• شنبه / ۲۰ دی ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 99102014551
  • خبرنگار : 50233

سایه سنگین افزایش قیمت نهاده‌های دامی بر محصولات پروتئینی

سایه سنگین افزایش قیمت نهاده‌های دامی بر محصولات پروتئینی

ایسنا/سمنان نائب رییس شورای اتحادیه عشایری استان سمنان از سایه سنگین افزایش قیمت نهاده‌های دامی بر محصولات پروتئینی خبر داد و گفت: یکی از اصلی‌ترین عوامل موثر در نوسانات قیمت مواد پروتئینی به نوسان در قیمت نهاده‌ها برمی‌گردد.

محمدعلی شاه‌حسینی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: باید به دنبال بهره‌گیری از روش‌های نوین در تامین نهاده‌های دامی باشیم.

وی با اشاره به تغییر رویکرد بسیاری از عشایر و دامداران در استفاده از نهاده‌های دامی افزود: در گذشته عمده عشایر و دامداران از جو استفاده می کردند که این نهاده دانی نه تنها هزینه بیشتری به دامدار و عشایر تحمیل می کرد بلکه در مقایسه با برخی نهاده های دیگر ارزش چندان بالایی هم نداشت.

نائب رییس شورای اتحادیه عشایری استان سمنان با بیان اینکه جو در مقایسه با برخی نهاده های دیگر پرتی بیشتری نیز داشت تصریح کرد: خوشبختانه چند سالی است که فعالیت های ترویجی برای استفاده از سایر نهاده های دامی صورت گرفته که این نهاده ها هم از نظر اقتصادی به سود عشایر است و هم ارزش و تنوع غذایی بیشتری برای دام‌ها دارد.

وی بر لزوم استفاده بیشتر از کنسانتره در خوراک دام‌ها تاکید و تصریح کرد: خوشبختانه صنایع مرتبط با این نهاده هم در سطح کشور و هم در سطح استان راه‌اندازی شده و امکان استفاده بیشتر از آن برای فعالان حوزه دامپروری و خصوصا عشایر فراهم شده است.

شاه‌حسینی با بیان اینکه استفاده از کنسانتره امروزه تا حد زیادی در بین عشایر جا افتاده اضافه کرد: کنسانتره هم از ارزش بالا و ریزمغزی‌های بالایی برخوردار است و هم با توجه به قیمت کمتر به کاهش هزینه‌های تولید کمک می‌کند.

نائب رییس شورای اتحادیه عشایری استان سمنان با اشاره به ارزش بالای غذایی در کنسانتره ادامه داد: برخلاف رویکرد سنتی که به عنوان مثال عشایر برای تامین یک تن خوراک دام تنها از جو که قیمت بالایی نیز دارد، برای مثال 400 کیلو جو، 300کیلو ذرت، 200کیلو سبوس،100کیلو ریزمغزی را به شکل کنتسانتره به دام می‌دهد.

شاه‌حسینی به شیوه متفاوت زیست عشایری پرداخت و گفت: بخشی از عشایر همچون عشایر ایل سنگسری که به منطقه بیارجمند کوچ می‌کنند در طول سال فاقد آغل هستند و بیشتر در حال کوچ هستند و عمدتا گله را به بیابان و چراگاه‌های زمستانی در قشلاق می‌برند و لذا رویکردهای سنتی به تهیه خوراک دام برای بخشی از عشایر نیز سخت است.

این فعال عشایری با بیان اینکه نهاده‌های دامی بر قیمت تمام شده هر کیلو گوشت تاثیر مستقیم دارد افزود: یکی از دلایل افزایش قیمت گوشت سفید و قرمز و دیگر مواد پروتئینی و نوسانات مداوم در این بخش نیز همین است.

وی به اهمیت توجه به تامین نهاده‌های دامی در کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: تهیه نهاده‌های دامی به دلیل تاثیر مستقیمی که تامین آن در تولید غذای مصرفی مردم دارد از اهمیت و حساسیت بالا و غیرقابل انکاری برخوردار است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha