• شنبه / ۶ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۵:۳۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: Khorasan-Razavi-142809

رئیس دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی:

شورای فرهنگ عمومی باید خود به طور مستقیم به مسائل قرآنی استان ورود کند

شورای فرهنگ عمومی باید خود به طور مستقیم به مسائل قرآنی استان ورود کند
رئیس دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی گفت: مطالبه جدی شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت فرهنگ این است که شورای فرهنگ عمومی خود به طور مستقیم به مسائل قرآنی استان ورود کند و در تمام جلسات بخش محدودی به مسائل قرآن و عترت استان اختصاص داده شود.

به گزارش ایسنا-‌منطقه خراسان، محمدمهدی عزیززاده در یک صد و بیست ودومین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی در محل استانداری، اظهار کرد: بعد از پیشرفت‌های مختلفی که برای ساماندهی فعالیت‌های قرآنی در کشور ارائه شد، مقام معظم رهبری در سال 86 شورای عالی انقلاب فرهنگی را مسئول بررسی و جمع‌بندی طرح جامعی در کشور برای ساماندهی کلان فعالیت‌های قرآنی که جمهوری اسلامی مبتنی بر آن‌ها شکل گرفته، کرد.

وی افزود: حاصل بررسی‌های این شورا تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی در 29 اردیبهشت سال 88 بود و شورایی در زمینه فعالیت‌های فرهنگی کشور تشکیل شد که ماموریت آن ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی برای رسیدن به افق جدیدتر به منظور تحقق فرهنگ‌سازی قرآنی در کشور و آغاز برنامه نظام‌سازی قرآنی در زمینه نظام‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و آموزه‌های قرآن کریم بود.

عزیززاده با بیان اینکه سه وزارتخانه ماموریت پیدا کردند که ارکان اجرایی این شورا باشند، عنوان کرد: وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی مامور شد که فرایندهای مربوط به هماهنگی، پیگیری وگزارش‌دهی مجموعه فعالیت‌های قرآنی کشور را برعهده بگیرد. بر اساس این ماموریت پیشنهادی در جلسه شورای توسعه مطرح شد که در شهر، استان‌ها و شهرستان‌ها نیز شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی تشکیل شود.

رئیس دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی ادامه داد: شورای توسعه فعالیت قرآنی به پیشنهاد وزارت فرهنگ رای نداد و مصوب کرد که خود شوراهای فرهنگی عمومی در استان‌ها مسئول راهبری فعالیت‌های قرآنی نیز هستند زیرا رکن رکین فرهنگ در نظام اسلامی آموزه‌های قرآنی است. آنچه در شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصویب شد، عبارت بود از اینکه امور مرتبط با شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سطح استان‌ها وشهرستان‌ها از طریق شورای فرهنگ عمومی انجام و از این پس مصوبات شورای توسعه به روسای شورای فرهنگ عمومی استان‌ها نیز ابلاغ شود.

وی اضافه کرد: اشکالی که به وجود آمد این بود که برخی دستگاه‌ها و نهادها در جریان‌سازی قرآنی استان‌ها دخیل بودند و عضو اصلی شورای فرهنگ عمومی نبودند. شورای توسعه برای رفع این نقیصه تبصره‌ای را اضافه کرد و اجازه داد که در هنگام طرح مسائل پیرامون دستگاه‌ها و تشکل‌های موثر و حتی اشخاص حقیقی که در مسائل قرآنی استان موثر هستند، در جلسه دعوت شوند.

عزیززاده با اشاره به اینکه این مصوبه چهار ویژگی اساسی داشت که پیشنهاد وزارت ارشاد نبود، تصریح کرد: فعالیت‌های قرآنی در استان در سطح کلان‌تر و راهبردی‌تر پیگیری شود. همان‌طور که در کشور بیان می‌شود که تمام طرح‌ها باید پیوست فرهنگی داشته باشند، پیوست قرآنی تمام طرح‌های فرهنگی نیز باید مشخص باشد. این مصوبه از تعدد کارگروه‌ها و جلسات بسیار زیادی که وجود دارد، جلوگیری می‌کند.

رئیس دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی گفت: این شورا 6 وظیفه دارد. باید هماهنگی، هم‌افزایی و تقسیم کار ایجاد کند، از کارهای موازی جلوگیری شود و تمام ارکان نظام مدیریتی، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در استان مبتنی بر فرهنگ قرآنی پیش برود.

وی بیان کرد: همچنین توانمندی و ظرفیت‌های قرآنی در استان شناسایی و برنامه‌ریزی راهبردی برای توسعه فرهنگ قرآنی در استان شود و ماموریت‌ها و وظایف قرآنی که دستگاه‌های مختلف در استان برعهده دارند باید مورد رصد، پایش و ارزیابی قرار گیرد. این موارد به دنبال ارتقای شاخص انس با قرآن به عنوان رکن اصلی، خمیرمایه تحقق افکار قرآنی در کشور و توسعه فرهنگ قرآنی است.

عزیززاده با اشاره به اینکه اعتبارات شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرای مصوبات قرآنی شورای فرهنگ عمومی محدود است، تصریح کرد: البته این شورا، شورای توزیع پول نیست، بلکه شورای راهبری، تصمیم‌گیری و ورود به تمام فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌های عضو است. مطالبه جدی شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت فرهنگ این است که شورای فرهنگ عمومی خود به طور مستقیم به مسائل قرآنی استان ورود کند و در تمام جلسات بخش محدودی به مسائل قرآن و عترت استان اختصاص داده شود.
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha