• شنبه / ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ / ۰۸:۳۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: isfahan-10568

نوای موسیقی لری در شهر اصفهان

نوای موسیقی لری در شهر اصفهان

کنسرت موسیقی کمانچه و سرنا لری در تالار هنرسرای خورشید برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، شامگاه گذشته (جمعه- 25 خردادماه) سال جاری کنسرت موسیقی کمانچه و سرنا به مناسبت مبعث پیامبر اعظم (ص) و در سه بخش در هنرسرای خورشید به روی صحنه رفت.

صحنه با گلیمی در یک قاب قرمز و سه سکو که با پارچه‌های قرمز و آبی پوشانده شده و گل‌های سفید در گلدان‌های شیشه‌ای در آن قرار گرفته، تزیین شده بود و یک قالیچه که روی آن یک تنبک و یک کمانچه قرار داشت، نیز در میان صحنه پهن شده بود.

پس از 30 دقیقه تاخیر و در ساعت 9 شب در حالی که مشتاقان سالن را پر کرده بودند و هنوز هم در حال یافتن جایی برای نشستن می‌گشتند، مجری مراسم وارد شده و اطلاعاتی در خصوص برنامه در اختیار جمعیت گذاشت.

وی پس از معرفی "محمد باجلاوند" و با اشاره به اقامت دایم او در زادگاه خود، همنشینی و مصاحبت با بزرگان موسیقی لری اظهار کرد: با توجه شرایط خاص جغرافیایی این منطقه که محل سکونت ایلات و عشایر قوم لر بوده و نیز تاثیر از ساز سرنا (ساز محلی لری)، محمد باجلاوند به تکنیکی ویژه در نوازندگی ساز کمانچه و موسیقی لری خرم‌آبادی و بختیاری دست یافته است.

مجری مراسم ادامه داد: هم‌چنین محمد باجلاوند موسیقی لری که در دستگاه ماهور است را از یکنواختی خارج کرده و اولین آهنگ‌سازی است که بر خلاف موسیقی لری که تنها دارای دو ریتم دوتایی و شش تایی است، از ریتم لنگ پنج تایی بهره برده و آهنگ "ار دوسکم بیایه" (اگر دوستم بیاید) را ساخته است.

وی "توماج فرحبخش" نوازنده تنبک را که با ساز کمانچه به هم‌نوازی پرداخت، معرفی کرد و افزود: وی در زمینه موسیقی لری با  "ایرج رحمان‌پور" و "حشمت رجب‌زاده" از خوانندگان این خطه همکاری داشته و در آلبوم‌های "چیته جا" و "خیال بی‌قراری" نیز به نوازندگی پرداخته است.

پس از این توضیحات، نوازندگان با لباس‌های محلی لری، شال سفیدی بر کمر و شال‌هایی بر دور گردن وارد شده  بر روی قالیچه نشستند.

پس از تنظیم میکروفون و کوک کردن ساز کمانچه، آهنگی با تک‌نوازی ساز کمانچه شروع شد و با ورود تنبک حالت ریتمیکی به خود گرفت.

قطعات بدون مکث و پشت سر هم اجرا می‌شدند و با اشارات گاه‌به‌گاهی که با صدای کمانچه ایجاد می‌شد، تماشاگران متوجه این تغییرات می‌شدند.

در بعضی از قسمت‌ها محمد باجلاوند با نوای کمانچه خود همراه می‌شد و به زبان محلی لری، آواز می‌خواند.
نکته بسیار جالبی که در این قطعات وجود داشت، شباهت بعضی از قطعات به موسیقی شمال کشور (گیلکی) و موسیقی کردی بود که هم در ملودی و هم در ریتم به خوبی احساس می‌شد.

حرکات و ابراز احساساتی که باجلاوند در هنگام ادای کلمات اشعار انجام می‌داد، از علاقه عمیق این نوازنده و خواننده به موسیقی لری و بختیاری خبر می‌داد.

تکنیک ناب در نوازندگی توماج فرحبخش نیز از نقاط قوت این کنسرت بود، ریز‌نوازی‌ها و ضربه‌هایی که در موسیقی سنتی ایران کمتر به این میزان دیده می‌شود، به خوبی حال و هوای محلی آن منطقه را فضاسازی می‌کرد.

پس از اتمام بخش اول که با تشویق پرشور تماشاگران همراه بود، مجری مراسم بار دیگر به روی صحنه آمد و "احسان عبدی‌پور" نوازنده سرنا و "امیر عبدی‌پور" نوازنده دهل را معرفی کرد و گفت: احسان عبدی‌پور در کشورهای انگلستان، سوئد، اوکراین، قطر، آفریقای جنوبی، چین، ونزوئلا، دانمارک و نروژ روایت‌گر موسیقی فولکلوریک بختیاری بوده و با خوانندگان بزرگی چون "ایرج رحمان‌پور" و "فرج علی‌پور" همکاری داشته و هم‌چنین برادر وی در کنار او در جشنواره‌های داخلی و خارجی به اجرا پرداخته است.

صحنه عوض شده و با چهار صندلی پوشیده شد و احسان و امیر عبدی‌پور که علاوه بر لباس محلی، شلوار بختیاری و گیوه‌های سفیدرنگ به پا داشتند بر روی صحنه آمده و به هم‌نوازی پرداختند.

در چند قطعه‌ای که اجرا شد، فضای حماسی آثار به وضوح قابل درک بود و بر خلاف صدایی که از سرنا به همراه دهل در ذهن وجود دارد، ملودی‌ها و هارمونی‌های متفاوتی به اجرا درآمد.

نکته جالب درنوازندگی دهل وجود ضربه‌هایی بود که تقریبا هیچ شباهتی به هم نداشته و در عین این بی‌شباهتی هماهنگی بسیار پرقدرتی در آن وجود داشت.

متاسفانه صدای بلند سرنا و دهل گاهی برای گوش آزاردهنده می‌شد.

گفتنی‌ است، در بخش پایانی که چهارنوازی سرنا، کمانچه، تنبک و دهل بود، علاوه بر اجرای آهنگ‌های خود، قطعه‌ای در مقام سوگ برای استاد مرحوم "حسن کسایی" نواخته شد.

در این بخش صدای کمانچه و سرنا هم‌نوایی زیبایی داشتند و علاوه بر محمد باجلاوند، احسان عبدی‌پور در بعضی از اشعار او را همراهی می‌کرد.

به گزارش ایسنا، این مراسم مورد استقبال جمع زیادی از استادان هنر و موسیقی و نیز هنردوستان شهر اصفهان قرار گرفت.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha