• دوشنبه / ۱۷ آبان ۱۳۸۹ / ۱۶:۳۸
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: tabriz-2913

گزارش گروه اجتماعی ایسنا تبریز:

"يرالما يومورتا" سالم ترين غذاي خياباني جهان

"يرالما يومورتا" سالم ترين غذاي خياباني جهان

كلان شهرها  با توجه به مسائلي چون وسعت شهر، وجود فاصله زياد بين منزل و محل كار، عدم تعطيلي بازار در ساعات روزانه  بستر غذاهاي خياباني هستند، در شهر تبريزهم بازار اين نوع غذاها داغ است كه از بين آنها مي توان به غذاي سيب زميني و تخم مرغ اشاره كرد.

 

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه آذربايجان شرقي در حدود 200 گاري فروش تخم مرغ و سيب زميني در تبريز وجود دارد كه در طول سال به غير از ايام ماه مبارك رمضان مشغول فعاليت هستند كه حتي تعدادي از آنها بعد از غروب هم همچنان مشغول كسب و كار هستند.

 

بهمن يكي از صاحبان گاري‌ها است، او مي گويد: من از ساعت 8 صبح كارم را در خيابان شروع مي كنم، البته قبل از آن حتما نان خريده ام، سيب زميني و تخم مرغ ها را شسته ام و براي پخت آماده كرده ام، مواد غذايي ام را بخارپز مي كنم و در ظروف تميز با نان، كره، خيار شور، گوجه و ادويه جات تقديم مشتري مي كنم. در تمام طول روز مشتري دارم بخصوص در ساعات ظهر. روزي 150 الي 200 نفر مراجع دارم.

 

بهمن ادامه داد: سيب زميني نامرغوب مشتري را مي پراند و بخاطر حفظ مشتري هم كه شده جنس بد نمي خريم.

 

گلشني يكي ديگر از فروشندگان مي گويد: تا حالا از طرف شهرداري مشكلي برايم پيش نيامده است. 20 سال است كه در اين حرفه مشغول به كارم و فكر مي كنم اگر 10 سال ديگر هم كار كنم اصولا بايد بازنشسته شوم، بنظرم بايد اتحاديه اي براي صنف ما تشكيل شود و مشكلاتمان هم از اين طريق حل شود.

 

او در ادامه گفت: بهتر است همكاران ما از طريق اين اتحاديه ها مجوز بگيرند و هركس مجاز باشد در محدوده اي بخصوص فعاليت كند.

 

دكتر موسي غيور كارشناس امور تغذيه در اين ارتباط گفت: اين غذا سالم است چون از مواد طبيعي است و داخل روغن سرخ نمي شود و مواد افزودني مضري هم ندارد. البته مصرف بيش از چهار يا پنج تخم مرغ در هفته بخاطر كلسترول بالايش مي تواند مضر هم باشد. در كل اين غذا با ساير غذاهاي خياباني و ساندويچي اصلا قابل قياس نيست. نحوه ارائه اين غذاها هم بهداشتي بنظر مي رسد و بنظرم غذاي موجهي است.

 

دكتر احد همتي مربي نيز در اين رابطه گفت: سيب زميني غذاي مفيدي است و تخم مرغ هم حاوي پروتئين است. من مصرف آنها را به ورزشكارانم توصيه مي كنم و فكر مي كنم امكان مصرف آن بصورت آماده داخل خيابانها اتفاق خوشايندي باشد و مانع ورود بيماريهاي مختص غذاهاي آلوده به جامعه شود.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha