• یکشنبه / ۲۵ آبان ۱۳۹۹ / ۰۹:۴۲
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 99082516642
  • منبع : نمایندگی اردبیل

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خبرداد

ضرورت توسعه فعالیت‌های اشتغال محور در شهرستان گرمی

ضرورت توسعه فعالیت‌های اشتغال محور در شهرستان گرمی

ایسنا/اردبیل رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: جهاددانشگاهی به عنوان نهاد علمی و پژوهشی می‌تواند نیازهای استان را با توجه به مزیت‌های منطقه احصاء و رفع کند.

 ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی  25 آبان در دیدار با رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل اظهار کرد: با توجه به پتانسیل‌های موجود در شهرستان گرمی توسعه فعالیت‌های مختلف جهاددانشگاهی از جمله برنامه‌های اشتغال‌زا در شهرستان گرمی(مغان) لازم است.

وی بر ضرورت استفاده مطلوب از ظرفیت طرح ملی «توسعه مشاغل خانگی» در منطقه تاکید و اظهار کرد: جهاددانشگاهی با اجرای این طرح می‌تواند کسب و کارهای خانگی را مطابق با فناوری و نیازهای روز دنیا پیش ببرد و نواقص و کاستی‌ فعالیت‌های سنتی را با توانمندسازی و برنامه مدون جبران کند.

نماینده مردم شهرستان گرمی مغان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای جلوگیری از خام فروشی و دور ریز کردن محصولات کشاورزی، حمایت‌های لازم از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی لحاظ می‌شود، تصریح کرد: پتانسیل‌های حوزه کشاورزی به ویژه در حوزه تولید غلات، حبوبات، میوه و گیاهان دارویی، ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی در منطقه را دوچندان کرده است که انتظار می رود فعالیت‌های جهاددانشگاهی در این زمینه ها موثر واقع شود.

اسماعیلی با بیان اینکه فعالیت‌های حوزه سلامت جهاددانشگاهی استان اردبیل ارزشمند و قابل تحسین است، یادآور شد: با توجه به اینکه میزان ازدواج فامیلی در برخی روستاهای شهرستان گرمی بالاست، از جهاددانشگاهی انتظار داریم مطالعات و آزمایش‌های مرتبط برای پیشگیری از مسائل و مشکلات ژنتیکی را در منطقه انجام دهد.

وی با بیان اینکه در قالب کمیسیون اجتماعی مجلس، آماده همکاری‌های سازنده و حمایت‌های ملی از جهاددانشگاهی در فعالیت‌های مرتبط با مشاغل خانگی و تحقیقات حوزه سلامت هستیم، افزود: با توجه به فعالیت و سبقه جهاددانشگاهی در حوزه سلامت لازم است در زمینه ژنتیک در شهرستان گرمی با توجه به عدم مهاجرپذیری آن اقدامات مناسبی انجام گیرد.

به گزارش ایسنا، در این دیدار رئیس جهادانشگاهی استان اردبیل با اشاره به آمادگی این نهاد برای توسعه فعالیت‌ها در شهرستان گرمی مغان اظهار کرد: جهاددانشگاهی استان اردبیل در راستای تأمین نیازهای روز جامعه، فرصت و ظرفیت‌های علمی و پژوهشی را شناسایی کرده و در راستای توسعه گام برمی‌دارد.

مهران اوچی اردبیلی افزود: با توجه به اینکه اردبیل یکی از قطب‌های تولید سیب زمینی در کشور است به همین خاطر در تلاش هستیم با بهره‌گیری از دانش فنی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی، راه‌اندازی  پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته حفاری را در استان عملیاتی کنیم.

وی ادامه داد: این واحد نیمه صنعتی علاوه بر ارزش افزوده‌ بالایی که به دنبال خواهد داشت و در فاز اول با ایجاد 44 فرصت شغلی در توسعه اقتصادی استان نیز موثر خواهد بود.

رئیس جهادانشگاهی استان اردبیل به برگزاری موفق طرح ملی دانش آموزی نجات آب(داناب)، سرباز ماهر، توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار و توسعه مشاغل خانگی در استان توسط این نهاد اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر طرح ملی توسعه مشاغل خانگی بستر خوبی را برای ایجاد کسب و کار خانگی با توجه به مزیت‌های استان فراهم کرده است که بهره‌مندی شهرستان‌ها از این فرصت می‌تواند به رونق فعالیت‌های اقتصادی، توانمندسازی، بهبود معیشت خانوارها و توسعه کارآفرینی کمک کرد به همین خاطر باید مسئولان شهرستان‌ها برای شناسایی پیشران و متقاضی مشاغل خانگی با جهادانشگاهی همکاری کنند.

اوچی اردبیلی با اشاره به استقرار 16 واحد فناور با 34 طرح فناورانه در مرکز رشد فناوری فرآورده‌های گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان اردبیل اشاره و تصریح کرد: حمایت‌های لازم از این واحدها برای تبدیل ایده به طرح و تجاری‌سازی محصولات دانش بنیان انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه لازم است برای توسعه فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی این نهاد، زمین مناسبی با مساعدت مسئولان و متولیان امر به جهاددانشگاهی واگذار شود، تصریح کرد: جهاددانشگاهی با راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری در استان اردبیل دانش درمان نازایی را بومی‌سازی کرده است و هم اکنون در نظر دارد با احداث و راه‌اندازی مجتمع سلامت دامنه خدمات پزشکی خود را گسترش دهد.

عضو هیأت علمی جهادانشگاهی استان اردبیل اوچی اردبیلی با اشاره به فعالیت این نهاد در حوزه سلامت، اضافه کرد:

در راستای توسعه اجرای طرح‌های پژوهشی علاوه بر تجهیز آزمایشگاه‌های جنین‌شناسی، تشخیص طبی و سیتوژنتیک، آزمایشگاه‌های سلولی ملکولی و کشاورزی نیز در سال‌جاری در اردبیل راه‌اندازی شده است.

اوچی اردبیلی اظهار کرد: در آزمایشگاه ژنتیک جهاددانشگاهی اردبیل امکان شناسایی، بررسی و مشاوره علمی برخی بیماری‌های ژنتیکی وجود دارد و همچنین این نهاد آمادگی لازم را برای همکاری جهت ارائه خدمات در این حوزه را دارد.

در پایان این دیدار مقرر شد با بررسی جهاددانشگاهی محورهای توسعه ای شهرستان گرمی مورد توجه قرار بگیرد و هماهنگی برای اجرای برنامه های موثر، صورت پذیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha