• شنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۴:۱۹
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: gilan-52760

مسجد حاج صمدخان؛ مسجدي با قدمت بیش از 80 سال در رشت

مسجد حاج صمدخان؛ مسجدي با قدمت بیش از 80 سال در رشت



در سال 1334 ه.ق مربوط به اواخر دوره قاجاریه در شهر رشت توسط حاج صمد خان شیروانی ساخته شده است و به نام مسجد باقر آباد شهرت دارد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) - منطقه گيلان، مسجد حاج صمدخان رشت واقع در خیابان سعدی منطقه باقرآباد، در سال 1334 ه.ق مربوط به اواخر دوره قاجاریه توسط حاج صمدخان شیروانی ساخته شده است و به نام مسجد باقرآباد شهرت دارد.

تاریخ ساخت این بنا بر روی دو عدد سنگ مرمر در دو طرف محراب مسجد نصب شده که قابل مشاهده است. از ویژگی‌های معماری و تزئیناتی بنا آن است که این مسجد یکی از مراکز مذهبی مطرح و معروف شهر رشت و بنایی است که از چهار طرف به محوطه حیاط راه دارد.

ساختمان این مسجد در دو طبقه ساخته شده است. طبقه پایین مخصوص آقایان و طبقه بالا که تقریبا یک چهارم فضای داخلی مسجد را اشغال كرده مخصوص بانوان است. همچنین بر بالای بام گنبدی قرار دارد که بار آن بر روی چهار ستون مرکزی صحن مسجد قرار گرفته است. مصالح بکار رفته در این مسجد، آجر و سیمان و فضای داخلی بوسیله گچ اندود شده است.

در گذشته سطح بام بوسیله سفال خمره‌ای سفال‌پوش شده بود که امروز بوسیله ورق‌های حلبی پوشش داده شده است. از خصوصیات بارز بنا و نوع بهره‌برداری آن اینست که این مسجد مورد استفاده نمازگزاران جهت عبادت قرار می‌گیرد.

این مسجد در گذشته دارای نمای آجری بوده که حد فاصل آنها بوسیله سیمان بندکشی شده بود ولی امروزه بوسیله سیمان سفید، سفیدکاری شده است. تزئینات داخلی مسجد، گچ‌بری‌های نه چندان پرکار و پیچیده تزئین شده است. عمده این گچ‌بری در قسمت محراب و سرستون‌ها و فضای داخلی زیرگنبد انجام گرفته است.

ازاره مسجد در گذشته بوسیله کاشی سیاه رنگ پوشش داده شده بود، ولی امروزه سنگ مرمر جای آنرا گرفته است. کتیبه‌هایی نیز بوسیله خط ثلث در میان فضای گچ‌بری نوشته شده است. این بنا جزء مکان‌های عام‌المنفعه بوده و بدلیل بافت ساده و یک دست و قرار گرفتن آن در بافت قدیمی که مجموعه بازار و خانه‌ها در کنار این مسجد فضای سنتی و همگام با نوع فرهنگ ما بدست می‌دهد.

از زمان احداث تا امروز بیش از 80 سال از عمر این بنا می‌گذرد و به دلیل مرطوب بودن آب و هوای شهر رشت در جبهه شمالی که در معرض بادهای باران‌آور قرار دارد و در جبهه جنوبی بر اثر زلزله ترک‌هایی در دیوار مشاهده می‌شود که نیاز اساسی به تعمیر و مرمت دارد.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha