• شنبه / ۲۸ آذر ۱۳۹۴ / ۰۸:۱۲
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 94092815935
  • خبرنگار : 71461

فوادیان:

ترویج ایام محسنیه از شاخصه‌های تشیع لندنی است

ترویج ایام محسنیه از شاخصه‌های تشیع لندنی است

یک کارشناس مسائل مهدویت گفت: شهادت حضرت محسن (ص) حقیقتی است که در طول تاریخ وجود داشته است و ما اگر بخواهیم به این موضوع بپردازیم بهتر است از افراط و تفریط جلوگیری کنیم.

یک کارشناس مسائل مهدویت گفت: شهادت حضرت محسن (ص) حقیقتی است که در طول تاریخ وجود داشته است و ما اگر بخواهیم به این موضوع بپردازیم بهتر است از افراط و تفریط جلوگیری کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا فوادیان در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)‌، با بیان این‌که «یکی از شاخصه‌های تشیع لندنی پرداختن به موضوع ایام محسنیه است» اظهار کرد: برخی از ناقدان هم نسبت به فعالیت‌ها در ایام محسنیه صبحت‌هایی داشته‌اند که بوی تندروی می‌دهد. ما اگر خواسته باشیم به صورت معتدل و جدای از افراط و تفریط دررابطه با این موضوع صحبت کنیم باید بگوییم که شهادت حضرت محسن (ص) حقیقتی است که در تاریخ اتفاق افتاده است و فرزند حضرت زهرا (س) را نظام جور و ستم به شهادت رسانده است.

وی تاکید کرد: ما اگر در این رابطه به سیره اهل بیت (ع) نگاه کنیم می‌بینیم که ظلم‌هایی که به حضرت زهرا (س) شده است اهل بیت (ع) از آن کوتاه نیامده‌اند و در مجالس و محافل خود همواره از آن سخن گفته‌اند در حقیقت حضرت زهرا (س) حقانیت و مظلومیت شیعه را در طول تاریخ با قضایای خود به اثبات رسانده است. اما افراطی برخورد کردن با این جریان درست نیست.

این کارشناس مهدویت تاکید کرد: ما در سیره اهل بیت (ع) نمی‌بینیم که بعد از ماه صفر گزارشی نقل شده باشد که حضرات معصومین (ع) به برگزاری این گونه جلسات و برگزاری ایام محسنیه تاکید داشته باشند و یا راساً خودشان اقدام به برگزاری این گونه جلسات کرده باشند و یا شیعیانی نزد آن‌ها گزارش داده باشند. امروزه جهان اسلام نیازمند یک وحدت بی سابقه است و دامن زدن به مسائل اختلافی که موجب جدا شدن مسلمین از هم می‌شود به صلاح آیین و مذهب ما نیست.

فوادیان یادآور شد: ما شهادت حضرت محسن (ص) را قبول داریم ولی اگر قرار باشد برای ایشان اقامه عزا کنیم بهتر است در همان ایام فاطمیه که برای حضرت زهرا (س) عزاداری می‌کنیم از ایشان نیز سخن به میان می‌آوریم. نظر مقام معظم رهبری بر این است که ما سعی کنیم دهه‌های عزاداری را در کشور افزایش ندهیم یک روز بگوییم این ایام مسلمیه و حسنیه است و روز دیگر ایام دیگری را بگوییم این‌ها خوب نیست. ما اکتفا می‌کنیم به همان ایامی که همواره مسلمانان و شیعیان به اقامه عزا می‌پرداخته‌اند.

وی تاکید کرد: ما اگر می‌خواهیم نسبت به مظلومیت حضرت محسن (ص) عزاداری داشته باشیم بهتر است مادر ایشان یعنی حضرت زهرا (س) را محور قرار داده و نسبت به این ظلم اعتراض خود را بیان کنیم.

فوادیان گفت: ما باید در ایام نهم ربیع که مقارن با ایام به امامت رسیدن حضرت ولی عصر (عج) است به شکرانه این ایام مراسم بگیریم. ما نسبت به آغاز امامت هیچ یک از معصومین (ع) چنین مراسمی نداریم ولی چون امام مهدی (عج) امام حی و حاضر است لازم است نسبت به امامت ایشان مراسم شکرگزاری داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۹-۲۸ ۲۰:۰۲

لطفا اگر کامنت را منتشر نمي کنيد آن را به اطلاع آقاي فؤاديان برسانيد. اول فرموده ايد: «در سيره اهل بيت(ع) نمي‌بينيم که..» مگر شيعه فقط بايد کارهايي را که در روايات نقل شده انجام دهد؟ کدام يک از ائمه براي شهادت سيدالشهداء (ع) سينه‌زني مي‌کردند و دسته و هيئت راه مي‌انداخته و مجالس سخنراني تشکيل مي‌داده‌اند؟ از کجا معلوم که معارف و سنن اهل بيت (ع) صد در صد به ما منتقل شده است؟ شايد 90 درصد اين معارف در کتاب‌سوزي‌ها و حملات دشمنان و تحريفات از بين رفته باشد. دوم فرموده‌ايد: «ما اکتفا مي‌کنيم به همان ايامي که..» اگر اين طور باشد امام شيعيان يعني امام مهدي عليه السلام، تمام سال حتي در اعياد، شب و روز براي امام حسين (ع) گريه مي‌کنند و اگر اشک چشمشان تمام شود آن قدر مي‌گريند تا به جاي اشک، از چشمان‌شان خون جاري شود فلذا اگر بخواهيد به سيره اهل بيت عمل کنيد بايد سراسر سال را عزاداري کنيد و خون گريه کنيد. سوم از ضرورت پرهيز از افراط سخن گفته‌ايد. مگر مراجع عظام تقليد نفرموده‌اند در عزاي اهل بيت عليهم السلام، چيزي به نام افراط نداريم و هر چه کنيم تفريط است؟ آيا مراجع غير لندني را هم قبول نداريد؟