• دوشنبه / ۲۶ آبان ۱۳۹۹ / ۰۱:۲۴
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 99082617391
  • خبرنگار : 50225

چند راهکار ساده برای افزایش تحرک در دیابتی‌ها

چند راهکار ساده برای افزایش تحرک در دیابتی‌ها

ایسنا/خوزستان کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به تاثیر چاقی و عدم تحرک در ابتلا به بیماری دیابت گفت: افراد باید با داشتن فعالیت بدنی در کنار رژیم غذایی صحیح، به کاهش وزن دست پیدا کنند زیرا افزایش فعالیت بدنی در طول روز موجب افزایش مصرف کالری می‌شود.

سیده معصومه تقی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تاثیر فعالیت بدنی در پیشگیری از ابتلا و کنترل بیماری دیابت اظهار کرد: فعالیت بدنی نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ دارد. بیش از ۹۰ درصد بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ از چاقی رنج می‌برند بنابراین کاهش وزن معادل پنج تا هفت درصد از وزن فرد می‌تواند در پیشگیری و نیز بهبود علائم دیابت نوع ۲ موثر باشد.

وی افزود: افراد باید با داشتن فعالیت بدنی در کنار رژیم غذایی صحیح، به کاهش وزن دست پیدا کنند زیرا افزایش فعالیت بدنی در طول روز موجب افزایش مصرف کالری می‌شود.

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به راهکارهای ساده افزایش تحرک، گفت: انجام کارهای خانه و خرید با کاهش استفاده از وسایل برقی مانند استفاده از پله به جای آسانسور و یا عدم استفاده از خودرو برای خرید و قدم زدن تا فروشگاه‌های نزدیک محل زندگی، برای بسیاری از افراد شاغل که تراکم کاری خود را بهانه‌ای برای عدم تحرک می‌دانند، می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری و نیز بهبود بیماری‌های متابولیک از قبیل دیابت ایفا کند.

وی بیان کرد: اگر فردی برای مدت زیادی فعالیت بدنی نداشته باید حتما با پزشک در مورد افزایش فعالیت بدنی و نحوه شروع فعالیت بدنی مشورت کند.

تقی‌زاده با اشاره به فعالیت‌های بدنی مفید برای کنترل دیابت، تصریح کرد: افزایش فعالیت‌های بدنی روزمره، انجام تمرینات ایروبیک، انجام تمرینات قدرتی و تمرینات کششی در پیشگیری و بهبود دیابت تاثیرگذار هستند.

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: بهتر است قبل از انجام تمرینات ایروبیک در خصوص گرم شدن قبل از تمرین و یا سرد شدن پس از ورزش هوازی، مشورت شود و سپس فعالیت ایروبیک به آرامی با پنج تا ۱۰ دقیقه در روز آغاز و هر هفته میزانی به آن افزوده شود. در نهایت، هدف این است که فعالیت بدنی به میزان حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته برسد.

وی گفت: در مورد انجام ورزش‌های قدرتی نیز باید با پزشک و مربی ورزشی مشورت و با احتیاط و با آرامی تمرینات قدرتی انجام شود.

تقی‌زاده بیان کرد: تمرینات کششی قابلیت انعطاف بدن را افزایش می‌دهند، استرس را کاهش داده و از دردهای عضلانی پس از انواع تمرینات بدنی دیگر، پیشگیری می‌کنند. پزشک معالج یا کارشناس تحصیلکرده ورزشی می‌توانند در مورد انتخاب بهترین نوع فعالیت‌های کششی کمک‌کننده به درمان، راهنمایی کنند.

وی تصریح کرد: نکته قابل توجه در فعالیت بدنی افراد دیابتی این است که انواعی از فعالیت بدنی وجود دارد که فرد دیابتی نباید آن‌ها را انجام دهد. اگر فرد دیابتی دچار برخی از عوارض بیماری دیابت باشد، برخی از تمرینات بدنی ممکن است مشکل را بدتر کند؛ به طور مثال مثال فعالیت‌های بدنی که فشار عروق خونی چشم را افزایش می‌دهند، مانند بلند کردن اجسام سنگین و یا وزنه‌ها ممکن است مشکل چشم را در بیماری دیابت افزایش دهند.

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: اگر تخریب عصبی ناشی از دیابت موجب بی‌حسی پاها شده است، باید با پزشک مشورت شود و هنگام ورزش، اطمینان حاصل شود که کفش برای فعالیتی که انجام می‌شود طراحی شده و مناسب است. همچنین از جوراب‌های کتانی و راحت استفاده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha