• سه‌شنبه / ۲۲ مهر ۱۳۹۹ / ۱۲:۰۸
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 99072216406
  • خبرنگار : 50184

ساختمان سابق استانداری کرمانشاه مرمت شد

ساختمان سابق استانداری کرمانشاه مرمت شد

ایسنا/کرمانشاه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از مرمت ساختمان سابق استانداری کرمانشاه خبر داد.

امید قادری در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به انجام عملیات مرمت بخش‌هایی از ساختمان سابق استانداری کرمانشاه، اظهار کرد: این بنا اوایل دوره پهلوی اول یعنی حدود سال 1310 ساخته شد و از سال 1315 تا سال 1378 به عنوان ساختمان استانداری کرمانشاه از آن استفاده می‌شد.

وی تصریح کرد: این بنای ارزشمند 3300 متر مساحت دارد و از نظر معماری برون گرا بوده و تاثیرات معماری نئوکلاسیک در آن کاملا مشهود است.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه بااشاره به قدمت این ساختمان، عنوان کرد: تاکنون چندین مرحله عملیات مرمت و نوسازی روی این بنای قدیمی انجام شده و آخرین بار نیز مرداد امسال کار مرمتی روی آن شروع شد.

وی اعلام کرد: در این مرحله تعمیرات تکمیلی داخل ساختمان شامل مرمت پنجره‌ها، درهای ورودی بخش زیرزمین، دیوارها، اندودهای آسیب دیده، راه پله، رنگ آمیزی و اجرای تاسیسات الکتریکی انجام گرفت.  

ساختمان استانداری کرمانشاه در سال 1379 به ثبت ملی رسیده است.  

امید قادری درادامه به تشریح آخرین وضعیت مرمت بازار سنتی کرمانشاه هم پرداخت و گفت: بازار تاریخی کرمانشاه سال 1221 هجری قمری یعنی حدود 200 سال پیش به دستور محمدعلی میرزای دولتشاه حاکم ایالت کرمانشاه ساخته شد.

وی افزود: این بازار خطی به طول دو کیلومتر یکی از طولانی ترین بازارهای طولی ایران محسوب می‌شود و دارای 18 راسته بازار و عناصر وابسته همچون مساجد، تکایا، میادین، سراها، کاروانسراها و حمام است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان ادامه داد: این بازار تاریخی طی سالیان متمادی همواره یکی از اصلی ترین مراکز خرید مردم کرمانشاه بوده و هرساله گردشگران زیادی از این بازار بازدید و از آن سوغات خریداری می‌کنند.

وی بابیان اینکه اولین راسته بازارِ بازار سنتی کرمانشاه از دروازه اصفهان، راسته بازار چال حسن خان است، عنوان کرد: این راسته بازار حدود یازده هزار متر مربع مساحت دارد که طی آخرین مرحله 46 چشمه تاق آن با اختصاص سه میلیارد تومان مرمت و نوسازی شد.

قادری اضافه کرد: همچنین باتوجه به احداث خیابان جدید الاحداث آیت الله زرندی و ساماندهی رودخانه آبشوران در مجاورت بازار چال حسن خان، شاهد بوجود آمدن ناهنجاری‌های محیطی دراین بخش از بازار بودیم، لذا به منطور زیباسازی منظر پشت این بازار تاریخی از یک سال پیش اقدام به احداث جداره یک دیوار سنتی با تاق نماهای آجری به شیوه سنتی و با اعتبار 200میلیون تومان کردیم.

وی یادآورشد: تاکنون تا این مرحله حدود 50 تاق نما در 2500 متر احداث کرده‌ایم و در صورت تامین اعتبار مابقی جداره خیابان هم احداث می‌شود.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha