• یکشنبه / ۵ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۹:۰۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99050502830

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی:

شرکت‌های تعاونی اکثر دستگاه‌ها اقدام به ساخت ویلا در زمین‌های کشاورزی کرده‌اند

شرکت‌های تعاونی اکثر دستگاه‌ها اقدام به ساخت ویلا در زمین‌های کشاورزی کرده‌اند

ایسنا/خراسان رضوی رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: کم‌تر دستگاهی وجود دارد که شرکت‌های تعاونی آن‌ها اراضی کشاورزی را نخرند، قطعه‌بندی نکنند و ویلا نسازند.

محمدرضا اورانی در برنامه لایو اینستاگرامی با موضوع برخورد با زمین‌خواران کلان، تغییر کاربری اطراف کمربند جنوبی مشهد و رسیدگی به مطالبات زعفران‌کاران، اظهار کرد: در خصوص طرح کمربند جنوبی مشهد باید ابتدا بررسی کنیم که این طرح بر اساس چه مستندات قانونی شکل گرفته است.

وی افزود: طرحی در سال 84 مطرح می‌شود و مصوبات را می‌گیرد، حتی مصوبه شورای عالی ترافیک و شورای عالی شهرسازی را اخذ و شروع به اجرا می‌کند که من بر اساس پرس‌وجویی که کردم تاکنون حدود 200 هزار میلیارد تومان هزینه شده و اگر این عدد را به نرخ روز برآورد کنیم، چیزی بالغ بر 1000 میلیارد تومان است.

اورانی ادامه داد: به این پروژه باید از دو جایگاه نگاه کرد؛ اگر بگوییم که پروژه متوقف شود تکلیف هزینه‌های انجام شده چه می‌شود؟ این یک بحث است، اما اگر پروژه ادامه پیدا کند چگونه باید ایرادات را مدیریت و اصلاح کرد تا پروژه با کمترین آسیب اجرا شود؟ اگر ایراد ما در بارگذاری‌ها است باید ببینیم برای اجرای این طرح چکار کنیم تا آسیبی که در خصوص بارگذاری‌ها متوجه شهر می‌شود به وجود نیاید یا حداقل کاهش پیدا کند. در مجموع نمی‌توان به این مساله پاسخ صفر یا صد داد و باید این دو روش و همچنین معایب و محاسن آن‌ها را کنار هم گذاشت و هر کدام که محاسن بیشتر و معایب کم‌تری داشت را اجرا کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: بخشی از توسعه، تخریب عرصه‌های منابع طبیعی و کشاورزی است. به عنوان مثال اگر قرار باشد لوله گاز چند اینچی از داخل طاق‌زاری عبور داده شود و شرکت گاز این درخواست را به من بدهد، اگر من اجازه دهم، تعدادی از درختان طاق در این مسیر از بین می‌رود و اگر اجازه ندهم، مردم را از این سوخت ارزان محروم کرده‌ام.

در مورد محیط زیست نباید دچار افراط و تفریط شویم

اورانی خاطرنشان کرد: در مورد محیط زیست نباید دچار افراط و تفریط شویم، اما مشکل این است که گاه محیط زیست را ابزار می‌کنیم، محیط زیست مورد نیاز است اما نباید مسائل دیگر کشور را تحت‌الشعاع قرار دهد. به عنوان مثال در دره‌ها و کوهپایه‌ها حریم کیفی، 30 متر از هر طرف است، اگر ما به این حریم کیفی توجه کنیم، کسی نباید در مناطقی مانند گلمکان، فریزی، اخلمد و تمام روستاهایی که در کوهپایه هستند، زندگی کنند، آیا این امکان‌پذیر است؟

وی اضافه کرد: برداشت من این است که گاهی ما دچار افراط و تفریط می‌شویم. به عنوان مثال ما اگر به اقتصاد نگاه کنیم؛ چرا مردم به بورس، زمین، سکه یا ارز روی می‌آورند؟ برای اینکه ارزش پول خود را حفظ کنند. حال اگر اقتصاد ما این تلاطم‌ها را نداشته باشد چه دلیل دارد که فرد این کارها را انجام دهند؟ پس ما باید به آن علت توجه کنیم. اعتقاد من این است که با توجه به توسعه مشهد ما باید برای ترافیک فکری کنیم.

آفت مرتبط با بزرگراه جنوبی بارگذاری سوداگرانه است

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص نقش بزرگراه جنوبی مشهد در ترافیک شهر، گفت: اگر قرار است طرح بزرگراه جنوبی برای حل مشکل ترافیکی مشهد اجرا شود، ما در خصوص بارگذاری‌ها مشکل داریم که این مساله مورد سوءاستفاده قرار گیرد، بنابراین برای جلوگیری از این سوءاستفاده باید ببینیم که این بارگذاری را با چه کاربری تعریف کنیم، این کاربری باید به گونه‌ای تعریف شود که امکان سوداگری را از افراد بگیریم. من نیز اعتقاد دارم که کمربند جنوبی مشهد مورد نیاز است، اما آسیب و آفتی که وجود دارد، بارگذاری سوداگرانه است.

اورانی با اشاره به تخلفات مرتبط با تغییر کاربری اراضی کشاورزی، عنوان کرد: از روزی که مسئولیت سازمان جهاد کشاورزی را قبول کرده‌ام با کمک دستگاه‌های نظارتی استان و حمایت دادگستری و دادستانی استان و شهرستان مشهد و دیگر شهرستان‌های استان کارهای بسیار خوبی را، در ابتدا با محوریت پیشگیری و سپس برخورد با تخلفات شروع کرده‌ایم.

52 هزار ویلای غیرمجاز در خراسان رضوی

وی بیان کرد: در سال گذشته دو هزار و 550 مورد قلع و قمع صورت گرفت، نزدیک به هزار و 114 هکتار از اراضی کشاورزی به حالت قبل برگردانده و بالغ بر 800 تبصره دو ماده 10 به محض بروز تخلف جلوگیری شد، مدیریت امور اراضی استان به دلیل این حضور فعال در عرصه حفظ کاربری مورد تشویق سازمان امور اراضی کشور قرار گرفت، اما حجم مشکلات انباشته شده زیاد است. ما بالغ بر 52 هزار ویلای غیر مجاز داریم که بخش زیادی از آن‌ها در شهرستان مشهد بوده و در 20 سال گذشته به این موضوع کم‌توجهی شده است.

شرکت تعاونی اکثر دستگاه‌ها اقدام به ساخت ویلا در زمین‌های کشاورزی کرده‌اند

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اعتقاد من به عنوان یک شهروند این است که بعضی از ما که از طرف مردم امانت‌دار بودیم در مواردی که باید حفظ حرمت قانون می‌کردیم، از بالای تنگه احد پایین آمدیم. وقتی شرکت تعاونی مسکن دستگاهی تغییر کاربری می‌دهد و ویلا می‌سازد که در این مورد فرقی هم نمی‌کند؛ از چناران گرفته تا مشهد کم‌تر دستگاهی وجود دارد که شرکت‌های تعاونی آن‌ها اراضی کشاورزی را نخرند، قطعه‌بندی نکنند و ویلا نسازند. وقتی مردم دستگاه‌های اداری را ببینند چه کار می‌کنند؟

اورانی افزود: ما که متصدی امور هستیم، گفتار، رفتار و کردار خودمان را مراقبت کنیم. در این سال‌ها من به عنوان مسئول به این مساله توجه نکردم و امروز این تغییر کاربری حالت همگانی پیدا کرده که این به دلیل همان کارهایی است که من به عنوان سیستم اداری 10، 20 سال پیش شروع کرده‌ام.

وی در خصوص پرداخت طلب زعفران‌کاران، تصریح کرد: من از کشاورزان و زعفران‌کاران عذرخواهی می‌کنم. ما با اعتماد مردم حدود 68 تن و 834 کیلوگرم زعفران را در قالب طرح حمایتی خرید کردیم و تمام تلاش ما این بود که این 640 میلیارد را قبل از عید به کشاورزان بدهیم، اما در پرداخت تسهیلات که باید به موقع توسط بانک‌ها به سازمان تعاون روستایی صورت می‌گرفت، مشکلاتی پیش آمد.

470 میلیارد تومان از بدهی زعفران‌کاران پرداخت شده است

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: ما تاکنون توانستیم بالغ بر 470 تا 480 میلیارد تومان را پرداخت کنیم و مبلغ 167 میلیارد تومان باقی مانده است. از 9 هزار و 502 نفری که زعفران خریداری کردیم، تا چهار کیلو و 850 گرم تسویه حساب شده و اکنون تمام هم و غم ما این است که این 167 میلیارد تومان را نیز با گرفتن تسهیلات از بانک پرداخت کنیم. شیوع ویروس کرونا نیز در تجارت محصولات کشاورزی تاثیر گذاشت، بدین صورت که هفت درصد در مصرف بخش کشاورزی و حدود 10 درصد در تجارت محصولات کشاورزی تاثیر منفی داشت.

حذف دیوارهای دانشگاه فردوسی و عدم کنترل رفت و آمد قابل هضم نیست

اورانی در خصوص نظر خود به عنوان یک عضو کمیسیون ماده پنج در مورد طرح برداشتن حصارهای فیزیکی دانشگاه فردوسی، عنوان کرد: من به لحاظ کارشناسی معتقدم که محیط دانشگاه با محیط پارک بسیار متفاوت است. در محیط دانشگاه مجموعه‌های مختلف دانشگاهی وجود دارد. اینکه دیوار برداشته شود و برای رفت و آمد از هر گوشه هیچ کنترلی نباشد، برای من به عنوان کارشناس قابل هضم نیست.

وی اضافه کرد: محیط دانشگاه یک محیط فرهنگی و ایده‌آل به لحاظ علمی است، اگر چنانچه دیوار برداشته شود چه کنترلی وجود دارد افرادی که به لحاظ اجتماعی آسیب‌دیده هستند از محیط دانشجویی جدا شوند، بنابراین به لحاظ کارشناسی این کار را به صلاح محیط دانشگاه نمی‌دانم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha