• سه‌شنبه / ۱۵ مهر ۱۳۹۹ / ۱۱:۰۷
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99071511222
  • خبرنگار : 50165

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

بازگشت ارز صادرکنندگان با ورود موقت تعیین‌تکلیف شد

بازگشت ارز صادرکنندگان با ورود موقت تعیین‌تکلیف شد

ایسنا/زنجان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مشکلات صادرکنندگان از محل ورود موقت با بانک مرکزی در امر بازگشت ارز حاصل از صادرات حل شد.

حمید زادبوم صبح امروز (۱۵ مهرماه) در جلسه مشترک کارگروه امور اقتصادی و اشتغال و سرمایه‌گذاری و کارگروه توسعه صادرات استان با تاکید بر لزوم افزایش صادرات غیرنفتی، اظهار کرد: موضوع صادرات غیرنفتی ضرورت غیرقابل انکار است که حمایت از آن به وظیفه همه دستگاه‌ها تبدیل شده است. کاهش صادرات در کشور ۳۴ درصد بود که کاهش زنجان ۱۱ درصد اعلام شد و این یعنی زنجان وضعیت خوبی دارد که اگر مشکلات بسته شدن مرز و مشکلات صادرات شمش روی نبود، قطعا شاهد افزایش نیز بودیم.

وی افزود: در نیمه اول امسال ۱۳.۵ میلیارد دلار صادرات و ۱۶.۷ میلیارد دلار واردات انجام شده که این میزان عملکرد کاهش ۳۴ درصدی ارزش صادرات را در کشور نشان می‌دهد، هر چند این روند رو به کاهش است.

این مسئول ادامه داد: در مجموع ۱۴ درصد تجارت بین‌الملل جهان کاهش پیدا کرده است. کشورهایی که بیشتر درگیر شده و مرزهای‌شان بسته شده، کاهش بیشتری دارند. حتی برخی از کشورهای اروپایی ۵۰ درصد و تولید ناخالص چین نیز پس از ۴۰ سال کاهش یافته است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: در اقتصاد مشکلات ساختاری داریم، به طوری که تولید صادراتی در کشور جا نیفتاده و تولید بیشتر بر اساس نیاز بوده است. به میزان ۱۰۰ میلیارد دلار پتانسیل صادراتی به ۱۵ کشور همسایه را داریم و معتقدیم نام‌گذاری جهش تولید هوشمندانه بوده و این در حالی است که جهش تولید با جمعیت ثابتی که داریم، نیازمند جهش صادرات است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: در استان زنجان بیشتر تعهدات ارزی مربوط به شرکت‌هایی است که با ورود موقت، کالا صادر می‌کنند. در گذشته آیین‌نامه‌های بانک مرکزی در رابطه با این واحدها مشخص نبود ولی امروز مقرر شده مابه‌التفاوت صادرات و واردات از آنان دریافت شود که متاسفانه این مهم در بخشنامه بسته حمایتی به گونه‌ای اعلام شده که این مصوبه به ۵۰ درصد مطالبات گذشته و همه مطالبات پس از تاریخ تصویب رعایت شود. همچنین مقرر شده تا دو ماه زمان‌بندی اعلام شده برای تصفیه افزایش یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha