• سه‌شنبه / ۲۰ آبان ۱۳۹۹ / ۰۹:۰۰
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 99082013036
  • منبع : نمایندگی آذربایجان غربی

توسط جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی؛

نشست تخصصی مشاغل خانگی زنان، چالشها و فرصت های پیش رو در ایام کرونا در ارومیه برگزار شد

نشست تخصصی مشاغل خانگی زنان، چالشها و فرصت های پیش رو در ایام کرونا در ارومیه برگزار شد

ایسنا/آذربایجان غربی با حضور رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی و مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری نشست تخصصی مشاغل خانگی زنان، چالشها و فرصت های پیش رو در ایام کرونا به همت جهاد دانشگاهی ویژه زنان کارآفرین و فعالان حوزه کسب و کار خانگی بصورت وبیناری برگزار شد.

 پریسا علیلو مدیرکل اموربانوان و خانواده  استانداری در این نشست با اشاره به اینکه نقش زنان در مشاغل خانگی بسیار محوری است اظهار کرد: در صورت آموزش صحیح و اصولی بسیاری از بانوان جامعه به موازات ایفای نقش در منزل به عنوان زن خانه دار، قادر به نقش آفرینی در حوزه تولیدی نیز خواهند بود.
وی با اشاره به اینکه با گسترش روزافزون فناوری های نوین به ویژه فناوری دیجیتالی و گسترش فضای مجازی فرصتهای اقتصادی زیادی برای مشاغل خانگی زنان ایجاد شده است، اظهار کرد: ۲۰ درصد درآمد کشورهای در حال توسعه از مشاغل خانگی به دست می آید که نمونه آن  کشورهای چین و بنگلادش هستند کسب و کار خانگی زنان از نظر ایجاد شغل ، نوآوری در عرضه محصول یا خدمت موجب تنوع و دگرگونی زیادی در اجتماع و اقتصاد هر کشور می شود.
مدیرکل اموربانوان و خانواده  استانداری آذربایجان غربی با اشاره به تاثیر و اهمیت توسعه مشاغل خانگی زنان در ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی اظهار کرد:باتوجه به سهم بالای زنان در اقتصاد ملی و افزایش سطح سواد در این گروه از جامعه و همچنین مسائل فرهنگی مربوط به اشتغال زنان این امکان فراهم می شود که با توسعه مشاغل خانگی از ظرفیتهای اقتصادی زنان در جامعه استفاده بهتری شود.
علیلو افزود: لازمه تحقق چنین امری، اتخاذ تدابیر هوشمندانه و برنامه ریزی هدفمند و اصولی خواهد بود و با خود باوری زنان و امتزاج آموزش و مهارت افزایی هر چه بیشتر می توان به توفیقات بسیاری در حوزه اقتصادی نائل شد.
وی اظهار کرد: افزایش بهره‌وری سرمایه و صرفه جویی در هزینه‌های جانبی اشتغال و افزایش درآمد خانواده، ارتقاء مدیریت کسب و کار خانگی از طریق پیوند با بنگاه‌های بالادستی و تشکل‌های خوشه ای،  اتحادیه‌ها، تعاونی ها و صنوف و  تسهیل مقررات مربوط به کسب و کار خانگی، از مزیت ها و تاثیرات مشاغل خانگی زنان می باشد. 
وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های سلامت روان داشتن کار و اشتغال است و مشاغل خانگی به نوعی شروع حرکت استقلال خواهی زنان به شمار می رود اظهار کرد: باید با بینش و آگاهی لازم افراد بیکار را به سمت حرفه و مشاغل خانگی سوق داد و همگام با آموزش حرفه و شغل مناسب هم جامعه از معضلات دور می‌شود و هم سلامت روانی افراد تضمین خواهد شد‪.‬‬‬‬‬‬‬‬
مدیرکل اموربانوان و خانواده  استانداری آذربایجان غربی  اظهار کرد: کسب و کارهای کوچک به دلیل ساختار ساده زود بازده و با توجه به نیاز سرمایه اندک در جهت متعادل کردن بازار کار موثر می‌باشند و در کشور ما با توجه به ترکیب جمعیتی کسب و کارهای کوچک خانگی می‌تواند بازدهی مناسبی داشته و در کوتاه مدت یا میان مدت در رفع معضل بیکاری موثر باشد. بسترهای مناسب برای شکل گیری مشاغل جدید را نیز ایجاد می‌کند. که نتایجی مثبت طرح ساماندهی مشاغل خانگی می‌تواند به ساعات کار انعطاف پذیر، آزادی و استقلال عمل بیشتر افراد، پایین بودن میزان ریسک و هزینه راه اندازی، بالارفتن بازدهی بدلیل مشارکت سایر اعضای خانواده و فعالیت گروهی، کاهش هزینه‌های حمل و نقل، کاهش آلودگی‌های صوتی و زیست محیطی و کاهش ترافیک کمک کند‪.‬‬‬‬‬‬‬‬‬
وی اظهار کرد: تامین مواد اولیه این نوع کسب و کارها، استانداردسازی و برندسازی محصولات، پیوند تولیدات مشاغل خانگی با بازار فروش، ورود دارندگان مشاغل خانگی به شبکه های اجتماعی و بازاریابی برای فروش تولیدات این مشاغل از طریق فضای مجازی و استفاده از خدمات پوشش بیمه ای نیز می تواند یکی از چالشهای پیش روی بانوان باشد.
علیلو پایداری مشاغل خانگی را ارتباط  این مشاغل با نهادهای پشتیبان و حمایتی عنوان و اظهار کرد: باید این مشاغل به یک سری صنایع بزرگ و همچنین به اتحادیه ها و تعاونی هایی وصل شوند که به آنها در تامین مواد اولیه و بازاریابی کمک نمایند تا پایداری آنها حفظ شود.
وی ادامه داد: دولت نیز در راستای حمایت از متقاضیان مشاغل خانگی اقدام به تخصیص تسهیلات کم بهره، اجرای الگوی نوین مشاغل خانگی که این طرح از طریق هدایت، مشاوره و استعدادهایی موجب توانمندسازی متقاضیان مشاغل خانگی می شود شناسایی ظرفیت ها، توانمندی متقاضیان و اتصال به بازار کار از مهم‌ترین اهداف این طرح است و جهاد دانشگاهی بعنوان مجری طرح وظیفه تسهیلگری را بر عهده دارد.
وی گفت: باتوجه به تاکید مقام معظم رهبری در سال های اخیر و نامگذاری سال ۹۹  به نام جهش تولید، تقویت مشاغل خانگی در عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی بسیار موثر است. سیاست ها و برنامه‌های دستگاهها هم باید به این سو گرایش پیدا کند.
مدیرکل اموربانوان و خانواده  استانداری آذربایجان غربی اظهار کرد: توجه به مشاغل ریشه دار در خانوارها بعنوان یکی از اساسی ترین محور موتور محرکه برای ایجاد درآمد و اشتغالزایی مطرح است و برای رسیدن به اهداف اشتغال پایدار، توسعه مشاغل خانگی نقش مهمی در تحقق اهداف نظام در امر تولید و اشتغال دارد و در سال ۹۹ با ظهور ویروس منحوس کرونا و تاثیر گذاری آن بر شرایط اقتصادی جامعه بیشتر از سالهای قبل باید مورد توجه دستگاه های متولی قرار گیرد.
به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی استان، دکتر رستم زاده رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی نیز در این نشست تخصصی اظهار کرد:امروزه توجه به زنان و مشارکت آنان در فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی، یکی از معیارهای مهم در تحقق اسناد توسعه کشورها تلقی می شود.
وی با اشاره به اینکه نقش زنان در توسعه، عاملی بنیادی در تحول همه جوامع انسانی محسوب می شود، اظهار کرد: به منظور بستر سازی محیطی برای نقش آفرینی مؤثر زنان در فعالیتهای اقتصادی اجتماعی و افزایش فرصتهای شغلی و ارتقاء راندمان کاری طرح های مشابه طرح ملی مشاغل خانگی با مدل های متفاوت ارائه می شود اما موفقیت خروجی مدار طرح ها برای بانوان بستگی به طراحی مشاغل با ادبیات روحی و روانی زنان و تاکید و توجه به نقش بی بدیل او در خانواده در مدل الگویی دارد.
رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت:زنان نقش موثر و کلیدی در اقتصاد خانواده و ترسیم الگوی مصرف خانواده دارند از این روز علاوه بر اینکه تاثیر مستقیمی بر اقتصاد کشور می توانند داشته باشند الگوی تولید در کشور را هم تحت تاثیر قرار می دهند لذا با تکیه بر اهمیت و  نقش سازنده و موثر بانوان در توسعه کسب و کارهای خانگی نقش این قشر در توسعه اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی خانواده و به تبع آن جامعه در مباحث مختلف بیش از پیش پررنگتر و حایز اهمیت و نیازمند توجه جدی است.
وی اظهار کرد:امروزه تغییر ارزش های اجتماعی و تمایل به ارتقای کیفیت و سبک زندگی و رفاه اقتصادی و همچنین نیاز به  استقلال کاری درکسب و کار  و در کنار خانواده بودن، منجر به گرایش هر چه بیشتر بانوان به مشاغل خانگی شده است.
مدیر طرح ملی مشاغل خانگی آذربایجان غربی  با اشاره به نقش مشاغل خانگی در اقتصاد ملی کشورها اظهار کرد:بسیاری از کشورهای پیشرفته و حتی جهان سوم، کسب و کار خانگی را بعنوان بخشی از فرایند توسعه در مدل پیشرفت خود بصورت کیفی جاگذاری و پیش بینی کرده اند.
رستم زاده با اشاره به اینکه رابطه مستقیمی بین مشاغل خانگی و رشد ضریب اشتغال‌ یک کشور وجود دارد، اظهار کرد: ۳۰ درصد کسب‌وکارهای خرد و متوسط دنیا از جنس مشاغل خانگی است بطوریکه  این ظرفیت بی بدیل اشتغال آفرینی در کشور نیازمند بازاحیا و کالبد شکافی علمی و عملی مجدد است که این نهاد قدم های ارزشمندی در این راستا با همکاری وزارت کار و امور اجتماعی برداشته است و نیازمند همراهی و حمایت همه جانبه همه وزارتخانه ها و دستگاهها در همه سطوح است.
وی با اشاره به اینکه باید از طریق خروجی مشاغل خانگی نیاز صنایع بزرگ به کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه را حل کرد، خاطرنشان کرد: در فضای کسب و کار جهانی با احصاء تامل و مطالعه در مولفه های مختلف عارضی از جمله محیط حقوقی کسب و کارها و یا محیط های ناشناخته و مغفول دیگر و برنامه ریزی خلاقانه بر این محیطهای مهم اثربخش ، محرک هایی خوبی برای کیفی سازی مشاغل خانگی به شکل علمی و عملی نسخه پیچی نموده اند.
رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه امروزه کارشناسان تخمین می زنند مشاغل خانگی بیش از ۴۰ درصد نیاز اشتغال کشورهای فعال در این حوزه را پوشش می دهد، گفت: سمت و سو دادن محیط کسب و کارها به سمت مشاغل خانگی بسیار ظریف پیچیده و مهم است بطوریکه بر اساس آمار اعلامی بعنوان مثال  بیش از هفت میلیون نفر به شکل تمام‌وقت و  ۲.۵  میلیون نفر به‌صورت پاره‌وقت در مشاغل خانگی کشور آمریکا فعالیت می‌کنند و ٨٠ درصد فعالیت‌های اقتصادی تایوان به نوعی با مشاغل خانگی در گیر است و ۵۰ درصد کسب و کارهای کوچک انگلیس در این حوزه قرار دارد اما قطعا خروجی کیفی این کسب و کارها با یک هم افزایی جمعی و مدل مشخص و متناسب با فرهنگ بومی هر منطقه مشخص محقق خواهد شد.
وی با اشاره به اقبال اقتصادهای ملی به کسب و کارهای خانگی گفت:  بیش از هفت درصد جمعیت استرالیا در این حوزه مشغول به‌ کار بوده و ۶۷ درصد کسب و کارهای کوچک و ۵۸ درصد کل کسب و کاردر این کشور را شامل می شود. 
رستم زاده با اشاره به اینکه  امروزه یکی از بهترین نسخه های کاهش نرخ بیکاری توجه و حمایت کیفی با برنامه از مشاغل خانگی و الزامات آن است خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در توسعه کسب و کارهای خانگی روستایی و در جهت ارزش آفرینی در مناطق کمتر توسعه یافته از این محل می توان به برندسازی یک محصول خاص پر مزیت دار متناسب با پتانسیل آن منطقه نیازسنجی ، برنامه ریزی و الگودهی عملی علمی با یک چرخه ارزش آفرین مشخص شامل تمامی مراحل یک شغل تولیدی و یا فرآوری و بسته بندی و بازار سازی پرداخت و قطعا این مهم نیازمند یک کار جمعی غیرسطحی مطالعه شده عملیاتی هم افزایانه است تا مثلا برند آویشن را بنام یک روستای استان ثبت نماییم و این زنجیره و مدل باید به گونه ای طراحی، بسترسازی و خروجی محصول در سبد خرید و ذائقه بازار پیش بینی شود تا ثروت آفرینی را برای جامعه روستایی و خانوارهای آنان به شکل بسیار کیفی محقق نماید تا بیکاران شهری هم برای اشتغال حتی خانگی و یا در چرخه اشتغال و قرارگرفتن در یک شغل مستقر در یک روستا با برند تولید یک داروی گیاهی خاص حتی مهاجرت معکوس نمایند و انجام چنین طرح فاخری واقعا در ابتدا نیازمند یک فرهنگ کار تیمی پروژه مشخص و درگیر شدن هم افزایانه هم اجزایی اجرایی مرتبط دستگاهی و خدمات بین دستگاهی و فرهنگ سازی و الگو سازی بنیادین در آن منطقه و روستا است.
رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به مطالعات انجام شده در مورد آثار و پیامدهای ورود زنان به عرصه مشاغل خانگی اظهار کرد: کسب استقلال مالی، خود اتکایی و ایجاد نوعی احساس توانمندی در زنان، تغییر رفتارهای اقتصادی زنان و کمک به رشد اقتصادی خانوار، ارتقاء نقش و پایگاه اجتماعی زنان سرپرست خانوار و افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس از پیامدهای ورود زنان به عرصه مشاغل خانگی است
وی با اشاره به تاثیر مخرب بیماری کرونا بر اقتصاد بسیار زیادی از کسب و کارها اظهار کرد: این ایام بهترین فرصت برای خودنمایی مشاغل و کسب و کارهای خانگی را فراهم نموده است و دستگاههای متولی با یک کار تیمی مشترک با راهبری و اتصال متقاضیان و پیشرانان  این حوزه همانند طرح ملی مشاغل خانگی می توانند با همفکری و مشارکت، الگویی بومی  متناسب با شرایط کرونایی حاکم بر جامعه برای کسب و کارهای خانگی ترسیم کنند تا هم حمایتی بر اقتصاد خانوارها بوده و هم اقتصاد متاثر از کرونا توان احیا برای رسیدن به نکته آغاز ریزشی ما قبل را داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه اکثر متقاضیان واقعی مشاغل خانگی بانوان بوده و نصف این تعداد نیز سرپرست خانوار هستند، خاطرنشان کرد: این مهم یک فرصت برای توجه جدی تر، انسانی تر، اخلاقی تر و بسیار ویژه تر همه مسئولان به این حوزه اشتغال آفرینی بوده و در ضمن محدود کردن مشاغل خانگی به زنان نیز آسیب های خاص خود را دارد که با توجه به شیوع کرونا بنظر می رسد رغبت مردان هم نسبت به گذشته بیشتر شده است اما باید بر روی بحث تبلیغات نوین فضای سایبری و مثلا اینفلوینسر مارکتینگ که می تواند برای مشاغل خانگی بسیار مهم باشد مدل بومی تر متناسب با هر شغل طراحی، تدوین و اجرایی شود و اسیب شناسی هم صورت پذیرد تا ارزش افزوده این نوع مشاغل متعادل تر و عادلانه تر تسهیم شود.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha