• دوشنبه / ۱۵ دی ۱۳۹۹ / ۱۲:۰۲
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 99101511071
  • خبرنگار : 50212

استاندار مرکزی در گفت وگو با ایسنا خبر داد

احتمال ادامه تعطیلی ادارات اراک در صورت تداوم آلودگی هوا

احتمال ادامه تعطیلی ادارات اراک در صورت تداوم آلودگی هوا

ایسنا/مرکزی استاندار مرکزی از احتمال تداوم تعطیلی ادارات اراک در صورت تداوم و تشدید آلودگی هوا طی روزهای آینده خبر داد.

سیدعلی آقازاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، به دلایل آلودگی هوا و برنامه‌های استان برای کنترل شرایط و کاهش آلودگی پرداخت و اظهار کرد: طی چهار سال اخیر آمارهای ملی حکایت از بهبود یافتن شرایط آلودگی استان مرکزی بویژه شهر اراک دارد. از سال ۱۳۹۵ تاکنون شرایط آلودگی به مراتب بهتر شده و در پایان سال میزان آلاینده ها در هوای استان به نصف رسیده است.

وی با اشاره به اقداماتی که منجر به کاهش قابل ملاحظه میزان آلایندگی استان شده است، گفت: استفاده از بنزین یورو ۴، تعویض دیگ های شرکت آلومینیوم و جایگزینی دیگ های با آلایندگی کمتر و استفاده از سوخت گاز در نیروگاه شازند از جمله اقدامات موثری بود که در طول این سال ها برای کاهش میزان آلایندگی استان انجام شده و خوشبختانه شرایط بهتری بوجود آمده است.

استاندار مرکزی به مصرف سوخت مازوت توسط نیروگاه شازند در سال ۱۳۹۲ اشاره کرد و افزود: نیروگاه شازند در طول این چند سال تنها ۳۰ الی ۴۰ روز از سال و آن هم  بدلیل افت فشار گاز به ناچار از مازوت برای تامین بخشی از سوخت خود استفاده می کند و مابقی روزهای سال به صورت کامل از گاز استفاده می شود.

وی بیان کرد: پتروشیمی استان براساس اعلام سازمان محیط زیست به یک صنعت سبز تبدیل شده و فعالیت پالایشگاه نیز براساس شاخص های زیست محیطی صورت گرفته و همه این اتفاقات منجر به بهبود شرایط نسبت به گذشته شده است.

آقازاده با اشاره به افزایش شاخص آلایندگی هوای استان در ۴۰ روز از سال گفت: با وجود افزایش غلظت آلاینده ها و کاهش کیفیت هوا طی حدود ۴۰ روز از سال، تنها به مدت پنج روز هوا برای همه گروه های سنی ناسالم است و مابقی روزها برای گروه های حساس ناسالم می‌شود که البته همین میزان هم زیاد بوده  و نگران کننده است.

وی به برنامه‌های استان برای کنترل شرایط و کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: با تشدید کنترل مبادی ورودی شهرهای بزرگ استان نظیر اراک و ساوه، برای جلوگیری از ورود خودروهای سنگین و دیزلی می توان مانع از کاهش کیفیت هوا شد.

وی به بهره برداری از دو پروژه در شهرهای اراک و ساوه برای کاهش ورود وسایط نقلیه سنگین به محدوده شهرها اشاره کرد و افزود: بهره‌برداری از کنارگذر ساوه با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال جاری یکی از طرح‌های مهم در ممنوعیت ورود وسایط نقلیه سنگین به شهر ساوه و به تبع آن کاهش میزان آلودگی دومین شهر بزرگ استان و پاک بودن هوای این شهر است.

استاندار مرکزی از بهره برداری از گذرگاه شمالی شهر اراک ظرف یکسال آینده خبر داد و افزود: در جریان بازدید اخیر مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی مقرر شد که روند اجرای این پروژه تسریع یابد که با بهره برداری از این طرح از منطقه مالک آباد واقع در پنج کیلومتری شهر اراک، وسایط نقلیه سنگین و کامیون اجازه ورود نخواهند داشت.

وی تصریح کرد: به طور کلی به دلیل استقرار واحدهای صنعتی متعددی در شهرهای اراک و ساوه، موضوع آلودگی هوای این دو شهر بویژه در ماه های سرد سال که با پدیده وارونگی هوا مواجه هستیم مطرح است و باید تلاش کرد با کنترل شرایط و نحوه فعالیت کارخانجات، نوع سوخت واحدهای صنعتی و تولیدی و فیلتراسیون واحدهای آلاینده و صنایع کوچکی که میزان آلایندگی آنها خیلی به چشم نمی آید، وضعیت آلودگی بهبود یابد.

آقازاده با تاکید مجدد بر بهبود شرایط آلودگی استان طی چهار سال گذشته، گفت: آلودگی هوای استان و کاهش کیفیت هوا منجر به تعطیلی ادارات در ۱۵ دیماه شد و اگر شرایط تداوم یابد که البته طبق پیش بینی هایی که شده است میزان آلودگی هوای استان به همین منوال بوده و احتمال دارد تشدید هم بشود، قطعا در خصوص تداوم تعطیلی‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد و این تصمیم عصر امروز اعلام خواهد شد.

استاندار مرکزی در پاسخ به پرسش ایسنا درخصوص اجرای دقیق قانون هوای پاک گفت: مبنا و شاخص استان در مدیریت و کنترل هوا اجرای دقیق قانون هوای پاک است، هرچند این قانون در اجرا با مشکلات زیادی مواجه است و زیرساخت ها و امکانات مورد نیاز را ندارد، اما تلاش مجموعه استان اجرای دقیق قانون هوای پاک در سراسر استان بویژه شهرهای بزرگ ساوه و اراک است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha