• چهارشنبه / ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۷:۳۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99051511751
  • خبرنگار : 50093

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی خبر داد

رقابت مجازی ۳۳۰ دانش‌آموز در مرحله نهایی مسابقات قرآنی کشور

رقابت مجازی ۳۳۰ دانش‌آموز در مرحله نهایی مسابقات قرآنی کشور

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی گفت: از مجموع ۱۱۰۰ دانش‌آموز راه‌یافته به مرحله مقدماتی مسابقات قرآنی کشور، ۳۳۰ نفر به مرحله پایانی راه‌ یافته‌اند که در بستر سامانه شاد به میزبانی اداره کل آموزش‌وپرورش استان به رقابت خواهند پرداخت.

قاسمعلی خدابنده در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص بیست و هشتمین مسابقات قرآن دانش‌آموزی کشور اظهار کرد: هر سال در فصل تابستان مراحل پایانی مسابقات قرآنی کشور با حضور دانش‌آموزان و داورانی از سراسر کشور در مشهد میزبانی می‌شود. در سال جاری نیز با توجه به اینکه امکان اجتماع دانش‌آموزان وجود نداشت و از طرفی مسابقات قرآنی در طول سال تحصیلی، در مرحله مدرسه‌ای، منطقه‌ای، شهرستانی و استانی اجرا شده بود اما برگزیدگان هر مرحله مشخص نشده بود، تصمیم به برگزاری مرحله پایانی و کشوری به صورت مجازی گرفته شد تا دانش‌آموزان از رسیدن به فینال محروم نشوند.

وی افزود: وزارت آموزش‌وپرورش با توجه به سابقه خراسان رضوی در برگزاری این دوره از مسابقات، این بخش را به اداره کل آموزش‌وپرورش استان واگذار کرد. پیشنهاد ما نیز این بود که این مرحله به صورت مجازی برگزار شود. فرصتی دیدیم تا مسابقات را در بستر سامانه شاد که که آموزش‌وپرورش آن را برای کلاس‌های مجازی دانش‌آموزان راه‌اندازی کرده بود، استفاده کنیم.

خدابنده اضافه کرد: خراسان رضوی به دلیل حضور مضجع شریف امام رضا(ع) در مشهد، رویکرد مذهبی و اعتقادی در تمام حوزه‌ها از جمله دانش‌آموزی و آموزش‌وپرورش دارد. خراسان رضوی نسبت به سایر استان‌ها سابقه بیشتری در برگزاری اینسری از مسابقات دارد. تقریبا هر سال یکی از بخش‌های مسابقات قرآن دانش‌آموزی و تمام بخش‌های مسابقات فرهنگی دانش‌آموزی در خراسان رضوی برگزار می‌شود. علاوه بر تجربه بالا و حضور افراد کاربلد، بستر اینترنتی و فناوری پیشرفته استان، وزات آموزش‌وپرورش را متقاعد کرد که این مسابقات را در خراسان رضوی برگزار کند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی یادآور شد: ۱۱۰۰ نفر از برگزیدگان استان‌ها در مرحله مقدماتی شرکت کرده و ۳۳۰ نفر از آنان توسط رای داوران انتخاب شدند. این تعداد از افراد راه‌یافته به مرحله پایانی تا فردا، ۱۶ مرداد، مرحله نهایی را به صورت مجازی برگزار خواهند کرد. این افراد در منزل و یا در آموزش‌وپروش محل سکونت خود در یک واحد مستقر خواهند شد. ۲۰ داور از سراسر کشور نیز در مشهد مستقر شده‌اند. برای این منظور ۱۰ سالن اختصاص داده‌ شده و مسابقات را به صورت مجازی داوری کرده و برگزیدگان کشوری انتخاب می‌شوند.

خدابنده در مورد پنجمین دوره مسابقات فرهنگی در بخش دانش‌آموزی خاطرنشان کرد: روز ۲۶ مرداد مسابقات فرهنگیان کشور برگزار خواهد شد. در سال گذشته برای این دسته از مسابقات ۴۰۰ نفر شرکت‌کننده داشتیم. در سال جاری نیز احتمالا تعداد شرکت‌کننده‌ها تفاوت چندانی با سال گذشته نداشته باشد. دانش‌آموزان در سراسر کشور کار خود را ارائه می‌دهند و داوری از طریق سامانه شاد انجام شده و برگزیدگان نیز معرفی خواهند شد.

وی ادامه داد: بخش‌های قرائت قرآن، حفط قرآن و نهج‌البلاغه مربوط به حوزه مسابقات فرهنگیان است و بخش‌های تفسیر و ترجمه قرآن، عترت و امام‌شناسی، نماز و اذان به مسابقات قرآنی دانش‌آموزان مربوط می‌شود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی بیان کرد: برگزاری مسابقات با حضور قرآنیان، ویژگی خاصی دارد. وقتی این افراد در استان حاضر می‌شوند، فضای معنوی استان تغییر می‌کند. با اینکه رویکرد ما در وضعیت کنونی در برگزاری مسابقات به صورت مجازی است اما فضای قرآنی برای شرکت‌کنندگان به طوری فراهم شده که شرکت کننده در فضای معنوی مسابقات قرار گرفته که مانند رقابت‌های قرآنی مشابه سال‌های گذشته باشد. قطعا مسابقات حضوری تاثیر بیشتری دارد اما با این روش می‌خواهیم شعار «مدرسه تعطیل می‌شود اما تربیت تعطیل نمی‌شود» را محقق کنیم.

خدابنده در رابطه با کیفیت برگزاری مسابقات گفت: برای اینکه شرکت‌کننده حین ارائه کار با مشکلی روبه‌رو نشود، علاوه بر سامانه شاد، خط تلفن دیگری نیز متصل شده است. در صورت قطعی احتمالی اینترنت، صدای شرکت‌کننده از طریق تلفن ارسال می‌شود. علاوه بر آن از نرم‌افزارهای‌ کامپیوتری به طور همزمان برای دریافت صدا و تصویر شرکت‌کننده استفاده می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha