• یکشنبه / ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۱
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 99063022900
  • خبرنگار : 50233

پایین‌ترین نرخ ازدواج کشور در سمنان

پایین‌ترین نرخ ازدواج کشور در سمنان

ایسنا/سمنان مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری سمنان بر ضرورت توجه ویژه به آموزش خانواده‌ها تاکید کرد و گفت: متاسفانه استان سمنان علی‌رغم برخورداری از پیشینه مذهبی و فرهنگی غنی از نظر نرخ ازدواج آخرین استان کشور است.

مهسا شاه‌حسینی در نشستی که به منظور بسترسازی برای راه‌اندازی مرکز جامع زنان و خانواده استان با محوریت جهاددانشگاهی استان برگزار شد اظهار کرد: استانی با پیشینه فرهنگی و مذهبی سمنان نباید در شمار آخرین استان‌ها باشد.

وی بر لزوم ارائه آموزش‌های هدفمند به جوانان و خانواده‌ها تاکید و تصریح کرد: در کشورهای اسکاندیناوی که از نظر سطح رفاه در بین کشورهای پیشرو هستند، 6 ماه آموزش مستمر پیش از ازدواج تعبیه کردند و ازدواج جوانان منوط به گذراندن این دوره‌ها کردند تا افراد طی این بازه زمانی شناخت بیشتری از هم پیدا کرده و به تدریج به مرزهای تفاهم نزدیک شوند.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری سمنان بر ضرورت تعبیه آموزش‌ها و راهکارهایی متناسب با مولفه‌های فرهنگی و مذهبی در استان و کشور تاکید و خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور ما یک آموزش دو سه ساعته پیش از ازدواج در شبکه‌های بهداشت تعبیه شده که چندان هم جدی گرفته نمی‌شوند.

وی بر ضرورت برجسته‌سازی آموزش‌های پیش از ازدواج تاکید و اظهار کرد: متاسفانه ما انتظار داریم که جوانان بدون هیچ آموزشی، خود به کنترل آسیب‌های پیش رو بپردازند و از همین رو شاهد افزایش طلاق در کشور هستیم.

شاه‌حسینی با بیان اینکه باید بستر لازم برای درک تفاوت‌ها و تعارض‌های روان‌شناختی را برای جوانان در آستانه ازدواج را فراهم کنیم اضافه کرد: باید به گونه‌ای جوانان را در این دوره‌ها آموزش دهیم که به فهم درستی از وجود تعارض‌ها و تفاوت‌های بین خود برسند تا زوجین بتوانند به رشد همدیگر کمک کنند.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری سمنان بر ضرورت حساس‌تر شدن به آسیب‌های اجتماعی تاکید و خاطرنشان کرد: برای تحقق این مهم نیازمند یک مرکز جامع در حوزه زنان و خانواده هستیم که خوشبختانه جهاددانشگاهی استان اولین گام‌ها را برای شکل‌گیری چنین مرکزی برداشته است.

شاه‌حسینی ادامه داد: متاسفانه با وجود تعدد مراکز دانشگاهی در استان نیز جز در یکی دو دانشگاه، رشته‌های دانشگاهی متناظر با این موضوع نیز وجود ندارد.

وی با بیان اینکه برخی استان‌ها همچون یزد نیز گام‌هایی در این بخش برداشتند افزود: باید از تجربیات این‌گونه استان‌ها نیز در شکل‌گیری مرکز جامع آموزش زنان و خانواده استان سمنان بهره بگیریم. در این استان‌ها عقد زوجین منوط به ارائه گواهینامه صادر شده از سوی این مراکز و گذراندن دوره‌های کامل آموزشی، شده است.
وی با اشاره به نرخ بالای طلاق در استان سمنان گفت: البته خوشبختانه سال گذشته استان سمنان از نظر نرخ طلاق با چند پله بهبود در رده 24 کشور قرار گرفت که این رتبه نیز زیبنده استان نیست و باید برای بهبود بیشتر آن کوشید.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری سمنان بر ضرورت همراهی همه دستگاه‌های مسوول در این بخش تاکید و تصریح کرد: با هم‌افزایی و تعامل و همراهی همه دستگاه‌ها می‌توانیم گام‌های بلندی در راستای اجرایی شدن این طرح در استان برداریم.

شاه‌حسینی با بیان اینکه باید گام‌های قابل دسترسی در این طرح هدفگذاری شود افزود: باید یک برش عملیاتی متناسب با زمان نیز برای اجرایی شدن این طرح طراحی کنیم که بدانیم که در پایان 6 ماهه دوم سال و یا یک یا دو سال آینده باید به کجا رسیده و چه آموزش‌هایی را عملیاتی کنیم.

وی به جایگاه مهم و اثرگذار زن در خانواده پرداخت و گفت: آموزش نسل و خانواده به‌طور طبیعی از طریق زنان انجام می‌شود لذا اگر تمرکز بیشتری بر آموزش زنان بگذاریم، بهتر به هدفگذاری‌های تعیین شده خواهیم رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۶-۳۰ ۲۱:۳۵

چنین چیزی در کشورهای اسکاندیناوی وجود ندارد و ازدواج هم به عنوان یک مسئله شخصی در حال حذف شدن هست