• شنبه / ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: semnan-37698

/گزارش/

"منطقه ویژه اقتصادی سمنان" و گامی بلند رو به توسعه پایدار

"منطقه ویژه اقتصادی سمنان" و گامی بلند رو به توسعه پایدار

اشاره:

مناطق ویژه اقتصادی و تسهیل روند تولید و فروش و صادرات آن امروزه یکی از راه‌های تسریع در تحقق توسعه پایدار محسوب می‌شود از این رو احداث مناطق ویژه اقتصادی که پیشینه نمونه‌های ابتدایی آن، گاه به ده‌ها قرن پیش از این برمی‌گردد، در همه کشورها با استقبال روزافزونی روبرو بوده است.

به گزارش ایسنا-منطقه سمنان، یکی از مهمترین هدفگذاری‌ها و چشم‌اندازها در مناطق ویژه اقتصادی ایجاد ارتباط با دنیا و بازارهای جهانی و مهمتر از آن تقویت بعد بین‌المللی اقتصاد و تولید است، چیزی که شاید اقتصاد کم‌رمق امروز ما بیش از هر چیز نیازمند آن است.

با توجه به رکود اقتصادی موجود و مشکلات بخش تولید و فروش در ایران، مناطق ویژه اقتصادی و تسهیل فرآیندهای تولید و صادرات کالا می‌تواند در بدنه نحیف اقتصاد کشور ما تحرکی ایجاد کند.

استان سمنان به واسطه موقعیت ویژه و سوق‌الجیشی و همچنین توانمندی‌های انسانی و جغرافیای‌اش می‌تواند به رونق و توسعه اقتصادی کشور کمک شایانی کند. این استان که در چند دهه اخیر تا حدودی رنگ و بوی یک استان صنعتی به خود گرفته از ظرفیت‌های متنوعی برخوردار است. از همین رو در سال‌های اخیر، ایجاد سه منطقه ویژه اقتصادی در آن کلید خورده است. سه منطقه ویژه که حدودا هر کدام 100کیلومتر از دیگری فاصله دارند.

بی‌تردید سه منطقه ویژه اقتصادی گرمسار، سمنان و دامعان، می‌توانند چهره این استان را دگرگون و آن را به طلایه‌دار تولید و اقتصاد کشور مبدل کند.  در این میان منطقه ویژه اقتصادی سمنان از توانمندی و ظرفیت بسیار زیادی برخوردار است، منطثه ویژه‌ای که همه زیرساخت‌های آن فراهم شده و آماده جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است.

معاون برنامه‌ریزی شرکت شهرک‌های استان سمان با اشاره به موقعیت سوق الجیشی و بسیار خوب منطقه ویژه اقتصادی سمنان گفت: منطقه ویژه اقتصادی سمنان ظرفیت تبدیل شدن به یکی از بهترین مناطق ویژه کشور را دارد.

علی پورحسینی با اشاره به موقعیت ارتباطی این منطقه ویزه اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی سمنان جدای از قرار گرفتن در کنار محور پرتردد و کریدور شرق به غرب و قرار گرفتن در نزدیکی فرودگاه، از خط ریلی اختصاصی برخوردار است و فاصله خط ریل از آن تنها چندصد متر است و از این نظر در بین مناطق ویژه اقتصادی کشور از موقعیت ممتاز و منحصر به فردی برخوردار است.

وی با اشاره به وسعت 1000هکتاری منطقه ویژه اقتصادی سمنان، افزود: منطقه ویژه اقتصادی سمنان دارای مصوبه هیات وزیران و شورای مناطق ویژه است و تنها منطقه ویژه استان است که دارای مجوز و سند قانونی  است.

معاون برنامه‌ریزی شرکت شهرک‌های استان از انجام ارزیابی های زیست محیطی این منطقه ویژه اقتصادی خبر داد و گفت: ارزیابی های زیست محیطی منطقه ویژه اقتصادی سمنان از سوی سازمان محیط زیست انجام و مجوزهای لازم نیز صادر شده از این رو واحدهای متقاضی از همین امروز و با دریافت زمین و استقرار می توانند فعالیت خود را انجام دهند.

پورحسینی با برشمردن برخی اهداف کلان این منطقه ویژه خاطرنشان کرد: ایجاد بسترهای لازم باهدف پشتیبانی از فعالیت‌های تجاری، صنعتی و تولیدی و.. در منطقه ویژه اقتصادی سمنان و جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی به عنوان یکی از مهمترین نیازهای امروز اقتصاد کشور و همچنین افزایش تولید و اشتغال، ایجاد ارزش افزوده بیشتر، جذب فنآوری‌های روز دنیا، گسترش فعالیت‌های بازرگانی و تجاری بین‌المللی و کمک به افزایش صادرات غیر نفتی و..از اهداف و هدفگذاری‌های منطقه ویژه اقتصادی سمنان است.  

آغاز فاز اول اجرایی منطقه ویژه اقتصادی سمنان در 300 هکتار

حمیدرضا بهشتی معاون فنی شرکت شهرک های استان سمان از آغاز فاز اول اجرایی منطقه ویژه اقتصادی سمنان در 300 هکتار خبر داد و گفت: شرکت شهرک های استان آمادگی دارد که از هم اکنون زمین مورد نیاز را در اختیار افراد متقاضی قرار دهد.

وی از مهیا کردن بخش اعظم زیرساخت های لازم برای آغاز به کار واحدهای متقاضی در این منطقه خبر داد و افزود: با نصب یک شبکه 20 کیلوولت برق و تامین آب مورد نیاز از طرق یک چاه آب کشاورزی و تغییر کاربری آن و همچنین خیابان کشی و محوطه سازی بخشی از منطقه، عمده مقدمات برای فعالیت تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی سمنان فراهم شده است.

معاون فنی شرکت شهرک های استان سمان از مذاکرات با شرکت مخابرات استان به منظور لوله گذاری فیبرنوری در منطقه خبر داد و تصریح کرد: بزودی با انجام فیبرنوری تا درب منطقه ویژه اقتصادی سمنان، نیاز ارتباطی واحدها تامین می شود.

بهشتی از آغاز به کار ساخت پروژه های دفتر گمرکی و ساختمان نگهبانی و حراست فیزیکی دز این منطقه خبر داد و خاطرنشا کرد: عملیات اجرایی ساخت این دفتر گمرکی آغاز و تاکنون پیشرفت فیزیکی خوبی داشته است. با ایجاد این دفتر امکان صادرات تولیدات واحدهای مستقر از داخل منطقه فراهم و به سهولت می توانند آن را از طریق شبکه ریلی اختصاصی منطقه یا دیگر راه های ارتباطی به صادرات کالاهای تولیدی با کمترین هزینه بپردازند.

وی از قطعه بندی زمین های این منطقه ویژه اقتصادی خبر داد و خاطرنشان کرد: فنس کشی کامل منطقه انجام و با توجه به انجام خط کشی های داخل منطقه به محض واگذاری زمین و اسقرار واحدها، آسفالت معابر هم به سرعت انجام می شود.

معان فنی شرکت شهرک های استان با بیان اینکه عملیات محوطه سازی و خیابان کشی های منطقه توسط ماشین آلات خود شرکت شهرک های استان در حال انجام است بیان کرد: 1100 قطعه زمین در منطقه ویژه آماده واگذاری شده و چنانچه واحدهایی متقاضی قطعات بزرگتری باشند می تواند قطعاتی با هر متراژی که تمایل دارند، خریداری کنند.

محدودیت در استقرار واحدهای آلاینده و آب بر

مدیر شرکت شهرک های سمنان از محدودیت در استقرار واحدهای تولیدی آلاینده و آب بر در منطقه ویژه اقتصادی سمنان خبرداد.

علی‌رضا احسانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا-منطقه سمنان اظهار کرد: استقرار هر گونه واحد تولیدی که این دو ویژگی را نداشته باشد منعی نداشته و شرکت شهرک های استان از آن استقبال می کند لذا از همه سرمایه گذاران و فعالان این حوزه دعوت می شود برای دریافت زمین که با بهای هر مترمربع 75 هزار تومان تعیین شده اقدام کنند.

وی از تصویب مجوز منطقه ویژه اقتصادی سمنان در مجلس شورای اسلامی و تایید آن از سوی شورای نگهبان خبرداد و گفت: پس از صدور این مجوز، هیات وزیران مسئولیت ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سمنان را با گرایش تجاری-صنعتی به شهرک های صنعتی استان رسما ابلاغ کرد.

مدیر شرکت شهرک صنعتی سمنان با اشاره به جانمایی بسیار ممتاز این منطقه گفت: این منطقه در حدود 10 کیلومتری شرق سمنان در جوار شهرک صنعتی و ایستگاه راه آهن اختصاصی شهرک و به فاصله بسیار کمی از فرودگاه قرار دارد. ضمن اینکه فاصله منطقه از جاده اصلی کمتر از 200 متر است.

وی با بیان اینکه بلوار ورودی و خروجی منطقه آماده شده تصریح کرد: جدای از انجام عملیات محصور کردن منطقه تاکنون، بخشی از شبکه گاز و عملیات خاکی و همچنین بخشی از شبکه توزیع آب و شبکه داخلی برق منطقه ویژه اجرا شده است.

احسانی با اشاره به مزایای منطقه ویژه اقتصادی سمنان، ادامه داد: قرار گرفتن در فاصله حدود 200 کیلومتری تهران و نزدیکی به پایتخت و مراکز مهم تولیدی صنعتی، قرار گرفتن در مسیر دو کریدور مهم و پرتردد شمال-جنوب و شرق-غرب، قرار گرفتن در مجاورت منابع عظیم و غنی موادمعدنی، وجود نیروی کار متخصص، مجاورت با شهرک مهم صنعتی سمنان از مزایای این منطقه است.

این مدیر صنعتی، عدم نیاز به دریافت مجوزهای رایج از ادارات مختلف برای فعالیت های اقتصادی، عمرانی، ساختمانی،آموزشی و خدماتی را از جمله مزیت های فعالیت در منطقه ویژه اقتصادی سمنان است اضافه کرد: همه این مجوزها و مجوزهای دیگر مستقیم از سوی شرکت شهرک های صنعتی استان صادر می شود لذا سرمایه گذاران در صورت استقرار واحدهای تولیدی خود در این منطقه می توانند به سرعت به ساخت و ساز و فعایت های تولیدی بپردازند.

وی معافیت تولیدکنندگان کالا و خدمات مستقر در مناطق ویژه از بسیاری از عوارض را از مزیت های فعالیت در منطقه ویژه اقتصادی برشمرد و گفت: معافیت از پرداخت حقوق ورودی کالای تولیدی به هنگام واردات به کشور، امکان صادرات کالای تولیدی مازاد بر ارزش افزوده، امکان ترانزیت و صادرات مجدد برای کالاهای وارده به منطقه ویزه با حداقل تشریفات اداری و...از دیگر مزایای فعالیت تولیدی و اقتصادی در مناطق ویژه اقتصادی و از جمله منطقه ویژه اقتصادی سمنان است.

  به هر روی از آنجا که به نظر می‌رسد یکی از مهمترین موانع و مشکلات اقتصاد در ایران، ضعف در جذب بازار و عدم پیوند با بازارهای بین‌المللی است، ایجاد مناطق ویژه اقتصادی و از جمله منطقه ویزه اقتصادی سمنان می‌تواند راه را برای توسعه صادرات و ورود تولیدکنندگان استان سمنان به بازارهای معتبر جهانی باز کند. راهی که ورود به آن می‌تواند به جهش اقتصادی و جان گرفتن تولید کمک شایانی کند و شاید این مهم همان حلقه مفقوده و نیاز حیاتی بازار تولید در استان سمنان باشد، نیازی که با رفع آن می‌توان چشم‌به‌راه تولید، رونق و توسعه بیش از پیش استان بود لذا به نظر می‌رسد که هرچه در شکل‌گیری منطقه ویژه اقتصادی سمنان بیشتر تسریع شود، امیدها به تولید و اشتغال در این استان نیز بیشتر خواهد شد.

به هر روی با توجه به زیرساخت‌های مناسب، تنوع موادمعدنی و تعدد واحدهای صنعتی، شهرک‌ها و نواحی فعال صنعتی و مهمتر از آن نیروی انسانی توانمند و موقعیت ممتاز جغرافیایی سمنان به نظر می‌رسد با فعال‌سازی و تکمیل و توسعه منطقه ویژه اقتصادی سمنان، این استان بتواند بر شتاب گام‌های خود برای رسیدن به توسعه پایدار دست یابد، روندی که از هم‌اکنون با کلید خوردن منطقه ویژه اقتصادی سمنان به عنوان پنجره‌ای باز به بازارهای جهانی، آغاز شده و با جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌توان بر سرعت آن نیز افزود.

گزارش از: هوشنگ بسطامی-ایسنا سمنان

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha