• سه‌شنبه / ۴ آذر ۱۳۹۹ / ۱۱:۴۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99090402991
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل:

استقرار هواپیماهای "بی ۵۲" دادن قوت قلب به متحدان آمریکا است

استقرار هواپیماهای "بی ۵۲" دادن قوت قلب به متحدان آمریکا است

ایسنا/اصفهان یک استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان گفت: علت اصلی استقرار دو هواپیمای غول‌پیکر "بی ۵۲" در خاورمیانه دادن قوت قلب به متحدان و بازدارندگی نسبی در برابر ایران است.

علی امیدی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص هدف آمریکا از استقرار دو هواپیمای غول‌پیکر "بی ۵۲" در خاورمیانه پس از آغاز روند تدریجی خروج نیروهای نظامی این کشور از عراق و افغانستان، اظهار کرد: "مارک اسپر" وزیر دفاع سابق آمریکا به دلیل اینکه بله قربان گوی ترامپ نبود و با خروج نیروهای آمریکایی از عراق و افغانستان بدون محاسبات امنیتی این دو کشور موافق نبود چند هفتهِ پیش از کار برکنار شد. خروج نیروهای ایالات متحده از عراق و افغانستان از وعده‌های انتخاباتی ترامپ بود به همین دلیل سعی دارد با طالبان هم مذاکره کند تا اوضاع افغانستان بعد از خروج نیروها نا امن نشود.

وی افزود: ترامپ تقریباً شکست در انتخابات را پذیرفته است و به همین دلیل به اداره خدمات عمومی دستور داد مقدمات دوره گذار را برای رئیس‌جمهور جدید آماده کنند و چون ممکن است برای انتخابات ۲۰۲۴ کاندیدا شود سعی می‌کند به وعده انتخاباتی خود عمل کند تا برای ۴ سال دیگر برگ برنده‌ای داشته باشد.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، گفت: علت اصلی استقرار این دو بمب افکن غول‌پیکر در خاورمیانه دادن قوت قلب به متحدان و یک بازدارندگی نسبی در برابر ایران است. ترامپ قصد دارد به متحدان خود و به خصوص رژیم صهیونیستی و عربستان این پیغام را بدهد که با وجود شکست در انتخابات تعهد آمریکا به متحدانش دائمی است و به همین دلیل دو هواپیمای "بی ۵۲" را برای تأمین امنیت شما به منطقه فرستادیم و با وجود خروج نیروها پشت دوستانمان را خالی نمی‌کنیم.

امیدی با بیان اینکه یکی دیگر از دلایل ارسال این دو هواپیما ژست تبلیغاتی است، تصریح کرد: البته باید این موضوع را مدنظر قرار دهیم که ترامپ در سیاست داخلی شکست خورد و دیگر جایگاهی ندارد، اما قانون اساسی آمریکا این قدرت را به او داده که در عرصه سیاست خارجی فعلاً بازیگر تعیین کننده‌ای است. رئیس‌جمهور فرمانده کل قوا است و سلسله مراتب نظامی باید از او تبعیت کنند و اگر شرایطی در منطقه پیش بیاید بعید نیست ترامپ در ۵۰ روز باقی مانده به ماجراجویی دست بزند و دست بایدن را در حنا بگذارد.

ترامپ برای اقدام نظامی بی‌گدار به آب نمی‌زند

وی ادامه داد: البته ترامپ نمی‌تواند بی‌گدار به آب بزند و باید بهانه‌ای داشته باشد تا بتواند اقدام نظامی خود را توجیه کند. دولت ایران مدبرانه با این تحولات برخورد کرده و سعی می‌کند بهانه دست ترامپ و ایادی او ندهد در نتیجه نباید انتظار تحول نظامی خاصی را در منطقه خاورمیانه داشته باشیم.

این کارشناس روابط بین‌الملل گفت: البته همه تحولات نظامی به دستور ترامپ نیست و ممکن است ستاد مشترک ارتش آمریکا هم این تصمیمات را اتخاذ کند. استقرار این دو هواپیما نیز تغییر موازنه خاصی را در خاورمیانه موجب نمی‌شود چرا که هم‌زمان ناو غول پیکر "آبراهام لینکلن" هم از خلیج فارس خارج شد. بنابراین تمام فعل و انفعالات نظامی هم حتماً به دستور رئیس جمهور انجام نمی‌شود.

امیدی یادآور شد: این نکته را هم باید در نظر بگیریم که ممکن است عربستان و اسرائیل عمل ماجراجویانه‌ای انجام دهند تا آمریکا را در عمل انجام شده قرار بدهند که البته احتمال آن کم است، چرا که اقدام نظامی نیاز به تدارکات قوی، هزینه‌های زیاد و اقناع سازی افکار عمومی دارد و یک پروسه زمان‌بر است.

وی در خصوص بررسی ترامپ برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران، گفت: ترامپ فردی نظامی نیست و شاید تحولات پس از شهادت سردار سلیمانی آنان را تشجیع به چنین بررسی کرده است، اما بعید است که کارشناسان نظامی و حرفه‌ای پنتاگون تسلیم این خواسته ترامپ شوند. ایران باید شرایط بازدارندگی خود را باز هم بالا ببرد تا شخصی مانند ترامپ چنین توهماتی را به ذهن خود راه ندهد.

  انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha