• چهارشنبه / ۱ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۳:۲۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99110100500
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

در قالب یک پژوهش بررسی شد؛

ضرورت اصلاح وضعیت ویتامین D در پاندمی کرونا

ضرورت اصلاح وضعیت ویتامین D در پاندمی کرونا

ایسنا/اصفهان محققان می گویند سطوح پایین ویتامین D به عنوان ریسک فاکتوری برای ابتلا به کووید-۱۹ در نظر گرفته می شود، به همین دلیل اصلاح وضعیت ویتامین D در افراد جامعه در زمان پاندمی بیماری کووید-۱۹ ضروری به نظر می رسد.

پاندمی کرونا بحران بهداشتی بی سابقه را در کل جهان ایجاد کرده است، با افزایش آمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از این بیماری ویروسی، دانشمندان بسیاری در پی پیدا کردن راهی برای درمان این بیماری و کاهش عوارض ناشی از آن برآمدند.

شواهد بسیاری وضعیت ویتامین D را با ریسک ابتلا به این بیماری مرتبط دانسته اند. همبستگی معکوسی بین میانگین سطح سرمی ویتامین D و میزان ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در ۲۰ کشور اروپایی مشاهده شده است. ویتامین D ممکن است با کاهش میزان تکثیر ویروس، از طریق القای پپتیدهای ضدمیکروبی و با افزایش ایمنی سلولی از طریق کاهش سیتوکین های پیش التهابی مثل اینترلوکین-۶ و افزایش غلظت سیتوکین های ضدالتهابی، از بار عفونت بکاهد. با این حال برخی مطالعات موجود، نتایج متناقضی را در ارتباط بین وضعیت ویتامین D و خطر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ گزارش کرده اند.

مرضیه کرمی زاده – دانشجوی پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد، ملیحه کرمی زاده - کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و مرضیه اکبرزاده استادیار، مرکز تحقیقات تغذیه، دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پژوهشی به «بررسی ارتباط وضعیت ویتامین D و ریسک ابتلا به بیماری COVID-۱۹: یک مطالعه مروری سیستماتیک» پرداختند.

این محققان برای دسترسی حداکثری به مقالات منتشر شده در خصوص ارتباط بین وضعیت ویتامینD و خطر ابتلا به کووید-۱۹، کلید واژه های "Vitamin D" و "COVID-۱۹" را در پایگاه های PubMed ،Medline و Google Scholar تا تاریخ ۱۵ اکتبر ۲۰۲۰ مورد جستجو قرار دادند و پس از غربالگری مقالات، در نهایت ۹ مطالعه شامل ۷ مطالعه کوهورت و ۲ مطالعه مورد- شاهدی باقی ماند. در ۸ مطالعه از مطالعات مورد بررسی، ارتباط معکوس و معناداری بین وضعیت ویتامین D و خطر ابتلا به کووید-۱۹ گزارش شده بود، به این صورت که خطر ابتلا به کووید-۱۹ در بین افراد دچار کمبود و یا عدم کفایت ویتامین D، بیشتر بود. تنها یک مطالعه از مطالعات مورد بررسی، ارتباط غیرمعناداری را بین وضعیت ویتامین D و ابتلا به کووید-۱۹ گزارش کرده بود.

این پژوهشگران در نهایت نتیجه گیری کردند سطوح پایین ویتامین D به عنوان ریسک فاکتوری برای ابتلا به کووید-۱۹ در نظر گرفته می شود، در نتیجه اصلاح وضعیت ویتامین D در افراد جامعه در زمان پاندمی بیماری کووید-۱۹ ضروری به نظر می رسد.

به گزارش ایسنا، نتایج این پژوهش در اولین همایش ملی تولید دانش سلامتی در مواجهه با کرونا و حکمرانی در جهان پساکرونا در دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد ارائه شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha