• سه‌شنبه / ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۶:۵۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99121209172
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

شهردار اصفهان:

اگر مسیر تراموا در مراجع کارشناسی تأیید نشد، ما پاسخگو نخواهیم بود

اگر مسیر تراموا در مراجع کارشناسی تأیید نشد، ما پاسخگو نخواهیم بود

ایسنا/اصفهان شهردار اصفهان ایجاد خطوط تراموا را در دستور کار دانست و گفت: این طرح که در دستور کار دو شهردار قبلی اصفهان بود، برای نهایی شدن باید چند مرحله دیگر هم بگذراند از جمله تصویب در شورای عالی ترافیک و اگر این مسیر در مراجع کارشناسی تایید نشد، ما فردا پاسخگو نخواهیم بود چون سهم خود را انجام داده ایم.

قدرت الله نوروزی امروز (سه شنبه -۱۲ اسفندماه)  در جمع خبرنگاران، از انجام اقدامات مطالعاتی ساخت خطوط تراموا در دوره های قبلی مدیریت شهری خبر داد و افزود: بعضی از اقدامات ایجاد خطوط تراموا در اصفهان از قبل انجام شده بود، از جمله مطالعات لازم برای اجرای پروژه که در طرح جامع ترافیک شهر در گذشته مطرح شده بود، اما کسانی که آن زمان این طرح را بررسی می کردند، اکنون نظر دیگری دارند.

وی با اشاره به اینکه مدیران شهری در دوره های قبل، ساخت تراموا را در اصفهان ضروری می دانستند، گفت: در این دوره هم بر اساس مطالعات تکمیل نشده، ما به طرح ورود یافتیم و تلاشمان این بود که به شکل کار مشارکتی انجام شود به همین دلیل با قرارگاه خاتم الانبیا تفاهمی امضا شده تا کار مشارکتی انجام شود و این سرمایه گذاری سنگینی بود.

شهردار اصفهان از انتخاب سه مسیر برای ساخت تراموا در دو دوره قبلی مدیریت شهری خبر داد و گفت: یکی از مسیرها از خیابان دروازه تهران به امام خمینی(ره)، دوم از دروازه تهران به شهدا و سومین مسیر از دروازه تهران به میدان آزادی بود که ما کار را از جایی آغاز می کنیم که بیشترین نفع را دارد، یعنی از دروازه تهران به دروازه شیراز البته گام دوم نیز از دروازه تهران به امام خمینی(ره) خواهد بود.

 وی شرط نهایی شدن طرح تراموا در اصفهان را تصویب در شورای عالی ترافیک دانست و ادامه داد: دو شهردار قبلی اصفهان نیز تلاش می کردند این طرح نهایی شود، ما شریکی هم برای اجرای تراموا پیدا کرده ایم که در صورت تصویب و آغاز پروژه، این افتخاری برای اصفهان خواهد بود.

نوروزی درباره مخالفت برخی کارشناسان با اجرای این پروژه نیز گفت: اگر نظرات کارشناسی بتواند مانع تصویب طرح در شورای عالی ترافیک شود، ما نیز به آن مصوبه عمل می کنیم چون در این مرحله مرجع تصمیم گیری در جای دیگر است، از سوی دیگر تمام ابزارها آماده اجرای ترامواست و اگر طرح در مراجع کارشناسی طی نشد، ما فردا پاسخگو نخواهیم بود چون سهم خود را انجام داده ایم.

هر کجا بی آر تی برود عده ای ناراضی می شوند

شهردار اصفهان درباره ایجاد مسیر اتوبوس های تندرو در اصفهان و انتقاداتی که به این طرح وارد است نیز گفت: هر کجا که بی آر تی برود، عده ای ناراضی و ناراحت می شود، ممکن است مغازه داران آسیب ببینند، اما برای اداره شهر باید نفع بیشتر را در نظر بگیریم و به فکر مسافرانی باشیم که می خواهند از یک سو به سوی دیگر شهر بروند.

وی با اشاره به اینکه هر توسعه و آبادانی ممکن است به اقلیت هایی ضرر بزند، افزود: ممکن است توسعه یک خیابان، باعث ناراضی شدن گروهی از شهروندان شود، اما باید معابر و گره های شهر باز شود و به همین دلیل گاهی ناگزیریم که از طریق قانونی کار را دنبال کنیم، البته بسیاری از این افراد، بعدا راضی می شوند، مانند کسبه چهارباغ که در ابتدا با پیاده روسازی این خیابان مخالف بودند، اما اکنون راضی هستند.

حاضریم در مسیر دوچرخه بومرنگ شویم

نوروزی با اشاره به ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری در شهر، گفت: هدف از ایجاد این مسیرها این است که جوان ترها و خودروسواران، به جای خودروهای شخصی و تک سرنشین که ترافیک و آلودگی ایجاد می کند، با دوچرخه رفت و آمد کنند.

وی بهترین راهکار رهایی از چنگال آلودگی و ترافیک اصفهان را رواج فرهنگ دوچرخه سواری، استفاده از موتورهای برقی و حمل و نقل عمومی دانست و افزود: برای تشویق شهروندان به استفاده از دوچرخه، ناگزیریم زیرساخت های آن را نیز در خیابان ها و معابر فراهم کنیم، به معاونان تاکید کرده ام این مسیرها به گونه ای اجرا شوند که کمترین آسیب را برای خوردو ایجاد کند، اما حاضریم در این مسیر بومرنگ شویم یعنی اگر ایراد و اشکالات زیادی در کار وجود دارد، از تصمیم خود بازگردیم.

وی نارضایتی یک فرد را برای بازنگری در مسیرهای دوچرخه سواری شهر کافی ندانست و گفت: باید باید دنبال نفع اکثریت باشیم، بازهم به معاونانم توصیه می کنم یک بار دیگر مسیرهای اجرا شده و در دست اجرا همراه با نظرات مردم را بررسی کنند و اگر اکثریت با آن موافق بودند، کار را ادامه دهیم.

حقوقم ماهی ۱۵ میلیون تومان است

شهردار اصفهان در پاسخ به خبرنگاری که از او خواست مبلغ حقوقش را شفاف کند، توضیح داد: حدود ۱۳ میلیون تومان حقوق هیات علمی در دانشگاه می گیرم و حقوقم در شهرداری بر اساس حکمی است که شهرداران کلانشهرها و همتراز با معاون وزیر می‌گیرند که بدون اضافه کار، حدود ۱۵ میلیون تومان در ماه است.

وی فیش حقوقی اش را قابل انتشار در رسانه ها دانست و گفت: حتی لیست حقوق مدیران شهرداری را نیز در اختیار می‌گذاریم تا برای بازرسی کل کشور نیز ارسال شود تا اگر نیاز به بررسی بود، انجام شود.

عذرخواهی از خانواده معظم شهدا

شهردار اصفهان در واکنش به انتقاداتی از نامگذاری یکی از سرویس های بهداشتی شهر نیز توضیح داد: شورای نامگذاری حتی از پیش از تشکیل شوراهای شهر وجاهت قانونی دارد و تصمیماتی که در آن گرفته می‌شود، فرایند قانونی دارد.

وی با اشاره به نهایی شدن مصوبات شورای شهر در فرمانداری به عنوان نماینده حاکمیت، گفت: این نامگذاری ها اگر با موازین قانونی مغایر نبود، نهایی می‌شود، بنابراین اگر نخواهم مصوبات را اجرا کنم، مقابل قانون ایستاده‌ام.

نوروزی معاون خدمات شهری را مأمور پیگیری برخورد با مقصران نامگذاری نامناسب یکی از مکان های شهری دانست و افزود: اتفاقی که افتاد دل همه ما را آزرده است؛ من با پدران شما در یک جبهه، شاهد شهادت مردان این سرزمین بودم و بسیاری از اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری نیز از خانواده شهدا هستند؛ هر کس اگر ذره‌ای نسبت به ایثار و شهادت دغدغه‌ای داشته باشد، بابت این موضوع خوشحال نمی‌شود و وظیفه دارد محکوم کند.

وی انجام هر عمل ناشایست در قبال شهدا را قابل سرزنش خواند و گفت: به نمایندگی از شهرداری و کسانی که ذره‌ای به شهیدان علقه دارند، از خانواده معظم شهدا عذرخواهی می‌کنم و معتقدم به هیچ عنوان خانواده شهیدان نباید با وجود مدیران ایثارگر و فرزندان شهیدی که در شهرداری هستند چنین دغدغه‌هایی داشته باشند.

شهردار اصفهان درباره نامگذاری خیابانی به نام آیت الله طاهری نیز توضیح داد: اگر مشارکت همگانی و مداخله مردم در سرنوشت خویش و همچنین قانون و شورا را قبول داریم، باید نامگذاری توسط نمایندگان مردم را نیز قبول کنیم.

وی این نامگذاری را به درخواست مردم محله حسین آباد دانست و گفت: آیت‌الله طاهری، رزمنده دفاع مقدس، پدر شهید و مبارز و شکنجه شده قبل از انقلاب، امام جمعه اصفهان و نماینده اصفهان در مجلس خبرگان رهبری بوده است؛ به همین دلیل با درخواست شهروندان برای نامگذاری یک معبر به نام وی در شورای نامگذاری موافقت شد.

خط دو مترو چهار ساله ساخته شود

نوروزی با اشاره به اتفاقات بزرگی که در شهر در حال اجراست از عملکرد سالهای اخیر شهرداری دفاع کرد و گفت: در این دوره ۷۲ پروژه افتتاح شد که آغاز حفاری جبهه غربی خط ۲ مترو و افتتاح رسمی خیابان‌های آسمان و تابان و پل آفتاب از تازه ترین آنهاست.

وی هزینه اجرای دو خیابان و پل آفتاب را ۲۰۰ میلیارد تومان برشمرد و افزود: برای حفاری خط دو مترو نیز ۱۰ هزار تن یعنی چهار هزار متر مکعب بتن‌ریزی شده و وقتی از انقلاب عمرانی صحبت می‌کنیم، یعنی اینکه خط دو مترو باید در چهار سال ساخته شود.

شهردار اصفهان ۱۲ ایستگاه از ۱۶ ایستگاه خط دو مترو را در حال ساخت دانست و گفت: اگر تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی نبود اعلام می کردیم، خط دو مترو تا دو سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

وی از تامین ۵۶۰ میلیون یورو اعتبار برای خرید تجهیزات خط دو مترو خبر داد و گفت: برای خرید تجهیزات، شرکت چینی مپنا در ایران تعیین شده که اگر این اعتبار در شورای اقتصاد تصویب شود به این معناست که یک اقدام انقلابی زیر زمین شهر انجام شده است.

نوروزی با اشاره به اجرای همزمان حفاری تونل مترو و ساخت ایستگاه ها، ادامه داد: طولانی شدن ساخت مترو به این دلیل است که حفاری، فنداسیون و عملیات دیگر زمان بر است وگرنه خرید تجهیزات، زمان کمتر اما بودجه بیشتری نیاز دارد.

 وی انقلاب عمرانی اصفهان را شامل مترو، حلقه حفاظتی، ایجاد ۱۸ بوستان و ۲۰ خیابان و ۲ سینما در سه سال و نیم گذشته دانست و گفت: خط یک قطار شهری اصفهان نیز در اوایل این دوره تکمیل شد، در حالی که مدت ۱۷ سال این پروژه فقط سالی ۵ درصد پیشرفت داشت و ۱۵ درصد آن در دوره ما باقی مانده بود اما با دعاوی و چالش های پیچیده ای روبرو بود که در مدت چهار ماه حل شد و پروژه به بهره برداری رسید.

به گفته نوروزی از سال ۹۶ تا بهمن ماه سال ۹۹ به ۴۰۱ طرح مصوب و به مرحله اجرا رسیده در حالی که از اوایل دهه ۹۰ تا ۹۶ سالانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ طرح تصویب و اجرا می شد.

پروژه های عمرانی بزرگ در تیررس همگان نیست

شهردار اصفهان سرمایه گذاری در حلقه ترافیکی شهر را باعث عدالت اجتماعی، افزایش ایمنی و کاهش ترافیک در شهر دانست و گفت: شاید مکان اجرای این پروژه ها برای مردم ملموس نباشد چون اجرای آنها در نقطه ای از شهر است که در تیررس دید همگان نیست، اما افتتاح خیابان‌های تابان و آسمان و پل آفتاب از بزرگترین طرح‌های عمرانی اصفهان به شمار می آیند چون باعث کاهش رفت و آمد خودروهای سنگین در شمال شرق، حوادث ترافیکی و آلودگی هوا می شوند.

وی اجرای این پروژه ها را محرک توسعه در مناطق محروم خواند و ادامه داد: وقتی از عدالت فضایی سخن می‌گوئیم به دنبال آن هستیم که امکانات به درستی در تمام شهر توزیع شود که نمونه‌های آن در پروژه‌هایی مانند خط دو مترو، رینگ چهارم، مرکز همایش‌های بین المللی اصفهان، نمایشگاه بین المللی اصفهان و بسیاری دیگر از پروژه‌هاست که در هسته مرکزی شهر اجرا نمی شوند، اما محرک توسعه آبادانی و رفاه برای مناطق کمتر برخوردار است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha