• سه‌شنبه / ۲۴ اسفند ۱۳۸۹ / ۰۸:۴۱
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: yazd-5862

کتاب قدیمی یزد در دفتر حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسيد

 برای نخستین بار یک کتاب خطی قدیمی یزد در فهرست ملي برنامه حافظه جهاني يونسکو به ثبت رسيد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) - منطقه يزد، محمدرضا ملک ثابت مدیر اسناد و کتابخانه ملی استان یزد، به دنبال بررسي هاي کارشناسي انجام شده توسط گروه ارزيابي و تأييد کميته ملي حافظه جهاني کميسيون ملي يونسکو- ايران، کتاب تلخیص اصول اقلیدس از محمود بن محمد چغمینی که در سال 615 ه. ق نوشته شده است، و هم اكنون در كتابخانه آيت الله سريزدي نگهداري مي شود در فهرست ملي برنامه حافظه جهاني با شماره 1018 به ثبت رسيد.

در مراسمی که به همین مناسبت در سالن همایش های کتابخانه ملی ايران برگزار شده بود، دلایل انتخاب این نسخه را منحصر به فرد بودن، قدمت، نفاست و سلامت اثر عنوان کرد و ضمن ارائه توضیحاتی درباره محتوای اثر، زمان تألیف و شرح حال علمی مولف گفت: این کتاب علمی کهن شرایط ثبت یونسکو را نیز داراست چرا که از نظر تاثیر گذاری در گسترش دانش ریاضیات در جهان دارای اهمیت می باشد.

مدیر اسناد و کتابخانه ملی یزد گفت: بر اساس آخرین آمار منتشر شده در زمینه اسناد و کتابهای خطی، استان یزد در داشتن نسخه های دست نویس، چهارمین استان کشور پس از تهران، قم و مشهد می باشد.

وی ضمن برشمردن دلایل اهمیت نسخ خطی و نقش بی بدیل آنها در حفظ هویت ملی و تقویت خود باوری، از مردم و مسئولان خواست علاوه بر توجه به نمادهای تمدنی استان یزد که در بناهای تاریخی و صنایع دستی خلاصه می شود به نمادهای فرهنگی و علمی این شهر کهن که در کتابهای دستنویس، اسناد تاریخی و مراکز علمی چون کتابخانه ها و مدارس دینی ظهور می یابد، توجه بیشتر مبذول نمایند.

 ملک ثابت در همین رابطه افزود: ضمن هماهنگی به عمل آمده با کمیته ملي حافظه جهاني مقرر گردید کارگاه آموزشی برنامه حافظه جهانی در سال آینده در یزد برگزار شود.

 در این مراسم علی اکبر اشعری، مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رئیس کمیته ملي حافظه جهاني گفت: هدف از تأسيس دفتر ثبت حافظه جهانی در سطح ملي، آگاهي از مجموعه ميراث مستندي است که توسط سازمانهاي مختلف و افراد خصوصي نگهداري مي شود و لازم است تدابيري براي حفاظت از آنها در نظر گرفته شود. وی افزود: جمهوري اسلامي ايران به منظور حفظ و مراقبت ويژه از اسناد تاريخي ملي كه در واقع متعلق به جامعه جهاني است؛ به برنامه حافظه جهاني پيوسته است. 

 مشاور رئیس جمهور ضمن تأكيد بر نقش علمي ايرانيان در اعتلاي فرهنگ و تمدن جهان، حفظ و حراست اوليه از ميراث مكتوب ايراني را وظيفه همه ايرانيان خصوصاً مسئولان دانست و گفت: علاوه بر آن حمايت و نگهداري از ميراث فرهنگي ايران وظيفه همه كشورهاي دنياست چرا كه اين ميراث، ميراث بشريت است. 

شایان ذکر است با ثبت اين اثر، تعداد آثار ایرانی که تاکنون در فهرست ملي برنامه حافظه جهاني به ثبت رسيده است به 19 اثر افزايش يافت.
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha