• چهارشنبه / ۷ آبان ۱۳۹۳ / ۱۷:۰۴
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: khouzestan-55113
  • خبرنگار : 50228

مشاور وزیر ورزش: موضوع سلامت، رویکرد اصلی سند ملی ورزش است

مشاور وزیر ورزش: موضوع سلامت، رویکرد اصلی سند ملی ورزش است

مشاور وزیر ورزش و جوانان گفت: رویکرد اصلی سند ملی ورزش کشور سلامت است.

 

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) -منطقه خوزستان- رشید خدابخشی در سومین جلسه شورای راهبردی ورزش خوزستان که امروز (چهارشنبه) در اداره کل ورزش و جوانان استان برگزار شد، اظهار کرد: به واسطه ظرفیت هایی که خوزستان دارد و در بخش ورزش یکی از پتانسیل های جدی ورزش کشور است، به این جا آمدم که شاید بتوانیم مبادله تجربه ای با یکدیگر داشته باشیم.

 

وی افزود: واقعیت این است که پس از حضور آقای گودرزی در وزارت خانه بنا بر این بود که تفکر علمی، آکادمیک و دانشگاهی به سمت ورزش کشور سرایت کند. اولین قدم این موضوع، تشکیل شوراهای راهبردی و مشاوره ای بود که از جایی سرچشمه گرفت که آقای گودرزی اعتقاد داشت به این که در دانشگاه ها ظرفیت هایی است که قابلیت ارتقا و تبدیل به عملیاتی شدن دارند.

 

مشاور وزیر ورزش و جوانان بیان کرد: چنین جلساتی که ترکیبی از علم و تجربه در آن است قطعا می تواند کمک کند. واقعیت این است که بنا بر این بود که برنامه راهبردی وزارت ورزش و جوانان را بنویسیم که ابتدا قرار بود برنامه مشترک ورزش و جوانان را بنویسیم اما آقای گودرزی حین کار دستور داد که برنامه ورزش و برنامه جوانان را جدا کنیم. برنامه وزارتخانه به جایی رسید که یک سند بالادستی برای برنامه راهبردی مان، تنها سند موجود نظام ورزش کشور است که به نظر می‌رسد در این زمینه دو مساله وجود داشت؛ یکی این که این سند یا نظام هیچ زمانی فرصت عملیاتی شدن پیدا نکرد که البته در خود سند، مرکز مدیریت ملی، پیش بینی شده بود که این سند را باید به صورت مرتب رصد، ایرادهای آن را برطرف و آن را به روز می کرد که اگر چنین اتفاقی می افتاد قطعا امروز چهره دیگری از این سند را داشتیم.

 

وی خاطر نشان کرد: وقتی وضع موجود ورزش کشور را تحلیل می کنیم به این نتیجه می رسیم که ایرادهای اساسی در ورزش ما وجود دارد که برخی از آن ها به واسطه عدم اجرای طرح جامع بوده است و برخی دیگر هم شاید نشات گرفته از چارچوب، ساختار و تقسیم بندی ای بود که در سند وجود داشت.

 

خدابخشی بیان کرد: شاید اگر از هر ورزشکاری یا هر فردی که با ورزش در ارتباط است بپرسید ورزش چند مولفه دارد، همه دوستان بگویند شامل مولفه های قهرمانی، همگانی، تربیتی (پرورشی) و حرفه ای است و این ادبیاتی است که از سند قبلی در جامعه ما، مانده است که خود این، اشکالات اساسی ای در ورزش ما ایجاد کرده است که اساسی ترین اشکال آن تفکیک آن است. اولا خود تقسیم بندی اشتباه است، چرا که اگر در تقسیم بندی ورزشی گفتیم ورزش حرفه ای باید در مقابل آن از ورزش آماتور هم نام ببریم.

 

وی ادامه داد: خود شاکله تقسیم بندی ورزش نیز مشکل دارد و اشکال دیگر هم در تقسیم کار است. مساله ورزش، دو امدادی نیست بلکه مساله ورزش مانند یک گروه است که تعداد بسیاری در یک قایق نشسته اند و خیلی مهم است که این تعداد افراد با یکدیگر هماهنگ باشند و کسی هم با طبل، این نقش هماهنگی را ایجاد کند. متولی ورزش کشور باید نقش هماهنگی را ایجاد کند و همه دست اندرکاران ورزش با یکدیگر پارو بزنند تا کشتی ورزش به جلو برود. تقسیم بندی کار در ورزش تسهیم کار است.

 

وی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از اشکالاتی که اکنون پیش آمده است و شاید نشات گرفته از سند نباشد، این است که نقش دولت در لایه‌های مختلف ورزش شفاف نیست. به هر حال نقش دولت باید به صورت شفاف در سند مشخص شود. همچنین باید بر اساس نیاز، رویکرد واحد در ورزش حاکم شود در حالی که در سند در هیچ جایی رویکرد جدی نمی‌بینید. دو میلیون و 700 هزار ورزشکار سازمان یافته در کشور داریم که اگر خوشبینانه بگوییم که همین تعداد نفر هم ورزش می کنند ولی بیمه نیستند، چیزی حدود 5، 6 درصد مردم ما ورزش می کنند. البته آمار اعلام می کند که نزدیک به 20 درصد مردم ما ورزش می کنند و می‌بینیم که نزدیک به 60 درصد از جمعیت ما فقط اضافه وزن دارند.

 

خدابخشی گفت: به نظر من بحران سلامتی، مساله اصلی ما است. ما متولی این هستیم که مردم تحرک کافی داشته باشند. به هر حال در سندی که آن را ارایه می دهیم، رویکرد اصلی سندمان سلامت است نه این که هدف مان فقط توسعه ورزش سلامتی باشد. یعنی اگر ما می خواهیم ورزش قهرمانی را توسعه دهیم، با رویکرد سلامتی است و اگر این رویکرد حاکم شود، اجازه نمی دهیم کشتی‌گیر ما برای یک مسابقه 9 کیلوگرم وزن کم کند. باید رویکرد ما به سمت سلامتی باشد.

 

وی بیان کرد: در این سند، رویکرد ما، شفاف سازی در نقش دولت نسبت به فعالیت های مختلف و تقسیم کار که به نوعی تسهیم کار است، مشخص شده است. ما می گوییم به دلیل محدودیت های موجود، مجبور هستیم که نطفه های اصلی توسعه ورزش را شناسایی، اولویت بندی و برنامه ها را به نوعی بنویسیم که اقدامات اساسی مان تامین کننده ورزش در نطفه های اصلی باشد. پیش بینی ما در این سند این است که از مهدکودک ها تا انتهای دبیرستان، نطفه اصلی ورزش کشور است.

 

مشاور وزیر ورزش و جوانان گفت: سه کانون اصلی برای توسعه ورزش شناسایی کرده ایم؛ 1) آموزش پرورش از مهدکودک تا انتهای دبیرستان، 2) باشگاه های خرد، 3) ورزش محله محور. به هر حال ما به سندی نیاز داریم که باید چارچوب برنامه های راهبردی همه دستگاه های ورزشی را ایجاد کند و بعد از آن هم باید برنامه های عملیاتی نوشته شود که ما را به اهداف راهبردی و آن چه در سند نوشته ایم، رهنمود کند.

 

وی در پایان اظهار کرد: این سند قطعی نیست و امیدواریم بتوانیم از نقطه نظرات دوستان جهت ارتقا و اصلاح سند استفاده کنیم.

 

به گزارش ایسنا، صدیقه کعبی‌زاده، مشاور معاون فرهنگی و آموزشی وزارت ورزش و جوانان در ادامه این نشست به ارایه توضیحاتی در خصوص سند ملی ورزش کشور پرداخت و گفت: خوزستان اولین استانی است که ورژن جدید این سند در آن ارایه می شود.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha