• سه‌شنبه / ۱۶ دی ۱۳۹۹ / ۰۱:۱۴
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 99101611666
  • منبع : نمایندگی سمنان

توقف مهاجرت روستائیان با اشتغالزایی و اجرای طرح های زیرساختی در سه سال اخیر

توقف مهاجرت روستائیان با اشتغالزایی و اجرای طرح های زیرساختی در سه سال اخیر

ایسنا/سمنان معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری از توقف فرآیند مهاجرت روستائیان به شهرها و تثبیت جمعیت در این جامعه مولد طی چند سال اخیر خبر داد و گفت: نرخ جمعیت روستایی کشور از سال ۹۶ تاکنون با اجرای طرح های اشتغالزایی و اجرای طرح های زیرساختی و زیربنایی تثبیت شد.

 محمد امید در نشست شورای روستایی و عشایری استان سمنان اظهار کرد: قبل از انقلاب ۶۵ درصد جمعیت کشور در مناطق روستایی زندگی می کردند که این رقم اکنون به ۲۴ درصد رسیده است و از سال ۹۶ تاکنون با اقدامات انجام شده روند مهاجرت از مناطق روستایی به شهری کاهش یافته و تا حدودی تثبیت شد.
وی خاطرنشان کرد: سمنان می‌تواند آغازی برای کارهای بزرگ در کشور باشد و این استان دارای ظرفیت های فراوان ، استعدادهای بسیار و نیروی انسانی بسیار قوی می باشد که می‌تواند این دیار را به‌عنوان استانی نمونه در اجرای طرح های خوب کشوری مطرح شود.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با بیان اینکه کارهای بسیار ارزشمندی در سطح روستاهای کشور انجام شده است ، گفت: مراکز آماری معتبر دنیا به صورت مکرر اعلام نموده اند که ایران در عرصه ی کار روستایی اقدامات بسیار شگرفی را به انجام رسانده است .
وی ادامه داد: شاید مقایسه خدمات انجام شده در روستاها در حال حاضر با قبل از انقلاب خیلی کار درستی نباشد ولی همین امروز جایگاه ما در عرصه ی خدمات روستایی جایگاه بسیار خوبی است و یکی از شاخص‌های جهانی که استخراج شده و ما در جلسه شورای عالی روستایی و عشایر اعلام کردیم در خصوص شاخص های مشخصی است که در روستاها اتفاق افتاده و بر اساس آن در دنیا مقایسه ای صورت گرفته که در آب و برق و گاز رسانی به روستاهاجزو کشورهای رده بالای دنیا هستیم .

اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی، به اشتغال روستایی

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: با عنایت مقام معظم رهبری ۱.۵ میلیارد دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ی ملی، ویژه ی اشتغال روستایی تخصیص پیدا کرده است.

 وی با بیان اینکه بالغ بر ۴۰۰۰۰ روستای بالای بیست خانوار و بیش از ۳۶۰۰۰ دهیاری در سطح کشور وجود دارد بر لزوم سامانبخشی دهیاری ها تاکید و اظهار کرد: ساماندهی مناسب دهیاری ها و روستاها بعنوان یک دغدغه ی مشترک برای دولت ، مجلس و تمام مسئولان نظام محسوب می شود .
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در ادامه با تاکید بر لزوم توجه جدی به بحث اشتغال در سطح روستاهای کشور گفت: اشتغال روستائیان یکی از گام های اساسی دولت تدبیر و امید برای توجه به روستائیان است .
وی افزود: مجموعا ۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبار به منظور ایجاد اشتغال روستایی به این بخش مولد اختصاص یافته است.
امید با بیان این که در نظر داریم تا اعتبارات اشتغال روستایی را به صورت مستمر بهروستائیان اختصاص دهیم گفت: با عنایت مقام معظم رهبری ۱.۵ میلیارد دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ی ملی ویژه ی اشتغال روستایی تخصیص پیدا کرده که بخش زیادی از آن پرداخت شده است .
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری عنوان کرد:  خوشبختانه هم سازمان برنامه و بودجه از محل تبصره های مختلف و هم مجلس شورای اسلامی توجه مناسبی را به بحث اشتغال روستایی دارند و ما نیز در تلاشیم تا منابع جدیدی را به منظور ایجاد اشتغال روستایی در بودجه سال ۱۴۰۰  پیگیری کنیم .
وی با تشریح اعتبارات معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری اظهار کرد: منابع در اختیار معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ تقریبا به نسبت سال قبل به دو برابر افزایش پیدا نموده است که نشان دهنده ی توجه ویژه ی دولت به روستائیان است .

وی همچنین با اشاره به شیوع کرونا در کشور و آسیب های اقتصادی ناشی از آن خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع کرونا؛ بخش گردشگری در روستاهای کشور متحمل آسیب فراوانی شد که خوشبختانه با پیگیری های انجام شده و تصویب ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا مقرر شد تا کلیه تسهیلاتی را که روستائیان کشور به منظور ایجاد اشتغال دریافت کرده اند در دو نوبت ۶ ماهه استمهال گردد که بر این اساس روستائیان عزیز تا سال آینده جهت پرداخت اقساط خود مهلت دارند.
امید اظهار کرد: در سال گذشته حدودا ۲۵۰۰۰ میلیارد تومان مجموعا در روستاها هزینه گردید که این مهم به اتفاقات بسیار خوبی در این مناطق منجر شد و.

وی ادامه داد: در بودجه سال ۱۴۰۰ نیز حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بخش روستایی پیش بینی کرده ایم که بتوانیم اقدامات نیمه تمام باقی مانده را به فرجام برسانیم.
معاون توسعه ی روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به اقدامات مختلف دولت در زمینه بسترسازی مناسب به منظور استفاده ی روستائیان از خدمات و امکانات مورد نیاز خود گفت: بیش از ۹۲ درصد از روستاهای بالای بیست خانوار کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند که تنها ۱۵ درصد از این آمار مربوط به دولت های پیش از دولت تدبیر و امید است .

وی همچنین اضافه کرد: یکی از بزرگترین حمایت های دولت تدبیر و امید از بخش روستایی ، نصب پنل های خورشیدی در روستاها و خرید تضمینی برق تولیدی از آنان بود که بر همین اساس و با توجه به تبصره های مختلف قانون بودجه، تسهیلات بسیار خوبی در این خصوص پرداخت گردید.
امید تاکید کرد : علی رغم مشکلاتی که دولت در تامین پول پرداختی برق به نیروگاهها دارد اما در بخش انرژی های خورشیدی دولت به صورت جدی حمایت کرده و تسهیلات لازم را در اختیار سرمایه گذاران قرار داده است.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha