• سه‌شنبه / ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۷:۴۰
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 99061813101
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

رجوع به مراکز دندانپزشکی در روزهای کرونایی تنها بر اساس ضرورت باشد

رجوع به مراکز دندانپزشکی در روزهای کرونایی  تنها بر اساس ضرورت باشد

ایسنا/چهارمحال و بختیاری یک جراح و دندانپزشک در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه دردهای دندانی که شدت کمی دارند نباید سبب مراجعه افراد در روزهای کرونایی نزد دندانپزشک شود، گفت: عاقلانه است که در شرایط بحران رجوع به مراکز دندانپزشکی تنها به دلیل موارد اساسی انجام گیرد.

ابراهیم صادقی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در ابتدای شیوع ویروس کرونا مراجعه به مراکز دندانپزشکی با افت شدید مواجه شد، اظهار کرد: در شرایط حاضر مراجعات به مراکز تقریبا به حالت پیش از شیوع کووید ۱۹ بازگشته است اما توصیه شده عملیات دندانپزشکی باید محدود به موارد کاملا اورژانسی شود.

وی مشاهده علائمی نظیر وجود درد شدید و غیر قابل تحمل، ایجاد خونریزی دهانی، وجود عفونت و بافت‌های عفونی در صورت، زبری و تیزی در پروتزهای دهانی که عامل ایجاد زخم در دهان است، را مهم‌ترین عوامل مراجعه به مراکز دندانپزشکی در روزهای کرونایی مطرح و تاکید کرد: عاقلانه است که در شرایط بحران رجوع به مراکز دندانپزشکی تنها به دلیل موارد اساسی انجام گیرد، حتی دردهایی که شدت کمی دارند نباید سبب مراجعه افراد نزد دندانپزشک شود.

پوسیدگی منتظر ما نمی‌ماند

این جراح و دندانپزشک با بیان اینکه اگر پوسیدگی در مرحله اولیه متوقف نشود، به پیشرفت خود ادامه خواهد داد، گفت: پوسیدگی کم‌کم از مینا و عاج عبور کرده، عصب را درگیر، سپس وارد استخوان شده و عفونت ایجاد می‌کند، به همین دلیل مراجعه به موقع هر ۶ ماه یکبار یا سالانه انجام معاینات رادیوگرافیک و تشخیص پوسیدگی زودرس به لحاظ هزینه و داشتن ترمیم‌های پایدارتر به نفع بیمار است.

این متخصص رادیولوژی دندان، دهان، فک و صورت به مسئله تغییرات میزان پوسیدگی طی چند ماه اخیر اشاره کرد و ادامه داد: این موضوع نیازمند بررسی میدانی است و هیچ تحقیقی تاکنون صورت نگرفته، از طرفی ارتباط منطقی از زمان شیوع این ویروس و افزایش میزان پوسیدگی وجود ندارد.

گاهی جرم‌گیری دندان، خود یک درمان است

صادقی با اشاره به اینکه توصیه  می‌شود اعمال زیبایی مانند لمینیت و پروتزهای سرامیکی یا کامپوزیتی صورت نگیرد، تصریح کرد: جرم‌گیری به مفهوم اینکه در دهان جرم باکتریال وجود دارد و بافت لثه دچار بیماری شده انجام عمل زیبایی روی دندان محسوب نشده، در این شرایط بایستی عمل جرم‌گیری صورت گیرد و درمان لثه بیمار به تعویق نیفتد، درست است که قبل از اعمال زیبایی جرم‌گیری انجام می‌شود اما خود روند جرم‌گیری درمان یک بیماری عفونی بوده و توصیه می‌شود اعمال زیبایی مانند لمینیت انجام نگیرد.

این جراح و دندانپزشک با بیان اینکه راهکار خانگی برای رفع درد دندان به معنای حل عامل این درد وجود ندارد، خاطرنشان کرد: می‌توان به صورت خانگی مسکن مصرف کرد تا درد را کاهش دهد اما عامل آن را نمی‌توان بهبود بخشید و توصیه‌ای به خوددرمانی و دارو درمانی نمی‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha