• سه‌شنبه / ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۵:۰۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99112821122
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

خط بنایی؛ ظاهری ساده، ترسیمی پیچیده

خط بنایی؛ ظاهری ساده، ترسیمی پیچیده

ایسنا/اصفهان دبیر مجمع طراحان انقلاب اسلامی (آیه) علاوه بر بیان توضیحاتی دربارۀ ویژگی‌های خط بنایی، از تلاش‌هایی گفت که طی سال‌های اخیر برای قاعده‌مند کردن آموزش این خط انجام شده و نتیجه هم داده است.

مجتبی مجلسی، در حاشیه کارگاه یک‌روزه طراحی نام و القاب حضرت علی (ع) که در خانه هنرمندان اصفهان برگزار شد، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خط بنایی یکی از خطوط خوشنویسی ایرانی اسلامی است که بر پایه شبکه‌های هندسی و ترسیمی استوار است. این خط، ظاهر خیلی ساده‌ای دارد ولی ترسیم آن بسیار پیچیده و دارای قوانین سختی است. به همین دلیل اینکه خوشنویس بتواند در این هندسه خشک و زاویه‌دار، حروف را خوانا و خلاق و زیبا درآورد به داشتن خروجی خوب کمک می‌کند.

وی ادامه داد: اغلب اساتید معتقد بودند که خط کوفی بنایی را می‌شود یاد گرفت و نمی‌شود یاد داد، اما استاد حمیدرضا کشاورزی میاندشتی این خط را قاعده‌مند کرد.

دبیر مجمع طراحان انقلاب اسلامی (آیه) تصریح کرد: آقای کشاورزی، حدود چهار یا پنج سال پیش ادعا کرد می‌تواند این خط را آموزش دهد و ما برای اینکه اثبات شود این کار ممکن است یا نه، یک دوره آموزشی با حضور افراد مختلفی که با خوشنویسی آشنا و ناآشنا بودند ترتیب دادیم.  

مجلسی افزود: بعد از گذشت ۱۰ جلسه و به‌واسطه آموزش‌های این استاد، حاضران به خروجی‌های خوبی رسیدند و به‌این‌ترتیب آموزش‌های ایشان در سراسر کشور به‌ویژه شهر اصفهان گسترش پیدا کرد.  

وی با بیان اینکه در اصفهان با نسلی مواجه هستیم که به‌خوبی از خط بنایی استفاده می‌کنند و آن را می‌شناسند، گفت: پیش از قاعده‌مند شدن خط کوفی بنایی، وقتی در مساجد با این خط برخورد می‌کردیم گمان می‌کردیم که عالی و بدون نقص است اما اکنون می‌توانیم عیوب و نقطه‌ضعف‌های کار قدما را نیز اصلاح کنیم.

این گرافیست خاطرنشان کرد: امروزه طراحان ما نشان‌های نوشتاری و اتفاقات بصری و نوشتاری زیادی را در کشور بر اساس فیگور حروف کوفی بنایی رقم می‌زنند و جالب اینکه خط کوفی بنایی بیشتر بر پایه شبکه مربع کار شده اما اکنون استاد کشاورزی در شبکه‌های غیرمربع با این خط کار می‌کند و اتفاقات جدید را رقم می‌زند.

مجلسی، با اشاره به اینکه حامی برگزاری بیشتر ایده‌های مجمع طراحان انقلاب اسلامی (آیه) حوزه هنری استان اصفهان است، توضیح داد: گرافیست‌های این مجمع ایده‌های زیادی در سر دارند و به این دلیل که مجمع مستقل عمل می‌کند و از جایی حمایت مالی نمی‌شود، برای پیشبرد کارها نیاز به حمایت دارد. علت اینکه مجمع آیه بیشتر در کنار حوزه هنری دیده‌شده نیز به خاطر فهمی است که این نهاد از برنامه‌های ما دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha