• جمعه / ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۹:۵۳
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 99051712886
  • منبع : نمایندگی اردبیل

پیشکسوت رسانه ای اردبیل:

فقدان نیروهای متخصص از مهمترین خلاءهای رسانه های اردبیل است

فقدان نیروهای متخصص از مهمترین خلاءهای رسانه های اردبیل است

ایسنا/اردبیل پیشکسوت رسانه ای استان اردبیل و کارشناس ارشد علوم ارتباطات گفت: پس از گذشت مدت طولانی کار در حوزه خبر، متاسفانه مهمترین خلا در مسیر فعالیت رسانه ای استان را عدم وجود نیروهای متخصص و آموزش دیده و نیز مسایل مالی می دانم.


سیفعلی موسی زاده در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: در خیل فعالان رسانهای استان اردبیل معدود افرادی وجود دارند که با اشتیاق و خواست قلبی وارد این حوزه کاری شده و اکنون با همان روحیه و تعهد به این حرفه ادامه دهند.
وی با بیان اینکه در فضای رسانهای استان هنوز بیش از تعهد و محتوا، پول و قدرت و مقام حاکم بوده و بیشتر ماها از رسانه به عنوان ابزاری جهت رسیدن به اهداف و منفعت مادی استفاده کرده ایم یا دست کم در ذهن خود دنبال آن هستیم، ادامه داد: آموزش و روحیه یادگیری از دیگر خلاهای حوزه رسانه در استان است و همکاران ما کمتر به بحث توانمند سازی علمی و کاری خود توجه دارند و اغلب کلاس های آموزشی برگزار شده نیز کاربردی نبوده و بیشتر به دورهمیهای بدون نتیجه شبیه بوده است وگرنه میبایست هم اکنون نشریات با محتوای غنی و تاثیرگذار را شاهد بودیم.
پیشکسوت رسانهای استان اردبیل با بیان اینکه مطالبه گری و استقلال از دیگر خلاهای کار رسانهای در استان است، افزود: اغلب نشریات و رسانههای استان به دلیل نیاز مالی یا کسب منافع مادی به نوعی وابسته به جریان قدرت از نوع اداری و شخصی هستند و مردم و نیازهای مادی، فرهنگی و معنوی جامعه کمتر در صفحات نشریات جای دارند و بیشتر وابسته منابع قدرت هستند.
وی با اشاره به اینکه محتوی غنی و کیفیت هنوز گمشده  اغلب رسانههای ما میباشند، گفت: در پرورش خبرنگاران متخصص در رشتههای مختلف در استان موفق نبوده ایم  و از این جهت بسیار در مضیقه هستیم.
موسی زاده با بیان اینکه در زمینه رتبه بندی و مسیر ارتقای شغلی نیز حوزه رسانهای به شدت با خلا مواجه است، ادامه داد: در استان اردبیل به یکباره با مدیران مسوولی و سرپرستان روزنامه و گردانندگان پایگاه و کانال خبری مواجه شده ایم که حتی یک نیم روز هم سابقه کار و دانش رسانهای ندارند.
پیشکسوت رسانه ای استان اردبیل اضافه کرد: مسیر ارتقا در رسانههای استان، بسیار سهل و بدون طی زمان و کسب تجربه می باشد به نحوی که برخی افراد با کمترین تجربه و کار در حوزه خبرنگاری بلافاصله دبیر، سردبیر و مدیر مسئول میشوند.
وی با بیان اینکه بسیاری اعتقاد دارند که با توجه به عدم استقلال کامل خانه مطبوعات از نهاد دولتی و وابستگی مالی و تشکیلاتی به آن، عملا این تشکل قدرت تصمیم گیری و  استقلال حرفه ای را  ندارد، ادامه داد: فقر مالی و وابستگی مادی  فعالان رسانهای نیز  عاملی است که  خانه مطبوعات به جای پرداختن به مسایل کلان  اسیر مسایل ریز شود .
موسی زاده ادامه داد: تهیه گوشت و قند و شکر  سهمیه، لابیگری و مذاکره در مورد اگهیها، سهمیه کاغذ،  دعوت به نشست ها، تهیه منابع مالی برگزاری روز خبرنگار از ادارات و تجار و نمایندگان و غیره از جمله اینها است در حالی که هر یک از این موارد در حوزه کاری  تشکلهای دیگر از جمله شرکتهای تعاونی صنفی میباشد که می بایست در زیر مجموعه خانه یا مستقل تشکیل شوند.
این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه خانه مطبوعات مقتدر و تاثیر گذار از فعالان متخصص و حرفه ای شکل میگیرد، ادامه داد: اگر ما افراد و رسانههای حرفه ای و مقتدر داسته باشیم بی شک مطالبات آنها از  خانه مطبوعات مطالباتی حرفه ای و ارزشمند خواهد بود.
وی اظهار کرد: از سوی دیگر تجربه چندین ساله اینجانب دست کم به من این واقعیت را ثابت کرده که منتخبان خانه مطبوعات در طول زمان به جای توجه به خواست و صلاح اکثریت شاغلان صنف دانسته و ندانسته اسیر تصمیم و خواست اعضای هیات رییسه شده و تشخیص این جمع محدود را به جامعه رسانهای تعمیم می دهند.
موسی زاده ادامه داد: در برخی مواقع نیز فاصله خانه مطبوعات با اعضا و فعالان صنف انقدر بیشتر می شود که نوعی دیکتاتوری یک یا دو نفره و یا چهار نفره خلق شده و همه تصمیمها دست کم با نظر و خواست این اکثریت که معمولا با لابی های خاص شکل می گیرد، می شود .
مدرس دانشگاه های اردبیل با بیان اینکه خانه مطبوعات مختص ۷ نفر اعضای هیات مدیره نیست ، اظهار کرد: خانه مطبوعات زمانی موفق و تاثیرگذار می شود که صدای اکثریت فعالان رسانه ای استان باشد.
موسی زاده با بیان اینکه متاسفانه یکی از مشکلات اساسی در مطبوعات و رسانههای استان، عدم داشتن توان شناسایی و ارتباط با منابع خبری است، اظهار کرد: به ندرت خبرنگاران ما در مسایل مختلف به دنبال منابع خبری مرتبط و متخصص هستند  و منابع خبری رسانههای استان جایگاه رسمی روابط عمومی و مدیران هستند .
وی اضافه کرد: ما یاد گرفته ایم که همیشه حتی مسایل بسیار تخصصی را از زبان مدیران و روابط عمومی ها داشته باشیم در صورتی که در مواردی به ویژه در حوزه های تخصصی بدنه کارشناسی و افراد متخصص می بایست منبع خبر باشند .
به گفته این پیشکسوت رسانهای استان اردبیل، تعامل با روابط عمومیها یک اصل مهم حرفه ای است اما نباید این تعامل به استقلال کاری آسیب بزند .
موسی زاده با بیان اینکه متاسفانه آسیبی که هم اکنون رسانه های استان به شدت با آن مواجه اند، موضوع جولان تولید خبر از سوی روابط عمومیها و کپی پیست آنها توسط همکاران رسانه ای استان است ، ادامه داد: هم اکنون درصد بالایی از خبر  بسیاری از رسانه ها از سوی روابط عمومی ها تامین می شود و حتی خبرگزاری ها تنها زحمت کپی مطالب و درج آن در سایت و نشریه را می کشند و این آسیب باعث افت کیفی مطالب نشریات و حتی برخی خبرگزاریها و شبیه و یکسان بودن مطالب آنها شده است .
پیشکسوت رسانه ای استان اردبیل اظهار کرد: متاسفانه به جای اینکه خبرنگاران به دنبال سوژه های خبری ناب بوده و مدیران و روابط عمومی ها را به چالش بکشند، تبدیل به ربات های خبری شده اند که مطالب غیر حرفه ای روابط عمومی ها را حتی بدون زحمت دادن به خود برای اصلاح و تغییر، عینا کپی پیست می کنند و البته مواردی که در کل گفته شد مربوط به جمع همکاران رسانهای و روابط عمومی و مدیران  نبوده  و در بین آنها افراد کاردان نیز کم نیستند.
موسی زاده با بیان اینکه در  نیمه دوم سال ۷۰ و در اواخر خدمت سربازی از طریق آزمون استخدامی و مصاحبه حضوری وارد ایرنا شدم، تصریح کرد  اسفند ماه آن سال، یک دوره مقدماتی خبر نویسی و کار با تلکس را گذرانده و ۱۷ فروردین در یک روز بارانی مقابل فرمانداری آستارا مرحوم آرمان سیف اللهی رییس دفتر ایرنا در آستارا  که منتظر رسیدنم به این شهر بود، مرا سوار لندروری کرده و به دفتر ایرنا برد و این شروع ورود من به دنیای خبر بود .

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha