• دوشنبه / ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۴:۴۸
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: zanjan-49462

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان زنجان خبر داد:

خرمدره باسوادترین شهرستان است

خرمدره باسوادترین شهرستان است

 

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان زنجان تصریح کرد: خرمدره باسوادترین و ماهنشان بی‌سوادترین شهرستانهای زنجان هستند.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه زنجان، "غفار سرداری" ظهر امروز در جمع خبرنگاران  گفت: 17 شهریور در سال 1344 که کنگره جهانی سوادآموزی در تهران تشکیل شد از سوی یونسکو روز جهانی سوادآموزی نامیده شد که براساس آمار ارائه شده از سوی مدیرکل یونسکو 781میلیون نفر بی‌سواد در دنیا وجود دارد که دو سوم آنان زنان هستند. همچنین بیش از 250 میلیون کودک که حدود نیمی از آنها چهار سال هم به مدرسه رفتهاند، قادر به خواندن حتی یک جمله نیستند.

 

وی افزود: کشورهای توسعه یافته بیشترین درصد باسوادی را دارند و باسوادترین کشورهای دنیا در اروپا، آمریکای شمالی، روسیه قرار دارند و کشورهای فنلاند، نروژ، ژاپن و آمریکا با 100 درصد باسوادی، باسوادترین کشورها و افغانستان و نیجریه بیسوادترین کشورها هستند.

 

این مسئول خاطرنشان کرد: در ایران میزان باسوادی زنان 81 درصد و باسوادی مردان 89 درصد است که در بین 138 کشور که سند آموزش برای همه را امضا کردهاند رتبه 86 و در خاورمیانه رتبه 11 را دارد. همچنین میزان باسوادی افراد 16 ساله و بالاتر در ایران 82.4 درصد و باسوادی 10 تا 49 ساله که گروه هدف سوادآموزی هستند 92.6 درصد است و استان رتبه چهارهم را در کشور دارد.

 

وی اظهار کرد: میزان باسوادی زنان نسبت به مردان قبل از انقلاب در استان 30 درصد بود که با تلاش‌های انجام شده به 5 درصد کاهش یافته است. در کشور نیز از 39 درصد به 8 درصد کاهش یافته است.

 

سرداری تصریح کرد: برای باسواد کردن افراد اقداماتی انجام شده که نمونه آن کمک گرفتن از پتانسیل بخش دولتی است که این اقدام چند سال است انجام می‌شود، ولی برنامههای خاصی نیز امسال انجام می‌شود که شناسایی اولیای بی‌سواد در راس برنامهها است که نام آنان اردیبهشت امسال استخراج شده و در اختیار مدارس قرار گرفته است که بررسی بیسوادی آنان، در قید حیات بودن، مهاجرت و آموزش‌پذیر بودن آنان است که تاکنون 80 درصد آمار ارائه شده به مدارس تایید شده است و این بررسیها توسط مدیران مدارس انجام می‌شود.

 

وی یادآور شد: برنامه دیگر در دست اقدام معاونت سوادآموزی بررسی بی‌سوادان گروه سنی 10 تا 20 سال است که 443 نفر بی‌سواد در این گروه سنی در استان وجود دارد ولی مشکل موجود تغییر آدرس این افراد است که برای شناسایی آنان از ثبت‌احوال کمک گرفته شده است که تاکنون حدود 200 نفر شناسایی شدهاند که تحت پوشش قرار دادن آنها در برنامه قرار دارد، ولی 70 درصد این افراد به دلیل معلولیت امکان آموزش ندارند.

 

وی عنوان کرد: بی‌سوادان گروه سنی 10 تا 20 سال معمولاً به دلیل به سرپرست بودن، کودکان کار و معلولیت جسمی و حرکتی از تحصیل بازمانده‎‎‌اند که به کودکان کار و بدسرپرست 100 هزار تومان پرداخت می‌شود، همچنین به آموزش دهندگان به معلولان 100 هزار تومان هزینه ایاب و ذهاب پرداخت می‌شود.

 

این مسئول تاکید کرد: شهرستان خرمدره با 95.5 درصد باسوادی، در رتبه نخست باسوادی استان قرار دارند و شهرستانهای ابهر با 95 درصد، زنجان 94.11 درصد، طارم 91.22 درصد، سلطانیه 90.87 درصد، خدابنده با 88.5 درصد، ایجرود 88 درصد و ماهنشان 82.17 درصد در رتبههای بعدی قرار دارند.

 

وی اعلام کرد: 86 نفر از خروجی‌های سوادآموز استان توانستهاند به مدارک بالای کارشناسی دست یابند که یک نفر از آنان پزشک است و در خدابنده به کار طبابت مشغول است که خاطرات این افراد جمعآوری شده و در برنامههای مختلف در راستای ارتقای سطح عمومی استفاده خواهد شد. 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha