدام، حرکت به سمت صنایع تبدیلی چون معادن و کشاورزی است که با حضور کانون و خوشه صنعتی زرشک و زعفران قطعا شاهد تحولات خوبی در منطقه خواهیم بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha