• شنبه / ۸ آذر ۱۳۹۹ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 99090805656
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

آنچه در تحصیل مجازی نمی‌توان یافت

آنچه در تحصیل مجازی نمی‌توان یافت

ایسنا/خراسان جنوبی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان ‌جنوبی با اشاره به مشکلات آموزش مجازی، گفت: سرعت اینترنت در تمام نقاط کشور یکسان نبوده و به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نیز همه دانش‌آموزان در شرایط برابری قرار ندارند.

فرشید جعفری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اگر چه فعالیت‌های آموزشی در بستر شاد با نظارت معلمین دلسوز صورت می‌پذیرد، کاستی‌هایی وجود دارد که از حیطه و توان آموزش و پرورش خارج است؛ مانند قطع و وصل شدن اینترنت، عدم دسترسی بعضی از دانش‌آموزان کشور به گوشی یا تبلت یا اینترنت مناسب که موجب عدم بهره‌گیری مناسب از بستر شاد می‌شود.

وی با بیان اینکه عدم ارتباط چهره به چهره باعث می‌شود ارتباط عاطفی دبیر و دانش‌آموز کم رنگ شود، افزود: در این روش ارزیابی مناسبی به مانند ارزیابی حضوری از روند یادگیری صورت نمی‌گیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان‌ جنوبی بیان کرد: بعضی از دروس همانند دروس  عملی و برخی از فعالیت‌های حوزه پرورشی را نمی‌توان در فضای مجازی به درستی تدریس و آموزش داد.

جعفری با بیان اینکه خسته شدن دانش‌آموزان و آسیب‌هایی که به چشم آنان وارد می‌شود نیز از دیگر معایب است، تصریح کرد: با روش تدریس مجازی، کیفیت آموزش کاهش یافته، اما سرعت آموزش افزایش یافته است.

وی ادامه داد: حجم کار دانش‌آموزان افزایش یافته چراکه باید پس از گوش کردن به فایل‌ها و دیدن ویدئوها لازم است نسبت به نکته برداری‌های مجدد زمان‌های بیشتری را سپری کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان‌ جنوبی بیان کرد: علاوه بر این، سرعت اینترنت در تمام نقاط کشور یکسان نبوده و به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نیز همه دانش‌آموزان در شرایط برابری قرار ندارند که با این امر، امکان ایجاد مشکلات روحی و روانی در دانش‌آموزان وجود دارد.

جعفری ادامه داد: بعضی از دانش‌آموزان به دلیل ترس بی جا از تشکیل پرونده برای مشکل آن‌ها به صورت مکتوب و ایجاد مدرک، حاضر به گفتن مشکلات خود در بستر شبکه شاد نیستند.

وی با بیان اینکه اینترنت فرهنگیان نیازمند حجم بیشتری مانند دانشگاهیان که میزان ۱۲۰ گیگ است، هستند، تصریح کرد: در هنگام تولید فایل‌های آموزشی و پرورشی، خانواده فرهنگیان به دلیل فشارهای روحی و روانی که در هنگام ضبط برنامه ایجاد می‌شود ممکن است دچار آسیب‌های روحی و روانی شوند.

بایدهای آموزش و پرورش در فضای مجازی

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان‌ جنوبی بیان کرد: آموزش دانش‌آموزان برای چگونگی استفاده از فضای مجازی، توجیه و آموزش اولیاء در مورد فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی ، معرفی سایت‌های مفید و سالم به اولیاء و دانش‌آموزان و آماده‌سازی کامل زیرساخت‌های استفاده از فضای مجازی از بایسته‌های آموزش و پرورش است.

جعفری ادامه داد: فراهم آوردن بستر مناسب برای انتقال تجربیات همکاران به دانش‌آموزان، برگزاری کلاس‌های ضمن خدمت برای بروز کردن دبیران در استفاده از فضای مجازی در آموزش، انتقال تجربیات برتر آموزشی و پرورشی به دبیران و آموزگاران جوان، ارتباط موثر مابین استان‌های کشور و تبادل نظر و انتقال تجربیات کارساز و آموزش فرهنگ استفاده از وسایلی همانند موبایل به دانش‌آموزان نیز از جمله نکاتی است که باید رعایت شود.

وی با تاکید بر آموزش قوانین مربوط به کلاس‌های اینترنتی به دانش‌آموزان، یادآور شد: زمان و نحوه استفاده از این فضا باید توسط والدین کنترل شود.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان‌ جنوبی خاطرنشان کرد: فراهم‌سازی امکانات فیزیکی مانند تلفن همراه و اینترنت برای همگان، آموزش‌هایی از قبیل مهارت‌های زندگی، مهارت‌های تحصیلی، آموزش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، مشاوره فردی غیرحضوری، شناسایی مشکلات و اختلالات و درمان در قالب طرح همدل به دانش‌آموزان نیز از دیگر نکات قابل توجه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha