• چهارشنبه / ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۲:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99121309877
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

کارگردان نمایش:

بعضی صحنه‌های «بنگاه تئاترال» در مشهد قابل اجرا نیست

بعضی صحنه‌های «بنگاه تئاترال» در مشهد قابل اجرا نیست

ایسنا/خراسان رضوی کارگردان نمایش «بنگاه تئاترال» با اشاره نخستین اجرای این نمایش‌‎نامه در مشهد، گفت: اجرای بعضی از صحنه‌های نمایشنامه بنگاه تئاترال در شهر مشهد قابل اجرا نیست. بر این اساس ما تصمیم گرفتیم تا به شیوه‌ نمایشنامه‌خوانی و بر صحنه‌خوانی نمایش را بر روی صحنه ببریم.

عباس رثایی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اجرای نمایشنامه «بنگاه تئاترال» نوشته علی نصیریان در مشهد، اظهار کرد: اجرای این کار از آرزوهای من بوده است. علی لطفی‌مقدم، پدر تئاتر خراسان و اولین موسس وزارت فرهنگ و هنر در قبل از انقلاب نیز پیشنهاد دادند تا این کار را آماده کنم. در سال گذشته ما حتی بازیگران را آماده کرده بودیم که متأسفانه با شیوع ویروس کرونا مواجه شدیم تا بالاجبار امسال نمایش را بر روی صحنه ببریم.

وی با اشاره به این‌که «اجرای بعضی از صحنه‌های نمایشنامه بنگاه تئاترال در شهر مشهد قابل اجرا نیست»، ادامه داد: بر این اساس ما تصمیم گرفتیم تا به شیوه‌ نمایشنامه‌خوانی و بر صحنه‌خوانی نمایش را بر روی صحنه ببریم. البته ما در اجرا میزانسن و حرکت را تلفیق کردیم و همچنین از نمادها و المان‌های نمایشی از جمله ماسک، تسبیح -برای تغییر شخصیت مبارک با محتکر الدوله- ضرب و موسیقی زنده استفاده کرده‌ایم و همچنین از فاصله‌گذاری برای وادار کردن تماشاگر به آواز خواندن استفاده کردیم که این فاصله‌گذاری در واقع  شاید شبه برگرفته‌ای از فاصله‌گذاری اپیک از سبک برشت باشد.

کارگردان نمایش‌ بنگاه تئاترال با بیان این‌که «شیوه و قالب نمایش، روحوضی یا تخته حوضی است»، تصریح کرد: پیش از انقلاب علی نصیریان خود این نمایش را بر روی صحنه برده بود. آخرین اجرای این نمایش تابستان سه سال پیش بوده است که هادی مرزبان در تهران آن بر روی صحنه برد و طبق تحقیقات من این نخستین اجرای نمایش بنگاه تئاترال نصیریان در تاریخ تئاتر مشهد و خراسان است.

وی با اشاره به تغییراتی که در نمایشنامه‌ استاد نصیریان ایجاد کرده بود، گفت: بیش از ۴۰ سال از نوشتن این نمایشنامه به قلم علی نصیریان می‌گذرد و این نمایشنامه بر مبنای پرگویی‌های بیش از اندازه‌ و اتفاقات روز آن دوره نوشته شده است. من تلاش کردم تا مسائل سیاسی اجتماعی روز کشور جمله حضور جو بایدن و دونالد ترامپ، احتکار، شیوع ویروس کرونا، گرفتاری‌های مردم، شورای شهر و هر آنچه که در این دوران می‌گذرد را در نمایش وارد کنم. دیالوگ‌ها هرشب با قدرت بداهه‌پردازی بازیگران و مشورت با عوامل کار به روز می‌شود و این قدرت بداهه‌گویی و به روز بودن خاصیت سیاه‌یازی است.

رثائی در رابطه با نمایش‌های تخت حوضی در ایران، عنوان کرد: مردم عاشق رنگ و آواز هستند که هر دو مشخصه‌ی یک تئاتر تخت حوضی و یک تئاتر شاد مردم‌پسند است. در کتاب «نمایش در ایران» نوشته استاد بهرام بیضایی به طور مشخص عنوان شده است که نمایش بعد از اسلام به تعزیه و مضحکه تبدیل می‌شود. تعزیه به اتفاقات کربلا و عاشورا مربوط می‌شود و مضحکه همین تئاترهای تخت حوضی است که در زمان‌های قدیم که رسانه‌ای وجود نداشت بر روی حوض‌های خانه‌ها تخت می‌گذاشتند و روی آن قالی می‌انداختند. در مجالس عروسی که از 6 عصر آغاز می‌شد و تا چهار صبح ادامه داشت نمایش اجرا می‌کردند.

وی افزود: بزرگانی همچون سیدحسین یوسفی، سیدحسن ذبیحی، سعدی افشار، مجید افشار، مهدی مصری از بزرگان نمایش تخت حوضی هستند که من با کسب تجربه‌ از آنان این نمایش را بر روی صحنه بردم تا در این شرایط سخت که ویروس کرونا ایجاد کرده بتوانم مردم را بخندانم.

کارگردان نمایش‌ بنگاه تئاترال با اشاره به اجرای این نمایش در مشهد اضافه کرد: اجرای نمایش بنگاه تئاترال در هتل دیپلمات مشهد برای ۶۰ شب برنامه‌ریزی شده است. مسعود کیمیا از پیشکسوتان سینما، تئاتر و تلویزیون به عنوان مدیرتولید این کار در اجرای این کار همکاری داشتند. در این نمایش علی‌رضا دیهیم، تنبک و ایلیا دیهیم، ویولن می‌نوازند. همچنین جواد محمدزاده، حسین شیبانی و مرجان حسین‌زاده در کنار علیرضا کبریایی، جواد مشرف، آیدا ملکوتی، مهسا احمدیان، ناهید داووی‌فر، مریم ذاکری این نمایش را بر روی صحنه برده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha