• سه‌شنبه / ۲۲ مهر ۱۳۹۹ / ۰۸:۲۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99072216100
  • خبرنگار : 50102

شهردار منطقه ثامن در واکنش به اخبار تخریب مسجد

معوض مسجد هفت درب قبل از تخریب آن ساخته شده است

معوض مسجد هفت درب قبل از تخریب آن ساخته شده است

ایسنا/خراسان رضوی شهردار منطقه ثامن مشهد گفت: توافقات شهرداری منطقه ثامن با اداره اوقاف خراسان رضوی در خصوص تخریب مسجد هفت درب به قوت خود باقی است.

سیدمصطفی نعمتی عصر دیروز، ۲۱ مهر ماه، در نشستی در جمع خبرنگاران در خصوص وظایف شهرداری این منطقه گفت: وظیفه شهرداری منطقه ثامن و شرکت عمران و مسکن‌سازان ثامن به عنوان نهاد مجری طرح، اجرای طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم حضرت رضا(ع) است؛ نکته مهم این طرح افزایش معابر پیرامون حرم مطهر رضوی است.

وی ادامه داد: چهار خیابان شعاعی شهدای حج، امیرالمومنین(ع)، رضوان و بلوار آیت‌الله طبسی در اطراف حرم ساخته شده‌ که بلوار شارستان رضوی با عرض ۵۵ متر این چهار خیابان را به هم متصل کرده تا بتوان از ایجاد ترافیک در زیرگذر حرم جلوگیری کرد.

نعمتی بیان کرد: طی ۲۵ سال گذشته بخش‌هایی از شارستان رضوی در منطقه ثامن اجرا شده‌ است؛ در دوره‌ مدیریت جدید شهری نیز تمام تلاش ما اجرای باقی مانده شارستان، ره باغ‌ها و فضای سبز بوده است. در همین راستا خیابان طبرسی و خیابان رضوان در دوره مدیریت جدید شهری بازگشایی شده‌ است.

شهردار منطقه ثامن اظهار کرد: شارستان رضوی نیز از خیابان شیرازی تا طبرسی در دستور کار اجرای منطقه ثامن قرار گرفته که از خیابان شیرازی تا تپ المحله به بهره‌برداری رسیده و در اختیار ترافیک شهر قرار گرفته است. از تپ المحله تا خیابان طبرسی نیز به عنوان کارگاه در حال اجرا هستند.

۱۶۰۰ میلیارد صرف خرید املاک و اراضی در مسیر شارستان شده است

وی افزود: حد فاصل خیابان شیرازی تا خیابان طبرسی در مسیر شارستان رضوی ۴۰۲ پلاک وجود داشته که باید نسبت به خریداری آن برای بازگشایی مسیر اقدام می‌کردیم؛ حدودا ۴۰۰ پلاک معادل ۵۵ هزار متر مربع مساحت در محدوده شارستان رضوی خریداری شده که هزینه معادل برای خرید این محدوده حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان بوده و این مبلغ از هزینه شهری پرداخت شده است.

نعمتی اظهار کرد: دو خط تونل انرژی، دو کانال جمع آوری آب‌های سطحی و فضای سبز در دو طرف خیابان کار شده‌ است. از خیابان شیرازی تا تپ المحله در اختیار ترافیک شهری و از تپ المحله تا طبرسی نیز در دستور کار اجرایی قرار گرفته است. مسجد هفت درب نیز در محدوده تپ المحله تا خیابان طبرسی قرار گرفته و دقیقا در مسیر سواره است.

شهردار منطقه ثامن خاطر نشان کرد: در سال ۹۷ توافقی با اداره اوقاف و اداره امور خیریه استان صورت گرفت تا از آنجا که مسجد هفت درب در این مسیر قرار دارد، بعد از گرفتن آن، علاوه بر بخشیدن زمین و صدور پروانه، مسجد نیز به صورت معوض ساخته شود.

وی ادامه داد: همزمان با این توافق، توافق دیگری در خصوص مسجد امام صادق(ع) که آن نیز تخریب شده بود، با اداره اوقاف استان صورت گرفته است؛ طبق این قرارداد که به امضاء شهردار و مدیر کل اداره اوقاف استان رسیده است، به جای مسجد امام صادق(ع) که تخریب شده و همچنین مسجد هفت درب، مسجد جدیدی با همان عنوان مسجد امام صادق(ع) اما با وسعت بیشتر در نبش خیابان رضوان ساخته شده است.

نعمتی بیان کرد: این مسجد حدودا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. بنابراین به استناد آن توافق معوض، مسجد هفت درب ساخته خواهد شد؛ تا کنون ۱۸ مسجد بین نهاد مجری طرح و اداره اوقاف مورد توافق قرار گرفته که نسبت به ساخت معوض مساجد اقدام شده است. در بین آن تمام معوض‌ها پس از توافق ساخته شده‌اند اما معوض مسجد هفت درب قبل از تخریب آن ساخته شده است.

شهردار منطقه ثامن مطرح کرد: در تاریخ ۲۹ شهریور ماه سال ۹۹ طی برگزاری جلسه‌ای با اداره امور خیریه و اداره اوقاف توافق تحویل مسجد هفت درب و دو رقبه همجوار آن به نهاد مجری براساس امضاء شهردار و مدیر کل اوقاف تحویل داده شده است.

نماینده اداره اوقاف در زمان تحویل اموال مسجد حضور داشته است

وی افزود: از همان تاریخ ۲۹ شهریور ماه این مسجد در اختیار منطقه ثامن قرار گرفت، اما به دلیل تشریفات اداری و انجام امضا این صورت جلسه در تاریخ ۱۲ مهر ماه ابلاغ شده است؛ در روز ۱۳ مهر ماه نیز اموال مسجد به همراه نماینده اداره اوقاف، نماینده اداره امور خیریه، نمایندگان شهرداری، نماینده اجرایی منطقه ثامن و نمایندگان هیات امناء مسجد صورت جلسه گردیده، از مسجد خارج شده و به محلی امن منتقل شده است. در همان روز و پس از تخلیه اموال مسجد، تخریب این بنا آغاز شده است.

توافقات ما با اداره اوقاف در این زمینه به قوت خود باقی است

نعمتی اظهار کرد: اما نامه‌ای در تاریخ ۱۶ مهر ماه و ۳ روز پس از تخریب، از اداره اوقاف با این مضمون که نماینده مشاور طرح تفصیلی حفظ مسجد را در آینده ممکن دانسته، ارسال شده است؛ این نامه پس از تخریب به دست ما رسید. همچنین نظر مشاور، نظر لازم الاجرا نبوده و نیست؛ چراکه هنوز مصوب نشده است. توافقات ما با اداره اوقاف در این زمینه به قوت خود باقی است.

شهردار منطقه ثامن خاطرنشان کرد: مسجد صاحب‌الزمان(عج) نیز مسجد دیگری است که در توافق با اداره اوقاف در اختیار ما گرفته و معوض این مسجد نیز ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در حال اتمام است. مسجد ارشاد نیز در حال ساخت بوده و مدیر کل اداره اوقاف نیز از آن بازدید داشته‌ است.

وی ادامه داد: در مدیریت جدید شهری و در دوره شورای پنجم ۴۶۰۰ متر مربع به ساخت مساجد اختصاص یافته است که این مساحت دو برابر عملکرد ۲۵ سال گذشته منطقه ثامن در توسعه مساجد محسوب می‌شود.

نعمتی بیان کرد: نگه‌داشتن آن مسجد و عدم تخریبش مخالفان زیادی داشته که یکی از این مخالفان سازمان ترافیک شهرداری است؛ این سازمان با کم کردن عرض آن منطقه مخالفت دارد. یکی دیگر از دلایل مخالفت برخی ارگان‌ها نیز به دلیل از بین رفتن سرمایه چند میلیاردی شهری است.

شهردار منطقه ثامن بیان کرد: روز اربعین کارگاه به حرمت این روز کاملا تعطیل بود و هیچ فعالیت عمرانی در آن روز انجام نشده و تخریب این مسجد نیز قبل از آن صورت گرفته است.

وی ادامه داد: نه تنها در زمان تخریب بلکه از اسفند ماه سال گذشته نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا هیچ نمازی در این مسجد اقامه نشده است.

نعمتی اظهار کرد: هیچ مکاتبه مکتوبی از سوی مشاور تهیه کننده بازنگری طرح تفصیلی مبنی بر خراب نشدن مسجد، کم نشدن عرض خیابان یا قرار داشتن مسجد در طرح به شهرداری منطقه ثامن واصل نشده است. این نامه از سوی آن‌ها تنها به اداره اوقاف فرستاده شده و ما نیز سه روز پس از انجام تخریب، این مطلب را در پیوست نامه اوقاف متوجه شدیم.

شهردار منطقه ثامن خاطر نشان کرد: ما با استناد به اسناد و مدارک در مراجع قانونی ذی‌صلاح پاسخگو خواهیم بود و آمادگی حضور در آن را داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha