• چهارشنبه / ۱ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 99110100377
  • منبع : نمایندگی ایلام

مدیرکل امور عشایر استان خبر داد:

اختصاص بیش از ۹ میلیارد تومان برای تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز در ایلام

اختصاص بیش از  ۹ میلیارد تومان برای تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز در ایلام

ایسنا/ایلام مدیرکل امور عشایر استان ایلام گفت: برای تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز ، ۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان به استان اختصاص داده شده که به عشایر علاقمند که زندگی کوچروی و پرواربندی دارند پرداخت می‌شود.

«فرشاد یاسمی» در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: جامعه عشایری استان دارای جمعیتی معادل ۶۰ هزار نفر ۹۳۳۶ خانوار و ۱۲ ایل و ۳۴ طایفه است که  به پروار بندی دام و دامپروری و کشاورزی و صنایع دستی و صنایع جنبی می‌پردازند.

وی گفت: این جمعیت ۶۰ هزار نفری نزدیک به ۱۱ درصد جمعیت استان را تشکیل می دهد و تقریبا ۵ درصد جمعیت جامعه عشایری کشور را شامل می‌شود.

مدیرکل امور عشایر استان ایلام تصریح کرد: این جمعیت ۱۱ درصدی، ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام دارد و در سطح کشور از نظر جمعیت دامی در رتبه ۶ کشور و از نظر جمعیت انسانی رتبه ۱۱ کشور را دارا است.

یاسمی تصریح کرد: عشایر استان از نظر اقتصادی تولیداتی مانند گوشت قرمز ، شیر و فرآروده های لبنی، پشم، کشک و محصولات باغی  وزراعی و صنایع دستی دارند و مجموع تولیدات عشایر استان بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان است.

وی گفت: از نظر اقتصادی نزدیک به ۶۰ درصد گوشت قرمز استان ،  ۳۵ درصد صنایع دستی و ۲۵ درصد پروتئین و ۵درصد محصولات زراعی و باغی استان توسط عشایر تولید می‌شود.

مدیرکل امور عشایر استان ایلام با بیان اینکه عشایر مرزدارانی امین هستند و هر سیاه چادر به نوعی یک پاسگاه مرزی محسوب می‌شوند ، گفت:  شهدای عشایر نسبت به جمعیت از دیگر جوامع بیشتر است و این جامعه یکی از وفادارترین اقشار نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و از نظر حفاظت از مراتع، امین ترین بهره‌برداران هستند.

یاسمی گفت: هم اینک آب عشایر استان با ۱۶ تانکر آب تامین می‌شود و هفته ای بین ۲ تا ۳ هزار لیتر به عشایر آبرسانی می‌شود و در سطح استان ۷۵۰ تا ۱۰۰۰ متر مکعب آب بین عشایر توزیع می‌شود که این پاسخ به حداقل نیاز عشایر  است  و برای کمک کامل و مورد نیاز به عشایر نیازمند همکاری بیشتر کمیته های برنامه ریزی شهرستان ها هستیم.

وی تصریح کرد: با توجه به صعبالعبور بودن محل سکونت عشایر، ماشین آلات ما کمک ندارند و نیازمند ماشین آلات کمک‌دار هستیم که این مهم نیازمند کمک تامین مالی است.

مدیرکل امو عشایر استان ایلام با بیان اینکه  مرمت و ترمیم راه های عشایری از موضوعات مهم دیگری است که با جدیت در حال پیگیری است، تصریح کرد: طول کل راه های عشایری ۲۶۰۰  کیلومتر است که هر ساله از محل اعتبارات استانی ترمیم و مرمت می‌شوند.

یاسمی تصریح کرد: این راهها بدنه خاکی دارند و فاقد ابنیه فنی هستند و با کوچکترین بارندگی مجددا مسدود می‌شوند و نیازمند ایجاد ردیف اعتباری برای ایجاد ابنیه فنی است و انتظار داریم این مهم در کمیته‌های برنامه ریزی شهرستان‌ها مورد توجه قرار گیرد و هم اکنون تمام راه های قشلاقی ما بازگشایی شده‌اند.

وی تصریح کرد: یکی از برنامه های ما اعطای تسهیلات برای تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز است که در این زمینه ۹ میلیارد و  ۹۰۰ میلیون تومان به استان اختصاص داده شده و به عشایر علاقمند که زندگی کوچروی و پرواربندی دارند پرداخت می‌شود.

مدیرکل امور عشایر استان ایلام تصریح کرد: ۸۰ درصد این تسهیلات ، علوفه و ۲۰ درصد نقد است و عشایر و علاقمندان می‌توانند با مراجعه به امور عشایری شهرستان ها از این تسهیلات برخوردار شوند.

یاسمی با اشاره به اینکه یکی از وظایف این سازمان تامین تامین نفت و گاز مورد نیاز عشایر است، گفت: امسال با توجه به راه اندازی سامانه سوخت عشایر،مشکلات عشایر در دسترسی آسان تر به سوخت حل شده و در خصوص گاز هم در طول سال ۷۰ تا ۱۰۰ هزار کپسول سبدی بین عشایر توزیع می‌شود.

وی تصریح کرد: ایجاد شبکه آبرسانی در مناطق عشایری در سال گذشته در ایوان انجام شده  و در دهه فجر به بهره برداری خواهد رسید و نزدیک به ۵۰ درصد عشایر ایوان از این شبکه بهره‌مند خواهند شد و امسال هم در بدره این خدمت کلنگ زنی خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha