• شنبه / ۱ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۹:۴۱
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 99060100181

حمایت از دانش‌آموزان نیازمند ابرکوهی با راه اندازی «بنیاد خرد»

حمایت از دانش‌آموزان نیازمند ابرکوهی با راه اندازی «بنیاد خرد»

ایسنا/یزد «بنیاد خرد» در اقدامی جهادی و به همت رئیس انجمن ریاضی ایران با هدف دستگیری از دانش‌آموزان نیازمند و محروم از تحصیل شهرستان ابرکوه راه‌اندازی شد.

«آموزش» گام نخست توسعه با هر نوع تعریف از توسعه است و  در مقابل «جهل» بزرگ‌ترین مانع برای حرکت و تعالی به شمار می‌رود چرا که جهل همواره به سکون و انحراف منتج می‌شود.

البته برای کسب دانش و دانایی، مسیری جز مدرسه در انواع اشکال آن و راهی جز کلاس و کتاب وجود ندارد اما با وجود تمام این ارزش‌ها، باز هم گروهی از افراد جامعه از نعمت و فرصت تحصیل حتی در مراحل ابتدایی نیز محروم می‌مانند و این محرومیت بزرگ که در همه زندگی، آثار منفی خود را نشان می‌دهد بعضاً در نتیجه فقر فرهنگی و عمدتاً به دلیل فقر اقتصادی اتفاق می‌افتد.

 گروهی از خانواده‌ها به هر دلیلی نمی‌توانند هزینه‌های حداقلی تحصیل فرزندان خود را تأمین کنند و اگرچه این موضوع وظیفه مستقیم حاکمیت است اما به هر بهانه‌ای گاهاً به درستی انجام نمی‌شود و قطعاً حضور پررنگ مردم در این حوزه و دست‌گیری توانمندان از نوآموزان محروم از آموزش، می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در شکوفایی این گروه بزرگ از استعدادهای انسانی جامعه و جلوگیری از بروز انحرافات و جرائم بی‌شمار و نهایتاً پیشرفت عمومی اجتماع شود.

راه‌اندازی بنیاد خرد ابرکوه به همت انجمن ریاضی کشور

در همین راستا قریب به یک سال قبل، «سید منصور واعظ‌پور» از فرهیختگان پرافتخار شهرستان ابرکوه که امروز ریاست انجمن ریاضی ایران و عضو برجسته هیئت‌علمی دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی امیرکبیر است، نسبت به موضوع آموزش در زادگاه خویش احساس مسئولیت کرده و آستین همت بالا زده و به همراهی گروهی دیگر از خیرخواهان، بنیاد خیرین راه دانش را با برند «بنیاد خرد» راه‌اندازی کرده تا سایه چتر حمایتی خود را بر تمام دانش‌آموزانی که به دلیل مسائل و معضلات اقتصادی از تحصیل محروم می‌مانند، بگستراند.

«سید منصور واعظ‌پور» در رابطه با چگونگی راه‌اندازی این بنیاد در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: جرقه بنیاد خرد از سال گذشته و به دنبال تماس برخی از فعالان فرهنگی و دلسوز شهرستان در جهت نیازهای آموزشی این شهر، زده شد و آمار ارائه شده از سوی این افراد، نیاز شدید به خدمات آموزشی در شهر و به ویژه برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت را نشان داد.

توسعه پایدار و بسط عدالت آموزشی در قالب بنیاد خرد

واعظ پور با اشاره به این که از اسفندماه سال گذشته حرکت بنیاد آغاز شد، اظهار می‌کند: اهداف اصلی بنیاد، کمک به توسعه پایدار و بسط عدالت آموزشی، تلاش در جهت محرومیت‌زدایی و حمایت از کودکان و نوجوانان مستعد نیازمند واجد شرایط برای تحصیل و زمینه‌سازی پرورش خلاقیت و نوآوری در دانش‌آموزان است.

وی تصریح می‌کند: بنیاد خرد همچنین ارتقا سطح دانش و بینش عمومی، اعتلای فرهنگ و هنر ابرکوه، پژوهش و تحقیق در زمینه آسیب‌های اجتماعی، اعتلای کارآفرینی و مهارت‌آموزی و ارائه راهکارهای لازم به افراد و مراجع ذی‌ربط را دنبال می‌کند تا بتوانیم با استفاده از نیروهای متعهد و متخصص بومی، برای این اهدافمان، برنامه‌ریزی کرده و آن را عملیاتی کنیم.

اجرای طرح بورسیه دانش اموزی به همت خیرین ابرکوهی

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ادامه تاکید می‌کند: برنامه‌های بنیاد با محوریت گام‌های کوچک اما عملی، دنبال خواهد شد تا به‌ مرور زمان منجر به برداشتن گام‌های بزرگ‌تر شود و در همین راستا و در اولین گام طرحی تحت عنوان «بورسیه دانش‌آموزی» ارائه و در حال اجرا است.

واعظ‌پور در این رابطه اضافه می‌کند: دانش‌آموزان نیازمند پس از شناسایی به چهار دسته بچه‌های طلاق، بد سرپرست، بچه‌های طلاق و نیازمند تقسیم شده و بعد از آن، خیرین نیز شناسایی شده و هر کدام یک دانش‌آموز را بورس می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: هزینه آموزشی محاسبه شده برای هر دانش‌آموز با توجه به شرایط خانواده آن‌ها، ماهیانه بین 180 تا 300 هزار تومان است که بنیاد رقم 200 هزار تومان را به طور میانگین در نظر گرفته است و هر خیّر می‌تواند با این مبلغ، یک دانش‌آموز را بورسیه کند.

ضرورت ورود بیشتر خیرین در حمایت از بنیاد خرد

رئیس انجمن ریاضی ایران با بیان این که هر دانش‌آموز با یک کد به خیر معرفی شده و هیچ‌کدام یکدیگر را نمی‌شناسند، عنوان می‌کند: پرداخت‌ها از طریق بنیاد انجام شده و برای هر دانش‌آموز یک پشتیبان یا مشاور تعریف شده و تنها این مشاور با دانش‌آموز در ارتباط خواهد بود و علاوه بر امور مالی، مباحث تحصیلی، خانوادگی و سایر مشکلات دانش‌آموز پیگیری می‌شود.

واعظ پور ابراز می‌کند: بنیاد خرد هم‌زمان با عید غدیر خم اعلام موجودیت کرد و فعالیت خود را در قالب کمیته‌های حمایت از دانش‌آموزان، کتاب‌خوانی، مشاوره تحصیلی، مشاوره خانواده، مهارت‌آموزی و سایر امور مربوطه آغاز کرد که مورد استقبال خیرین قرار گرفت اما همچنان نیاز است که سایر افراد توانمند و متمکن نیز وارد میدان شده و به بهترین شکل از دانش‌آموزان حمایت شود.

وی با اشاره به این که بنیاد خرد صرفاً مختص شهرستان ابرکوه بوده و فقط در شهرستان فعالیت دارد، یادآور می‌شود: ابرکوه از اساتید، فرهیختگان و خیرین بسیاری چه در شهرستان و چه در سایر شهرهای کشور برخوردار است که تاکنون با تعداد کمی از آنان ارتباط گرفتیم و در نظر داریم که از پتانسیل و ظرفیت سایرین نیز جهت کمک به توسعه پایدار آموزشی شهرمان بهره‌مند شویم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha