• سه‌شنبه / ۶ آبان ۱۳۹۳ / ۱۵:۳۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: Khorasan-Razavi-68411

/با نشریات دانشگاهی/

شماره 114، دوره هفدهم مجله زنان مامایی و نازایی ایران منتشر شد

شماره 114، دوره هفدهم مجله زنان مامایی و نازایی ایران منتشر شد

شماره 114، دوره هفدهم مجله الکترونیکی زنان مامایی و نازایی ایران منتشر شد.
 
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، شماره 114، دوره هفدهم مجله الکترونیکی زنان مامایی و نازایی ایران منتشر شد.

در این شماره از این مجله به بررسی مقالات زیر پرداخته شده است:

بررسی ارتباط عوارض مادری با پیش آگهی آسفیکسی نوزادی

آسفیکسی، یک مشکل جدی در مراقبت‌های «پری‌ناتال» است؛ شناخت عوامل خطر و زمینه‌ساز آسفیکسی می‌تواند گام مهمی در پیشگیری، تشخیص و درمان سریع‌تر آن داشته باشد؛ با این وجود مطالعات اندکی در این زمینه وجود دارد؛ لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط عوارض مادری با آسفیکسی نوزادی انجام شد.

این مطالعه مقطعی، تحلیلی در سال 92-1386 بر روی 346 زن تازه زایمان کرده‌ واجد شرایط ورود به مطالعه بستری در بیمارستان آموزشی درمانی قائم(عج) مشهد انجام شد، ابزار گردآوری داده‌ها، فرم مصاحبه و فرم ثبت اطلاعات جهت بررسی مشخصات بارداری و زایمانی بود، سپس نوزادان در دو گروه با و بدون آسفیکسی قرار گرفتند، جهت مقایسه دقیق‌تر تعداد نوزادان در دو گروه یکسان در نظر گرفته شد و ارتباط آسفیکسی با مشکلات حین بارداری و زایمان مورد مقایسه قرار گرفت.

بین عوارض مادری با پیامد آسفیکسی نوزادی ارتباط مستقیمی وجود دارد که بیانگر نیاز و توجه بیشتر به مراقبت‌های دوران بارداری و مراحل زایمانی است.

تعیین ارتباط انگیزه‌های فرزندآوری با ترجیحات باروری

انسان فاعل و تصمیم گیرنده بوده و در پس هر عملی ارادی انگیزه دخیل است؛ باروری، عملی ارادی است پس انگیزه در آن دخالت مستقیم دارد؛ با توجه به فقدان اطلاعات در خصوص انگیزه و ترجیحات زوجین جوان در کشور، مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط انگیزه‌های باروری و ترجیحات باروری در زوجین در آستانه ازدواج انجام شد.

این مطالعه مقطعی در سال 1392 بر روی 450 زوج مراجعه کننده به مراکز بهداشت پیش از ازدواج در شهر مشهد انجام شد، ابزار گردآوری داده‌ها در این مطالعه، پرسشنامه اطلاعات فردی، پرسشنامه ترجیحات باروری میلر (1995) و پرسشنامه انگیزه‌های باروری میلر (1995) بود.

تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS و آزمون‌های کولموگروف- اسمیرنوف، من ویتنی، رگرسیون چند متغیره و ضریب همبستگی اسپیرمن انجام شد.

بین انگیزه‌های مثبت باروری در زوجین با میل به فرزندآوری و تعداد ایده‌آل فرزند ارتباط مستقیمی وجود دارد، بر این اساس با برنامه‌ریزی جهت ایجاد و تقویت انگیزه‌های مثبت در سنین پایین‌تر و قبل از ازدواج ممکن است بتوان باروری را در جامعه به حد مطلوب رساند.

تأثیر برنامه ورزشی هوازی بر کیفیت زندگی زنان پری منوپوز و منوپوز: یک کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده

یائسگی یک رویداد فیزیولوژیک است که منجر به پیامدهای جسمانی، روانی و اجتماعی در زندگی زنان شده و در نتیجه کیفیت زندگی آنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر ورزش هوازی بر کیفیت زندگی زنان پری منوپوز و منوپوز انجام شد.

این مطالعه کارآزمایی در سال 1392 بر روی 54 زن متاهل سالم منوپوز و پری‌منوپوز 60-45 ساله شهرستان کلیبر انجام شد؛ افراد به طور تصادفی در دو گروه مداخله (انجام ورزشی هوازی به صورت پیاده‌روی با شدت متوسط، 3 روز در هفته به مدت 12 هفته) و کنترل (بدون مداخله) قرار گرفتند.

انجام ورزش هوازی با شدت متوسط در بهبود کیفیت زندگی زنان منوپوز و پری منوپوز موثر است.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha