• سه‌شنبه / ۱۱ آذر ۱۳۹۹ / ۰۸:۳۵
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 99091108243
  • خبرنگار : 50310

چه چیزی باعث اختلالات خواب می‌شود؟

چه چیزی باعث اختلالات خواب می‌شود؟

ایسنا/لرستان یک روانشناس با اشاره به این‌که خواب یکی‌از نیازهای ضروری انسان است، گفت: گاهی اوقات انسان در این نیاز خود دچار اختلالاتی می‌شود که علت آن در هر فرد متفاوت است.

لیلا میررضایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خواب یکی‌از نیازهای اصلی و ضروری انسان است که فواید روحی و جسمی بسیاری دارد ازجمله تقویت حافظه، کاهش استرس، افزایش تمرکز، کمک به ثابت نگه داشتن وزن و….

وی ادامه داد: بعضی از مردم به محض آنکه سرشان را روی بالش می‌گذارند خواب‌شان می‌برد، اما به‌خواب رفتن بقیه چندین ساعت طول می‌کشد یا چندین بار بیدار شدن از خواب در شب را تجربه می‌کنند، نداشتن خواب کافی یا با کیفیت می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری روی بدن داشته باشد.

میررضایی بیان کرد: شاید شما بتوانید اثرات ظاهری یک یا چند شب بی‌خوابی را با چُرت زدن در وسط روز و چند لیوان قهوه ازبین ببرید، اما اگر این مشکل دائمی یا مزمن شود اوضاع واقعاً از کنترل‌تان خارج خواهد شد.

این روانشناس با اشاره به این‌که اکثر افراد گاهی‌اوقات به علت استرس، برنامه‌های فشرده و سایر عوامل بیرونی، مشکلات خواب را تجربه می‌کنند، افزود: هنگامی‌که این مشکلات به‌طور منظم اتفاق افتاده و در زندگی روزمره اختلال ایجاد می‌کنند، ممکن است نشان‌دهنده اختلال خواب باشد، بسته به نوع اختلال خواب افراد ممکن است به‌سختی به‌خواب بروند و در طول روز به‌شدت احساس خستگی کنند.

وی با اشاره به این‌که کمبود خواب می‌تواند روی انرژی، خلق‌وخو، تمرکز و سلامت کلی تأثیر منفی بگذارد، عنوان کرد: در برخی موارد اختلالات خواب می‌توانند نشانه‌ای از یک مشکل سلامتی جسمی یا روحی باشند، این‌گونه مشکلات خواب معمولاً با درمان علت زمینه‌ای برطرف می‌شوند، هنگامی‌که اختلالات خواب در اثر یک بیماری دیگر ایجاد نشده باشند درمان معمولاً شامل ترکیبی از درمان‌های پزشکی و تغییرات سبک زندگی است.

میررضایی با بیان این‌که اگر حدس می‌زنید که ممکن است یک نوع اختلال خواب داشته باشید لازم است فوراً برای تشخیص و درمان آن به پزشک مراجعه کنید، افزود: اختلالات خواب درصورتی‌که درمان نشوند عوارض منفی ایجاد می‌کنند که می‌توانند به مشکلات سلامتی بیشتر منجر شوند.

این روانشناس با اشاره به علائم اختلالات خواب گفت: علائم می‌توانند بسته به شدت و نوع اختلال خواب، متفاوت باشند، همچنین اگر اختلالات خواب درنتیجه یک بیماری دیگر به‌وجود آمده باشند، ممکن است علائم مختلف و متنوعی از خود بروز دهند.

وی عنوان کرد: ازجمله علائم کلی اختلالات خواب می‌توان به اشکال در به خواب رفتن یا در خواب ماندن، احساس خستگی در طول روز، نیاز شدید به چُرت زدن در طول روز، تحریک‌پذیری یا اضطراب، نداشتن تمرکز و افسردگی اشاره کرد.

میررضایی در پاسخ به این سؤال که چه چیزی باعث اختلالات خواب می‌شود؟ گفت: شرایط، بیماری‌ها و اختلالات بسیاری وجود دارند که می‌توانند باعث بروز اختلالات خواب شوند، در بسیاری از موارد اختلالات خواب درنتیجه یک مشکل سلامتی زمینه‌ای به‌وجود می‌آید.

این روانشناس با اشاره به این‌که آلرژی‌ها، سرماخوردگی‌ها و عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی می‌توانند تنفس را در شب دشوار کنند، افزود: نوکتوریا ممکن است باعث شود چندین بار در طول شب از خواب بیدار شوید که همین در خواب‌تان اختلال ایجاد می‌کند.

وی با بیان این‌که درد ثابت و دائمی می‌تواند به‌خواب رفتن را دشوار کند، حتی ممکن است پس از به‌خواب رفتن شما را از خواب بیدار کند، عنوان کرد: آرتروز، سندروم خستگی مزمن، سندرم درد اسکلتی- عضلانی مزمن، بیماری التهابی روده، سردرد مداوم و کمردرد مداوم ازجمله این علائم است.

میررضایی با اشاره به این‌که استرس و اضطراب اغلب بر کیفیت خواب تأثیر منفی می‌گذارند، عنوان کرد: در این شرایط به‌خواب رفتن یا در خواب ماندن برای فرد دشوار می‌شود، کابوس دیدن، حرف زدن در خواب یا راه رفتن در خواب نیز ممکن است خواب را برهم بزند.

این روانشناس با اشاره به این‌که انواع بسیار مختلفی از اختلالات خواب وجود دارند که برخی از آن‌ها ممکن است به‌دلیلِ مشکلات سلامتی زمینه‌ای ایجاد شوند، بیان کرد: بی‌خوابی، آپنه‌ خواب، پاراسومنیاها، سندروم پای بی‌قرار و نارکولپسی ازجمله انواع اختلالات خواب است.

وی ادامه داد: بی‌خوابی عبارت است از ناتوانی در به‌خواب رفتن یا در خواب ماندن، بی‌خوابی می‌تواند به‌خاطر پرواز زدگی، استرس و اضطراب و هورمون‌ها یا مشکلات گوارشی ایجاد شود؛ همچنین ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری دیگر باشد.

میررضایی عنوان کرد: بی‌خوابی برای سلامت کلی و کیفیت زندگی شما بسیار مضر است و می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مانند افسردگی، اشکال در تمرکز، تحریک‌پذیری، افزایش وزن و ایجاد اختلال در عملکرد شما در مدرسه یا محل کار شود.

این روانشناس با اشاره به این‌که سه نوع بی‌خوابی مزمن، متناوب و گذرا داریم، عنوان کرد: نوع اول هنگامی است که بی‌خوابی به‌طور منظم برای حداقل یک ماه ادامه دارد، نوع دوم هنگامی‌که بی‌خوابی به‌صورت دوره‌ای اتفاق می‌افتد و نوع سوم هنگامی‌که بی‌خوابی در هر بار فقط برای چند روز طول می‌کشد.

وی ادامه داد: آپنه خواب اختلالی است شامل بروز وقفه‌های تنفسی در طول خواب که یک وضعیت پزشکی جدی است که باعث می‌شود بدن اکسیژن کمتری دریافت کند و همچنین می‌تواند شما را در طول شب از خواب بیدار کند.

میررضایی با اشاره به چگونگی تشخیص اختلالات خواب، گفت: معاینه فیزیکی، تست خواب، الکتروانسفالوگرام و آزمایش خون ژنتیک ازجمله راه‌های نشخیص این اختلال هستند.

این روانشناس تصریح کرد: درمان اختلالات خواب می‌تواند بسته به نوع و علت زمینه‌ای آن‌ها متفاوت باشد و به‌طور کلی شامل ترکیبی از درمان‌های پزشکی و تغییرات سبک زندگی است.

وی افزود: ایجاد تغییراتی در سبک زندگی می‌تواند کیفیت خواب شما را تا حد زیادی بهبود ببخشد؛ به‌خصوص هنگامی‌که به همراه درمان‌های پزشکی انجام شود.

میررضایی با اشاره به این‌که اثرات اختلالات خواب می‌تواند آن‌قدر مخرب باشد که بیمار به کمک فوری نیاز پیدا کند، تصریح کرد: متأسفانه حل مشکلات خواب طولانی مدت به زمان بیشتری نیاز دارد، بااین‌حال اگر برنامه درمانی خود را به‌دقت دنبال کنید و به‌طور منظم با پزشک در ارتباط باشید، درنهایت می‌توانید راهی برای غلبه بر این مشکل و داشتن خوابی بهتر پیدا کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.