• چهارشنبه / ۱۷ دی ۱۳۹۹ / ۰۸:۵۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99101712664

تولیت آستان قدس رضوی در مراسم بزرگداشت شهدای حماسه هویزه:

پیروزی در دفاع مقدس نتیجه اعتماد به جوانان انقلابی بود

پیروزی در دفاع مقدس نتیجه اعتماد به جوانان انقلابی بود

ایسنا/خراسان رضوی تولیت آستان قدس رضوی گفت: در تمام سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی هر کجا از گردنه‌های سخت و هولناک با موفقیت و سربلندی عبور و توفیقات بزرگی را کسب کردیم به برکت روحیه جوانان مؤمن و انقلابی بوده که نمونه بارز آن هشت سال دفاع مقدس است.

حجت‌الاسلام‌ احمد مروی شامگاه سه‌شنبه، ۱۶ دی‌ ماه، در یادواره شهادت شهید سید محمدحسین علم الهدی و یارانش در حماسه هویزه که با حضور جمع محدودی از خانواده معظم شهدا و زائران بارگاه امام رضا(ع) با رعایت دستورالمعل‌های بهداشتی در رواق بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، بزرگداشت یاد و خاطره شهدا را حداقل وظیفه‌ در راه ادای دین به شهیدان دانست و اظهار کرد: شهدا با فداکاری، ایثار و نثار خون خود از استقلال، عزت و ناموس این کشور دفاع کردند و ما به آن‌ها بسیار مدیون هستیم.

وی با بیان اینکه «شهید» در مکتب اسلام و اهل‌ بیت(ع) از جایگاه بسیار ممتاز و برجسته‌ای برخوردار است، عنوان کرد: از منظر قرآن کریم و روایات از کسانی که در روز قیامت در کنار انبیا، امامان و معصومین به اذن خداوند اجازه شفاعت دارند، شهدا هستند که نشان دهنده جایگاه رفیع شهداست.

شهید در اسلام نشانی برای بیان کمال خوبی‌هاست

مروی عنوان «شهید» در اسلام را برند و نشانی برای نمایش کمال خوبی‌ها معرفی و تصریح کرد: در روایات اسلامی برای نشان دادن کمال اجر و ثواب عملی، آن را به جایگاه شهادت تعبیر می‌کنند. در تعاریف اسلامی، شهید بالاترین و بهترین مقام و جایگاه است به طوری که از مقام شهید و شهادت برای نشان دادن کمال سعادت انسان استفاده می‌شود.

وی در ادامه به بیان برخی ویژگی‌های شهدای حماسه هویزه پرداخت و با بیان اینکه این شهدای گرامی به خداوند اعتماد و امید داشتند، ابراز کرد: شهدا به فضل الهی امیدوار و معتقد بودند و با توکل به خداوند در پیمودن راه حق به خود تزلزل راه نمی‌دادند.

تولیت آستان قدس رضوی شهدای هویزه را جوانان مومن، انقلابی و دلیرمردان سرافرازی خواند که دل‌هایی لبریز از ایمان داشتند و با سلاح بسیار اندک در برابر بعثی‌های تا بن دندان مسلح و مجهز به مدرن‌ترین و قوی‌ترین سلاح‌ها ایستادند و کوچک‌ترین هراسی به خود راه نمی‌دادند.

وی گفت: آیه شریفه «حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر» ذکری بود که شهدای هویزه بر لب داشتند. این آیه همان ذکری بود که شهید سلیمانی با استعانت به آن به مصاف داعش تا بن دندان مسلح رفت و ابهت پوشالی آمریکا، صهیونیسم و ارتجاع مفلوک و ضعیف منطقه را شکست.

مروی شهدای هویزه را نماد واقعی «جوان مؤمن انقلابی» در بیانات رهبری معظم انقلاب توصیف و تصریح کرد: این قبیل دلیرمردان یکی از دلایل تأکید رهبری معظم انقلاب نسبت به استفاده از جوانان مؤمن انقلابی در مدیریت کشور است. یعنی جوانانی که جز خدا از هیچ قدرت و دشمنی ترس ندارند و تنها توکلشان بر خداست، دارای روحیه جهادی هستند و به توانایی‌های خدادادی این ملت و کشور باور دارند.

«معرفت دینی» رمز نجات از انحرافات

تولیت آستان قدس رضوی یکی دیگر از ویژگی‌های شهدای هویزه را برخورداری از بن‌مایه‌ها و پشتوانه‌های عمیق فکری و اعتقادی برشمرد و ابراز کرد: جوان معدن انرژی و شور است اما زمانی این انرژی برای جامعه مفید خواهد بود که از پشتوانه معرفتی برخوردار باشد؛ شهید علم الهدی، این قهرمان ۲۲ ساله هویزه از پشتوانه فکری، اعتقادی و معرفتی برجسته‌ای برخوردار بود.

وی گفت: شهدای هویزه از جمله شهید سیدحسین علم الهدی، دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد و تعدادی دیگر از شهدا از دانشجویان و دانش‌آموزانی بودند که در هویزه دلیرانه در برابر دشمن بعثی ایستادگی کردند. شهدایی که مروری بر زندگی ایشان چگونگی خودسازی آن‌ها را مبرهن می‌کند.

مروی افزود: این شهید والامقام در دامان پدری عالم همچون سید مرتضی علم‌الهدی رشد کرد و سپس در مسجد کرامت پای منبرهای مقام معظم رهبری کسب فیض و تحت تعالیم نورانی شهید هاشمی نژاد پرورش یافت.

وی برخورداری از بن‌مایه‌های معرفتی را رمز مفید بود شور انقلابی جوانان دانست و گفت: اگر جوانی پرشور و انقلابی باشد اما از بن‌مایه‌های معرفتی بی‌بهره باشد، نه‌تنها مفید نخواهد بود بلکه مضر نیز هست؛ اوایل انقلاب دیدیم عده‌ای از جوانان پرانرژی، اسلام دوست و فعال در انقلاب را که به دلیل بی‌بهره بودن از معرفت، بصیرت و پشتوانه‌های عمیق فکری و اعتقادی، در دام منافقین گرفتار و موجب شهادت بسیاری از مردم بی‌گناه و علمای بزرگ همچون شهید دستغیب، مدنی و اشرفی اصفهانی شدند.

تولیت آستان قدس رضوی ضمن توصیه به جوانان برای کسب معرفت و عمق‌بخشی به اعتقادات، شناخت و اقدام به‌ موقع را از دیگر ویژگی‌های شهدای هویزه خواند و تصریح کرد: این شهدای عزیز ضمن اینکه خطر را خوب شناختند و درست درک کردند، به هنگام وارد میدان شدند، مفهوم «آتش به اختیار» در بیانات رهبر معظم انقلاب به معنای درک درست از نقطه آسیب، اقدام صحیح و مقابله به هنگام با آن است.

مروی با بیان اینکه عمده شهدای ما دارای ویژگی‌ها شهدای حماسه هویزه بودند، ابراز کرد: وصیت‌نامه‌های شهدا دنیایی از معرفت و عرفان است، شهدا ما راه هفتادساله در عرفان و معرفت را با نثار خون خود در راه خدا و اسلام یک شبه طی کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha