• پنجشنبه / ۴ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۶:۳۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: Khorasan-Razavi-142769

معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد:

نیمی از کلان‌شهرهای کشور برنامه عملیاتی ندارند

نیمی از کلان‌شهرهای کشور برنامه عملیاتی ندارند
معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد گفت: نیمی از کلان‌شهرهای کشور برنامه عملیاتی ندارند.

به گزارش ایسنا-منطقه خراسان، شهریار آل ‌شیخ امروز در مراسم  رونمایی از برنامه عملیاتی میان‌مدت شهرداری مشهد که در تالار شهر برگزار شد، اظهار  کرد: تدوین برنامه عملیاتی شهرداری از سال گذشته شروع شده و تا تصویب نهایی بیش از یکسال طول کشیده است.

وی با اشاره به اینکه «برنامه ما  درون‌زا بوده و با تعامل و نظر حوزه‌های داخلی شهرداری انجام گرفته است»، ادامه داد: این برنامه را مشاور از بیرون تهیه نکرده، کاری که در برخی شهرها انجام شده و الان برنامه برای آن شهرها چیز غریبی است و با آن احساس تعامل نمی‌کنند و آن را جزو کار اجرایی شهرداری نمی‌دانند.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: برنامه ای که خود سازمان می‌نویسد، خودش هم می‌تواند تغییر دهد زیرا فلسفه آن را می‌داند. این نگرش برنامه‌ریزی که اینجا شکل گرفته نگرش باسابقه‌ای است که حکم قانونی هم برای ما دارد. شهرداری‌ها مکلف‌اند اسناد راهبردی خود را تبدیل به برنامه کنند. سازمان شهرداری‌ها  متولی این موضوع است.

نیمی از کلان‌شهرهای کشور برنامه عملیاتی ندارند

آل شیخ خاطرنشان کرد: نیمی از کلان شهرهای کشور برنامه عملیاتی ندارند. چند کلان‌شهر می‌گفتند ما اصلا تصور نداریم که  برنامه بخواهد به شاخص‌های پیامدی برسد که  برنامه ما رسیده است. در تهران هم احکام برنامه‌اشان را دو روز گذشته مصوب کردند و تا تبدیل شدن آن به برنامه نهایی چند ماه دیگر کار خواهند داشت. نقطه قوت برنامه آنها این است که رویکرد محلی را به‌جای رویکرد منطقه دیدند.برش منطقه‌ای در شهرداری تهران تجمیع برش‌های محله‌‌ای است و نوع برش ما مقداری متفاوت است.

وی تصریح کرد: نقطه تمایز برنامه  ما با برنامه‌های دیگر  در اجرا این است که به دلیل داشتن ساختار کنترل بودجه‌ای و نظام ارزیابی عملکرد می‌توانیم اجرای برنامه را تضمین کنیم. پایش برنامه و نظام‌نامه پایش برنامه ویژگی برنامه عملیاتی ماست که  برنامه  را از کتابچه راهنمای صرف خارج می‌کند.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد افزود: در گام بعدی، پایش برنامه برای ما مهمترین بخش است که ما را به اجرا نزدیک می‌کند، تحقق برنامه به صورت منظم رصد می‌شود و برنامه هم‌سویی سازمانی را ایجاد می‌کند.در برنامه‌های رهبردی ایجاد هم‌سویی در سازمان بسیار مهم است.

آل شیخ گفت: در ساختار اجرایی که درحال حاضر داریم با ایجاد برش منطقه‌ای انتظار داریم مناطق بتوانند چشم‌انداز خود را محقق کنند، لذا در ساختارهای بعدی بودجه‌ریزی ما انتظار می‌رود میزان کسب اجازه و رفت‌وآمد بین ستاد شهرداری و مناطق کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه «شاخص‌های برنامه  را کاهش دادیم و آنها را سنجش‌پذیر کردیم»،  یادآور شد: شاخص‌های سنجش‌پذیرِ ثبتی باعث می‌شود که میزان پیشرفت برنامه را در هر زمانی بتوانیم با اعداد مشخص کنیم. در نتیجه می‌توانیم  ارزیابی عملکرد داشته باشیم. امیدواری ما این است که بتوانیم هر هفته به ازای هر فرد شاخص عملکردی را اعلام کنیم. این شاخص را سیستم اعلام می‌کند.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد بیان کرد: این موضوع شاید افتخارآمیز نباشد که وزرات کشور و شهرداری‌های دیگر  می‌گویند ما در این این قضیه جلوتر از کل کشور هستیم. ما نباید خود را با شهرداری‌های دیگر مقایسه  کنیم بلکه باید خود را با خواست مردم مقایسه کنیم. آنها از ما انتظار زندگی بهتر، مصرف بهینه منابع، برگشت رفاه و رونق به زندگی‌شان و... را دارند.
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha