• شنبه / ۸ آذر ۱۳۹۹ / ۰۹:۳۹
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 99090805605
  • خبرنگار : 50189

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان هشدار داد

خوراک طیور، مهمترین کانون خطر انتقال و انتشار بیماری آنفلوآنزای پرندگان

خوراک طیور، مهمترین کانون خطر انتقال و انتشار بیماری آنفلوآنزای پرندگان

ایسنا/کرمان مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: خوراک طیور یکی از مهمترین کانون های خطر انتقال و انتشار بیماری آنفلوآنزای پرندگان است.

دکتر "حسین رشیدی" در نشست بررسی و مطالعات اپیدمیولوژیک و آنالیز خطر بیماری های دامی در تبیین اهمیت بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، گفت: با توجه به مشکلات تامین خوراک مرغداری ها، کم بودن دان سهمیه ای و سو استفاده و تقلبات برخی افراد در تامین دان مرغداری ها به صورت آزاد و جابجا شدن دان بین مرغداری ها، خوراک طیور یکی از مهمترین عوامل خطر انتقال و انتشار بیماری آنفلوانزا پرندگان می باشد.

وی ضدعفونی کردن خوراک طیور را حایز اهمیت اعلام نمود و گفت: نظارت جدی بر خوراک طیور در زمان انتقال از کارخانه، بین دوره های پرورش و بین مزارع اهمیت فراوان در پیش گیری از این بیماری دارد.

رشیدی با بیان اینکه عرضه متمرکز و رسمی دان آزاد، به رفع بسیاری از مشکلات مربوط به خوراک طیور کمک خواهد کرد گفت: از جمله نقاط پرخطر خوراک طیور کارخانه ها و انبارهای خوراک غیرمجاز فاقد استانداردهای بهداشتی می باشد ضمن اینکه مراکز عرضه و مرغداری هایی که خودشان اقدام به ساخت و فروش خوراک می کنند و خوراک موجود در فروشگاه های پرندگان زینتی نیز از جمله این نقاط پر خطر می باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: واحدهای پرخطر این بیماری در چند گروه طبقه بندی شده و از طریق این اداره کل برای تهیه بانک اطلاعاتی، این نقاط پر خطر به شهرستان ها اعلام شده است و بر لزوم مراقبت این واحدها و دریافت گزارشات شهرستان ها تاکید گردیده است.

این مقام مسئول این نقاط پرخطر را مرغداری های فاقد استانداردهای بهداشتی، واحدهای سایر ماکیان، پرندگان بومی و صنعتی حاشیه تالاب ها و آبگیرها، مناطقی که تراکم واحدهای پرورش طیور در آنها بالا است و در فاصله کمی از هم قرار دارند، مرغداری های نزدیک به جاده ها و کشتارگاه ها، واحدهای نزدیک به زمین های کشاورزی که از کود مرغی استفاده می کنند، مرغداری های صنعتی نزدیک به پرندگان بومی، زنده فروشی ها و فروشگاه های پرندگان زینتی اعلام کرد و گفت: علی‌رغم اهمیت مراقبت از این واحدها، به دلیل ترددهای غیرضروری که بعنوان مهمترین عوامل انتقال و انتشار بیماری شناخته می شود، اطلاع گیری از تلفات بیماری در مرغداری ها باید از طریق ارتباط موثر با مرغداران و نمایندگان آنها، اتحادیه و تعاونی مرغداران و همین طور کلینیسین های طیور صورت پذیرد که البته این اداره کل در تعامل کامل با مراکز بخش خصوصی و اتحادیه و تعاونی های طیور می باشد.

وی از مانور دورمیزی آنفلوانزای فوق حاد توسط این اداره کل و شبکه های دامپزشکی شهرستان ها خبر داد و بیان کرد: فعالیت های پیشگیرانه در مرغداری های استاندارد باید بر اطلاع رسانی و آموزش در خصوص بیماری و اصول بیوسکیوریتی برای جلوگیری از ورود ویروس به مزرعه متمرکز باشد ضمن اینکه در واحد های فاقد استانداردهای بهداشتی جلوگیری از انتشار بیماری به دیگر پرندگان اهمیت ویژه ای دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha