• پنجشنبه / ۲ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۰:۱۰
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 99050201092
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

۴ دسته ازدواج پرخطر

۴ دسته ازدواج پرخطر

ایسنا/خراسان جنوبی یک مشاور خانواده در خراسان جنوبی گفت: چهار دسته از ازدواج‌ها در گروه ازدواج‌های پرخطر قرار می‌گیرند که بیشتر آنان به علت عدم آگاهی است.

حجت‌الاسلام قاسم فلسفی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد ازدواج‌های پرخطر، اظهار کرد: دسته اول این ازدواج‌ها، ازدواج‌هایی است که قبل از ۲۵ سالگی پسران و قبل از ۲۳ سالگی دختران صورت می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به عدم ثبات معیارهای انتخاب همسر، عدم شناخت فردی و شرایط پیرامون، عدم استقلال فکری، مالی و ضعف تصمیم‌گیری، انتخاب‌های احساسی و عدم شناخت کافی از جنس مخالف، این دسته از ازدواج‌ها یکی از پرریسک‌ترین نوع ازدواج‌ها به شمار می‌رود.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: افرادی که در این رده سنی تصمیم به ازدواج و طی مراحل آشنایی دارند، لازم است آموزش‌های لازم را برای ارتباط و شناخت صحیح کسب کرده و با مشاور و راهنمایی خانواده‌ها نسبت به آن اقدام کنند.

فلسفی بیان کرد: دسته دوم این گونه ازدواج‌ها، ازدواج به علت نیاز جنسی است که اگر چه بخش اعظم دلیل ازدواج مردان می‌تواند به منظور تامین غریزه جنسی آن‌ها باشد و این حق عرفی و شرعی آن‌هاست، اما نیاز جنسی نباید تنها دلیل ازدواج باشد چرا که پس از تامین شدن آن، فشار حاصل از شرایط پیرامون زندگی و مسئولیت‌پذیری و عدم برنامه‌ریزی می‌توانند باعث شکست در ازدواج شود.

وی تصریح کرد: دسته سوم، ازدواج‌های تحمیلی است که شامل‌ ازدواج‌هایی است که به طرفین از سوی خانواده یا بر اساس رسم و رسومات تحمیل می‌شود و بعضا ازدواج‌های فامیلی هستند که علاوه بر اینکه درصد شکست در این دسته از ازدواج‌ها زیاد است، می‌تواند باعث گسترش خیانت‌های جنسی و عاطفی زوجین نسبت به یکدیگر شود.

این مشاور خانواده اظهار کرد: این نوع ازدواج باعث سرخوردگی و ضعف در استقلال فکری و تصمیم‌گیری افراد می‌شود.

فلسفی ادامه داد: دسته چهارم شامل ازدواج‌هایی است که به واسطه ظاهر و موقعیت اجتماعی طرفین صورت می‌پذیرد.

وی افزود: اگرچه انسان مجذوب زیبائی‌ها می‌شود و نمی‌تواند به ظواهر بی اهمیت باشد، اما از آنجایی که ظاهر در ابعاد مختلف در گذر زمان عادی می‌شود و پس از سایر خصوصیات که اکثرا باطنی هستند نمود می‌کند.

این روانشناس تصریح کرد: با توجه به تجارب مشاورین توصیه می‌شود زیبایی ظاهری در کنار سایر خصوصیات فردی و شخصیتی افراد، ملاک انتخاب همسر باشد؛ نه تنها دلیل انتخاب.

فلسفی یادآور شد: کمک گرفتن از مشاور و تجربیات بزرگان خانواده می‌تواند برای جلوگیری از انجام ازدواج‌های پرخطر بسیار مفید باشد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha