• دوشنبه / ۲۲ دی ۱۳۹۹ / ۱۲:۴۶
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 99102216504
  • منبع : نمایندگی قزوین

یک کارشناس سلامت:

دیابت بارداری در ۳ ماهه دوم و سوم بارداری قابل تشخیص است

دیابت بارداری در ۳ ماهه دوم و سوم بارداری قابل تشخیص است

ایسنا/قزوین کارشناس سلامت مادران معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: حقیقت دیابت بارداری عدم تحمل کربوهیدرات با شدت متغیر است که شروع یا تشخیص اولیه آن در طی حاملگی است؛ اغلب افراد مبتلا به دیابت بارداری در سه‌ماهه دوم و سوم بارداری تشخیص داده می‌شوند چراکه میزان ترشح هورمون‌های ضد انسولینی افزایش می‌یابد و مقاومت به انسولین در این دوره رخ می‌دهد.

مریم سلطانی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به دیابت بارداری، تصریح کرد: دیابت بارداری از اختلالات مهم دوران بارداری است، برخی افراد تصور می‌کنند فقط زنانی که پیش از بارداری به دیابت مبتلا بوده‌اند، در دوران بارداری این بیماری را تجربه می‌کنند، درحالی‌که دیابت بارداری نوعی دیابت است که اولین بار در دوران بارداری ایجاد می‌شود و افزایش سطح گلوکز خون برای اولین بار در طی دوره بارداری تشخیص داده می‌شود.

وی افزود: در حقیقت دیابت بارداری عدم تحمل کربوهیدرات با شدت متغیر است که شروع یا تشخیص اولیه آن در طی حاملگی است؛ اغلب افراد مبتلا به دیابت بارداری در سه‌ماهه دوم و سوم بارداری تشخیص داده می‌شوند چراکه میزان ترشح هورمون‌های ضد انسولینی افزایش می‌یابد و مقاومت به انسولین در این دوره رخ می‌دهد.

کارشناس مسئول سلامت مادران معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: در اولین ویزیت بارداری برای تمام خانم‌های باردار آزمون قند خون ناشتا درخواست می‌شود؛ درصورتی‌که قند خون ناشتا بین ۱۲۵-۹۳ میلی‌گرم در دسی لیتر باشد، فرد پره دیابتیک به‌حساب آمده، به تکرار آزمایش قند خون ناشتا و دو ساعت پس از غذا در دو هفته بعد انجام چنانچه نتیجه آزمایش دوم نیز مساوی یا بیش از ۱۲۶ میلی‌گرم در دسی لیتر باشد، فرد دیابتیک است و می‌بایست درمان شود.

وی تأکید کرد: ورزش و تغذیه مناسب از ابتدای بارداری می‌تواند از ابتلا به دیابت بارداری پیشگیری کند؛ اما افرادی با ویژگی‌های خاص مستعد دیابت بارداری هستند، داشتن سابقه دیابت در خانواده و بستگان درجه‌یک، داشتن سابقه دیابت در فاصله بارداری قبلی، سابقه ماکروزومی (تولد نوزاد با وزن ۴ کیلوگرم و بیشتر)، سابقه ۲ یا ۳ بار سقط متوالی و بدون علت، سابقه مرده‌زایی، چاقی، سن بالای ۳۰ سال، فشارخون بالا و وجود قند در ادرار از عوامل ابتلا به دیابت بارداری است.

سلطانی یادآور شد: سال گذشته از ۱۶ هزار و ۷۹۵ نفر مادری که در بیمارستان‌های قزوین زایمان انجام دادند ۱۰۲۵ مادر مبتلابه دیابت بارداری بودند، همچنین یک‌میلیون و ۲۰۱ هزار و ۹۶۹ مادر در کل کشور زایمان کردند که از این میان ۵۴ هزار و ۲۵۶ نفر مبتلابه دیابت بارداری بودند.

وی خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد احتمال دارد که زنان مبتلابه دیابت حاملگی طی ۲۰ سال آینده مبتلابه دیابت آشکار شوند بنابراین باید ۶ تا ۸ هفته بعد از زایمان یک تست تحمل گلوکز ۲ ساعته با ۷۵ گرم گلوکز خوراکی انجام دهند. سطوح قند ناشتا و دوساعته بررسی شود.

کارشناس مسئول سلامت مادران معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین تأکید کرد: برای خانم‌های دیابتیک، درمان دیابت ضروری است و برای خانم‌های پره دیابتیک، اصلاح سبک زندگی و یا استفاده از متفورمین و برای خانم‌های که نتیجه آزمایش طبیعی است، غربالگری دیابت هر سه سال توصیه می‌شود.

وی یادآور شد: صرف غذا در حجم کمتر و به‌دفعات بیشتر، پرهیز از پرخوری در هر وعده، مصرف مواد غذایی از تمامی گروه‌های غذایی، کاهش مصرف غذاهای چرب و سرخ‌کرده، کاهش مصرف نمک، مصرف روزانه غذاهای فیبردار، مصرف قندهای ساده، مصرف مواد غذایی با نمایه گلیسمی پایین (نان سنگک، لپه، لوبیا قرمز، عدسی و ماش)، محدودیت در مصرف غذاهای آماده و کنسروی، مصرف میوه و سبزی و سالاد بدون سس و با چاشنی‌هایی مثل آب لیموترش و نارنج، مصرف شیر و لبنیات کم‌چرب و مصرف گوشت کم‌چرب و مرغ و ماهی بدون پوست می‌تواند در کنترل دیابت و پیشگیری از دیابت جلوگیری کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha