• سه‌شنبه / ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۱:۵۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400011707806
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان:

ظرفیت مراکز ماده ۱۶ استان اصفهان یک دهم تعداد معتادان متجاهر است

ظرفیت مراکز ماده ۱۶ استان اصفهان یک دهم تعداد معتادان متجاهر است

ایسنا/اصفهان دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با اشاره به جمع آوری یک هزار معتاد متجاهر در روزهای پایانی سال گذشته، گفت: در حال حاضر تنها ۲ مرکز نگهداری معتادان متجاهر با ظرفیت ۴۵۰ نفر در استان داریم که به خاطر شرایط کرونا باید با نیمی از ظرفیت فعالیت کنند، درحالی که تعداد معتادان متجاهر در استان ۲ تا ۳ هزار نفر برآورد شده است.

محسن یارمحمدیان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اجرای طرح جمع آوری معتادان متجاهر با عنوان طرح آرامش بهاری در پایان هر سال، اظهار کرد: برای پیشگیری از بروز جرایم و افزایش امنیت شهرها در ایام نوروز، معتادان متجاهر و کارتن خواب از سطح شهرها جمع آوری و به مراکز نگهداری معتادان متجاهر موضوع ماده ۱۶ قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر منتقل می شوند که اصطلاحا به آن مراکز ماده ۱۶ گفته می شود.

وی گفت: امسال هم این طرح با کمک نیروی انتظامی اجرا شد و در مجموع یک هزار معتاد متجاهر جمع آوری و با همکاری بهزیستی به کمپ ها منتقل شدند که تا پایان اردیبهشت در کمپ ها خواهند ماند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با بیان اینکه بخشی از معتادان متجاهر به مراکز ماده ۱۶ منتقل شدند، افزود: در استان اصفهان تنها ۲ کمپ ماده ۱۶ داریم و تعدادی از معتادان متجاهر تحت عنوان تبصره ۲، به کمپ های ترک اعتیاد فرستاده شدند، البته نه همه کمپ ها، بلکه کمپ های منتخب که شرایط لازم برای نگهداری معتادان متجاهر را دارند.

وی با اشاره به فاصله زیاد بین تعداد معتادان متجاهر با ظرفیت نگهداری این افراد در استان، تصریح کرد: در حال حاضر ۲ مرکز ماده ۱۶ در استان داریم که باتوجه به همه گیری کرونا با نیمی از ظرفیت باید فعالیت کند، یعنی حدود ۲۵۰ نفر ظرفیت داریم، درحالی که تعداد معتادان متجاهر در استان بین ۲ تا ۳ هزار نفر برآورد شده است.

یارمحمدیان خاطرنشان کرد: در ایام نوروز بخشی از معتادان متجاهر را به کمپ ها فرستادیم، اما در طول سال امکان این کار وجود ندارد و شرایط کمپ برای نگهداری معتادان متجاهر مناسب نیست.

وی خواستار مشارکت شهرداری اصفهان در راه اندازی مرکزی برای نگهداری معتادان متجاهر در این شهر شد و گفت: شهرداری در این زمینه وظیفه قانونی دارد و براساس بخشنامه های صادر شده و قانون بودجه، باید ظرفیت این مراکز با کمک شهرداری افزایش یابد. البته شهرداری اصفهان مجموعه ای در کنار باغ فدک پیش بینی کرده، ولی هنوز به بهره برداری نرسیده است.

 دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان ادامه داد: مرکز نگهداری معتادان متجاهر در کنار باغ فدک قرار بود ۳ سال قبل به بهره برداری برسد، ولی هر سال موکول به سال بعد می شود و با وجود وعده های داده شده این مرکز عملا رها شده و در حد سقف و ستون باقی مانده است.

وی همچنین در خصوص مرکز نگهداری زنان معتاد نیز گفت: مراحل راه اندازی مرکز نگهداری زنان طی شده و مکان آن در قلعه شور در قسمت مجزایی کنار مرکز نگهداری مردان آماده شده است، همچنین موافقت های لازم گرفته شده و درحال پیگیری هستیم که به زودی نهادی مسئولیت این مرکز را به عهده گرفته و راه اندازی شود.

یارمحمدیان با تاکید براینکه تا سرشماری سال ۱۴۰۰ انجام نشود نمی توانیم آمار دقیقی از معتادان زن در استان اعلام کنیم، گفت: براساس سرشماری های قبل ۱۰ درصد معتادان در جامعه را زنان تشکیل می دهند که معمولا ۵ تا ۷ درصد متجاهر هستند، درحالی که معمولا ۷ تا ۱۰ درصد مردان معتاد متجاهر می شوند.

وی با یادآوری اینکه آمار معتادان در شهرها و استان های مختلف متفاوت است، خاطرنشان کرد: باید سرشماری جدید انجام شود، ضمن اینکه در سرشماری ها هم امکان شناسایی دقیق این افراد وجود ندارد و نمی توانیم آمار دقیقی داشته باشیم و باید به آمارهای تقریبی اکتفا کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha