• سه‌شنبه / ۱ مهر ۱۳۹۹ / ۰۸:۳۴
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 99070100087
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

تکدی‌گری زیر پوست شهر...

تکدی‌گری زیر پوست شهر...

ایسنا/چهارمحال و بختیاری خانم خانم تو رو خدا جان بچت کمک کن! چند تا بچه یتیم دارم... آقا رفتم دکتر پول ندارم دارو بخرم...خانم کیف پولمو دزدیدن می‌تونی به‌من کمک کنی تا کرایه بدم برم خونمون...

 این جملات شاید به گوش بسیاری از افراد جامعه آشنا باشد و روزانه افرادی را در سطح شهرها می‌بینیم که بیان این جملات حس ترحم و انسان‌دوستی افراد جامعه را برای دریافت کمک‌های مادی تحریک می‌کنند.

به گزارش ایسنا، اگر گذرتان به مکان‌های پرتردد در سطح شهرها افتاده باشد، گاهی با افرادی مواجه می‌شوید که ظاهر نامرتبی دارند، این افراد معمولا با ترفندهای مختلف سعی در برانگیختن احساسات مردم دارند و هر کدام از افراد جامعه به نوعی تحت تاثیر این وضعیت قرار گرفته و برای کمک دست به جیب می‌شوند.

شاید این کمک کردن آنی به متکدیان در سطح شهرها و روستا ریشه در توصیه‌های دینی مردم ایران دارد، زیرا طبق توصیه اهل‌بیت و آیات قرآن کریم کمک به نیازمندان و فقرا همواره مورد تاکید قرار گرفته است و معتقد هستیم نباید هیچ فردی را که از ما درخواست نیاز دارد ناامید کنیم.

اما قطعا امروزه پدیده تکدی‌گری در سطح شهرها در حال تبدیل شدن به یک چالش بزرگ است، بسیاری از افراد با سوءاستفاده از احساسات مردم، به درآمدهای میلیونی و حتی میلیاردی از این راه دست پیدا می‌کند، گاهی آسیب‌های این مسئله به همین جا ختم نمی‌شود و شاهدیم که مسائلی مانند توزیع موادمخدر، به‌کارگیری کودکان در امر تکدی‌گری، شکل‌گیری باندهای فساد و ... قالب باندهای تکدی‌گری را شکل می‌دهد و می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

تفاوت مسکین و فقیر چیست؟

حجت‌الاسلام حمید نادری عضو هیات علمی گروه معارف دانشگاه شهرکرد در خصوص لزوم کمک به نیازمندان، اظهار کرد: در آیات قرآن کریم بحث کمک به مسکین و فقیر مورد تاکید قرار گرفته، اما اولویت در این آیات کمک به فقرا است.

وی با بیان اینکه مسکین و فقیر با هم تفاوت دارد، گفت: در آیه ۲۷۳ سوره بقره فقیر به خوبی معرفی شده است، فقیر کسی است که در عین نیازمندی هیچ‌گاه دست نیاز به سوی کسی دراز نمی‌کند و انسان از روی ظاهر پی به فقر این فرد می‌برد، اما مسکین کسی است که فشار زندگی و فقر او را وادار می‌کند از مردم درخواست کمک داشته باشد.

نادری ادامه داد: اهل‌بیت (ع) همواره تاکید دارند که به فقرا و مساکین کمک کنید، وقتی کسی آبروی خود را نادیده می‌گیرد و دست نیاز به سوی شخصی دراز می‌کند نباید ناامید شود، هرچند کمک ناچیز باشد.

عضو هیات علمی گروه معارف دانشگاه شهرکرد در خصوص کمک به متکدیان سطح شهرها و روستاها، گفت: وقتی عملی از فلسفه خود فاصله می‌گیرد، نباید آن را انجام دهیم، گاهی کمک به نیازمندان در سطح شهر موجب بروز پدیده تکدی‌گری و آسیب‌های ناشی از آن می‌شود.

وی تاکید کرد: معمولا افراد  از نیازمند بودن متکدیان در سطح شهرها و روستاها اطلاع دقیق و کافی ندارند و کمک به این افراد می‌تواند آسیب‌هایی را در پی داشته باشد، بنابراین در شرایط فعلی بهترین راه برای کمک به نیازمندان واگذاری کمک‌ها به نهادهای حمایتی از جمله سازمان بهزیستی، کمیته امداد و موسسات خیریه معتبر است، زیرا این نهادها نیازمندان واقعی در جامعه را شناسایی می‌کنند.

نادری بیان کرد: امروز کمک به تکدی‌گران نه تنها سودمند نیست، بلکه می‌تواند آسیب‌های زیادی را به جامعه وارد کند، بنابراین کمک به این افراد فلسفه کمک به نیازمندان را زیر سوال می‌برد و در موضوعات دینی نیز به این گونه کمک توصیه نشده است.

تکدی‌گران مجرم محسوب می‌شود

جوادنجفی چالشتری معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به شکل‌گیری پدیده تکدی‌گری، اظهار کرد: طبق آئین‌نامه ساماندهی متکدیان، دستگاه اصلی در جمع‌آوری متکدیان شهرداری است که باید با همکاری فرمانداران نسبت به این مسئله اقدامات لازم را انجام دهد.

وی ادامه داد: بهزیستی و چند دستگاه دیگر نیز از دستگاه‌های دخیل در ساماندهی متکدیان هستند، به طور مثال اگر متکدی کودک، معلول و سالمند باشد، بهزیستی بر حسب وظایف ذاتی خود ورود پیدا می‌کند.

نجفی با تاکید بر اینکه تکدی‌گری در کشور جرم‌انگاری شده است، افزود: بنابراین تکدی‌گران مجرم محسوب می‌شود و برای جمع‌آوری این افراد  نیازمند ورود نیروی انتظامی و دستگاه قضا است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: معمولا متکدیان موجود در چهارمحال و بختیاری از استان‌های مجاور به صورت سازمان یافته وارد می‌شوند و از احساسات مردم سوءاستفاده و درآمدزایی می‌کنند، گاهی برخی از افراد از این طریق، درآمد میلیونی دارند.

وی با بیان اینکه کمک به متکدیان موجب گسترش پدیده تکدی‌گری در جامعه می‌شود، گفت: بهترین راه برای کمک به نیازمندان، کمک کردن از طریق نهادهای حمایتی و موسسات خیریه مجاز است، امروزه تبریز شهر بدون متکدی در کشور نامیده می‌شود، زیرا مردم این شهر طبق فرهنگ‌سازی صورت گرفته در خیابان به متکدیان کمک نمی‌کنند.

نجفی یادآور شد: کمک کردن به نیازمندان از طریق نهادهای حمایتی از جمله کمیته‌امداد و بهزیستی موجب می‌شود این کمک‌ها به دست نیازمندان واقعی برسد و پدیده تکدی‌گری کاهش پیدا کند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: طبق گزارشات برخی از باندهای تکدی‌گری در کشور به باندهای جابجایی موادمخدر، فساد و فحشا متصل هستند.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha