• یکشنبه / ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 99051913484
  • منبع : نمایندگی قزوین

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین:

«اقتصاد دانش‌بنیان» محور فعالیت‌های جهاد دانشگاهی خواهد بود

«اقتصاد دانش‌بنیان» محور فعالیت‌های جهاد دانشگاهی خواهد بود

ایسنا/قزوین رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین گفت: با توجه به شعار «جهش تولید» و عصر ارتباطات در چشم‌انداز و مأموریت‌های جهاد دانشگاهی قزوین بازنگری صورت گرفت و در این بازنگری بحث اقتصاد دانش‌بنیان را محور کلیه فعالیت‌ها قرار دادیم تا بر اساس آن مأموریت‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی خود را انجام دهیم.

فرشاد پیله‌چی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تاریخچه جهاد دانشگاهی قزوین اظهار کرد: جهاد دانشگاهی استان قزوین در بهمن ماه سال ۱۳۸۳ تأسیس شده و پس از ۱۶ سال فعالیت جهادی و بی‌چشم داشت دستاوردهای بسیاری داشته است.

پیله‌چی ابتدا در پاسخ به این سؤال که سه مورد از دستاوردهای شاخص استان قزوین را بفرمایید؛ بیان کرد: پروژه تألیف کتاب‌های Eight، راه‌اندازی اردوگاه فرهنگی، جهادی و مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی از جمله مهم‌ترین پروژه‌های تاثیرگذار استان در سطح ملی است؛ ضمن اینکه سند آمایش علم و فناوری استان نیز توسط جهاد دانشگاهی نگارش شده و سند توسعه فرهنگی استان نیز توسط این مجموعه در حال نگارش است.

وی اردوگاه فرهنگی و جهادی جهاد دانشگاهی را شاخص‌ترین فعالیت فرهنگی این مجموعه در سال‌های اخیر برشمرد و اظهار کرد: نام این اردوگاه «شهدای جهاد» بود و در ابتدای دهه ۹۰ طی تعامل جهاد دانشگاهی و سپاه راه‌اندازی شد؛ هدف ما از راه اندازی این اردوگاه فرهنگی تقویت روحیه علمی و انقلابی دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور بود تا این قشر طی یک اردوی چند روزه در فضای کاملاً فرهنگی با ابعاد بیشتر زندگی آشنا شوند. در اردوگاه ترکیب تفریح و کلاس‌های فرهنگی باعث ایجاد جذابیت برای دانشجویان شده بود.

پیله‌چی تصریح کرد: از دیگر پروژه‌های جهاد می‌توانیم به اجرای پروژه‌های معماری در سراسر کشور اشاره کنیم، به‌عنوان‌مثال در کرمانشاه یادمان عملیات مرصاد را اجرایی کردیم و در استان قزوین نیز پروژه مرمت خانه موزه ابوترابی از جمله فعالیت‌های جهاد دانشگاهی بود.
 
وی افزود: راه‌اندازی مرکز تله مدیسین درمان ناباوری از جمله پروژه‌های شاخص جهاد دانشگاهی استان قزوین است، با توجه به اینکه ناباروری یکی از عوامل طلاق زوجین است فعالیت این مرکز می‌تواند موجب کاهش طلاق و در پی آن کاهش آسیب‌های اجتماعی شود. افراد بی‌بضاعت زیادی نیازمند درمان هستند که با هزینه‌های پایین در این مرکز مشکلشان مرتفع خواهد شد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان در ادامه بیان کرد: طرح مطالعاتی و پژوهشی پروژه ملی کتاب Eight در سال ۹۲ کلید خورد و نگارش آن از سال ۹۴ آغاز شده است و تا کنون ۸۰ درصد این پروژه به اتمام رسیده و در حقیقت با توجه به دربرگیری آن برای جوامع اسلامی یک پروژه فراملی است. این مجموعه قوی‌ترین کتاب بومی زبان انگلیسی پس از انقلاب اسلامی محسوب می‌شود که یک پروژه ماندگار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی مجتمع تحقیقاتی– درمانی جهاد دانشگاهی استان قزوین در دست اجراست و چون قزوین در شاهراه غرب کشور قرار گرفته می‌تواند علاوه بر قزوین به استان‌های همجوار نیز خدمت‌رسانی کند. راه‌اندازی این مجتمع ۳۰ میلیارد تومان هزینه دارد که این مبلغ با افزایش قیمت مصالح به ۵۰ میلیارد تومان رسیده است.

تعریف فعالیت بر اساس نیاز استان قزوین

این مسئول گفت: جهاد دانشگاهی به‌عنوان مولود مبارک انقلاب و یک نهاد انقلابی همیشه به دنبال این بوده که بحث خودکفایی را به صورت جدی دنبال کند؛ در استان قزوین نیز مانند جهاد کشور اعتقاد داریم باید روی ظرفیت‌ها و نیازهای استان کار کنیم، در این راستا در تلاش هستیم نیازهای استان احصا و مأموریت‌هایی برای جهاد تعریف کنیم.

وی افزود: با توجه به شعار «جهش تولید» و عصر ارتباطات در چشم‌انداز و مأموریت‌های جهاد دانشگاهی قزوین بازنگری صورت گرفت و در این بازنگری بحث اقتصاد دانش‌بنیان را محور کلیه فعالیت‌ها قرار دادیم تا بر اساس آن مأموریت‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی خود را انجام دهیم.

پیله‌چی عنوان کرد: برای ما مهم است که اقتصاد دانش بنیان و اشتغال پایدار شکل گیرد؛ در تلاش هستیم برای آبادانی کشور و ایجاد رونق در استان بر فناوری‌های جدید تمرکز کنیم تا علاوه بر رفع نیاز، فعالیت ما موجب ایجاد اشتغال شود بر همین اساس در طرح‌های خود بازنگری کردیم.

وی تشریح کرد: در این راستا همه بضاعت مجموعه جهاد دانشگاهی فعال شده و در گام اول به جهت اهمیت موضوع در سال ۹۹ مرکز تجاری‌سازی فناوری را راه‌اندازی کردیم؛ در معاونت فرهنگی با توجه به توانمندی‌ها و استعدادهای مجموعه مانند خبرگزاری‌ها به‌صورت تخصصی در عرصه فرهنگی ورود پیدا کردیم که به جهش تولید کمک کند و در عرصه آموزش به دنبال آن رفته‌ایم که با تخصصی شدن دوره‌های آموزشی به سمت اشتغال‌زایی گام برداریم چون معتقدیم اگر بتوانیم نیروی متخصص داشته باشیم آن‌ها می‌توانند به رونق و جهش تولید کمک کنند.

این مسئول افزود: و در نهایت در سه عرصه مأموریت‌های خود - که شامل پژوهش، فرهنگ و آموزش است - برنامه‌های خود را به‌گونه‌ای بازنگری کردیم که بتوانیم برای رسیدن به اهداف خود که جهش تولید است گام برداریم.

وی در ادامه ضمن اشاره به این موضوع که تعاملات جهاد دانشگاهی با دستگاه‌های اجرایی استان مطلوب است، گفت: جهاد به‌عنوان یک نهاد انقلابی در این ۴۰ سال همواره همراه دولت‌ها بوده و سعی کرده است مشکلات دولت‌ها را حل کند، هر زمان که به جهاد دانشگاهی مأموریت سپردند دستاوردهای خوبی را شاهد بودند. در استان تعاملات خوبی وجود دارد و مدیران ارشد استانی این درایت را دارند که از جهاد کمک بخواهند و ما هم تمام تلاش خود را می‌کنیم که پاسخ اعتماد آنان را بدهیم.

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین تصریح کرد: قزوین یک استان صنعتی است و ما سعی می‌کنیم ضمن تعامل با دستگاه‌های متولی توانمندی‌های خود را در این عرصه به منصه ظهور برسانیم و در حد توانایی‌های خود خدمات موردنظر را ارائه کنیم؛ البته که هنوز تا نقطه مطلوب فاصله جدی داریم.

وی اضافه کرد: تلاش می‌کنیم که جهاد دانشگاهی به جایگاه اصلی خود بازگردد و به‌عنوان قطب پژوهش و فناوری و با تکیه‌ بر تخصص گرایی و اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کند.

پیله‌چی خاطرنشان کرد: در آغاز دهه پنجم فعالیت جهاد دانشگاهی به دنبال این هستیم که به‌عنوان یک شتاب‌دهنده برای بازاریابی فناوری‌ها عمل کنیم چون امروزه در کشور ما فناوری‌های زیادی ایجاد شده که می‌تواند نیازهای کنونی کشور را پاسخ دهد.

نقش تسهیلگری جهاد دانشگاهی در قزوین

وی یادآور شد: یک حلقه مفقوده بین تولید و فروش وجود دارد به همین منظور در تلاش هستیم یک پارک برای بازاریابی محصولات دانش‌بنیان راه‌اندازی کنیم تا محل گذار برای مجموعه‌هایی باشیم که دانش دارند و برای ورود به بازار نیازمند تسهیلگر هستند.

این مسئول گفت: جهاد دانشگاهی اصالت فرهنگی دارد و خاستگاه آن انقلاب فرهنگی است، در حوزه فرهنگی هم یک بازنگری در مأموریت‌هایمان داشتیم و منطبق با توانمندی‌های خود برنامه‌مان را به‌گونه‌ای نوشته‌ایم که به بحث ما در جهش تولید و اقتصاد دانش‌بنیان کمک کند.

در این راستا برای بستر رسانه‌ای جهاد (ایسنا و ایکنا) طوری برنامه‌ریزی کرده‌ایم که را در راستای هدف اصلی‌مان باشد؛ در سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی هم به دنبال شناسایی نخبگان هستیم تا آنان را به‌عنوان یک جوان مؤمن، متعهد و انقلابی به کار گرفته و به جامعه معرفی کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha