• سه‌شنبه / ۲۷ آبان ۱۳۹۹ / ۱۳:۲۰
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 99082718744
  • خبرنگار : 50046

سنگ های پیش پای حفاظت آثار میراث فرهنگی در خراسان شمالی

سنگ های پیش پای حفاظت آثار میراث فرهنگی در خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با اشاره به اینکه برای حفاظت از میراث فرهنگی استان چندین عامل تاثیرگذار است، گفت: یکی از این عوامل وجود نیروی متخصص است.

علی مستوفیان در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: طی چند سال اخیر چندین نیروی متخصص که اغلب در دانشگاه ها در حال تدریس هستند، جذب شده اند و از سوی دیگر این افراد در شورای فنی حفاظت نیز حضور دارند و نظرات کارشناسی خود را ارائه می دهند.

وی با بیان اینکه حدود ۵۰۰ اثر تاریخی در خراسان شمالی وجود دارد، افزود: بناهای تاریخی برای حذف و ماندگاری نیازمند اجرای پروژه هایی همچون مرمت هستند و مرمت یک اثر تاریخی نیز به این گونه نیست که برای یک بار دیگر به آن نیاز نداشته باشد.

مستوفیان ادامه داد: مرمت یکی از نیازهای مداوم آثار تاریخی است اما اجرای این طرح ها نیازمند اختصاص بودجه های لازم است و متاسفانه با محدودیت های بودجه ای برای انجام مرمت بناهای تاریخی هستیم.

وی اظهارکرد: علاوه بر بناهای تاریخی، اشیاء تاریخی که در کاوش های مختلف و یا از قاچاقچیان کشف می شوند نیز نیازمند مرمت هستند و این امر نیز به بودجه لازم نیاز دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر در مخزن این اداره کل حدود شش هزار قلم شی وجود دارد، افزود: در سال گذشته ۵۰ قلم شی مرمت شد و امسال نیز مرمت ۵۰ شی انجام می شود.

وی ادامه داد: مشکل بعدی که با آن در بحث حفاظت از آثار تاریخی مواجه هستیم مربوط به آثاری می شود که در اختیار دستگاه های دولتی قرار دارد و این دستگاه ها همراهی لازم را برای حفاظت این بناها با اداره کل میراث فرهنگی ندارد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: به عنوان مثال مقبره شهدا یکی از بناهای تاریخی در بجنورد است که نیازمند مرمت می باشد اما این پروژه در دست ارتش است و همکاری لازم برای مرمت آن وجود ندارد.

وی به ساختمان بانک ملی در بجنورد برای راه اندازی موزه سکه نیز اشاره کرد و گفت: حفاظت از یک بنای تاریخی فقط به معنای مرمت آن نیست، بلکه احیاء یک بنا و قرار دادن جریان زندگی در آن نیز از دیگر اقدامات حفاظتی است اما بانک ملی همکاری لازم را برای احیاء این ساختمان با این اداره کل نداشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha