• چهارشنبه / ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۰:۱۱
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1400012514163
  • خبرنگار : 50274

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج:

نامزدهای انتخاباتی باید به دنبال اثبات توانمندی‌های خود باشند

نامزدهای انتخاباتی باید به دنبال اثبات توانمندی‌های خود باشند

ایسنا/کردستان استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج گفت: نامزدهای انتخاباتی باید به دنبال اثبات توانمندی‌های خود باشند نه نفی دیگران و کسی که توانمندی لازم را داشته باشد، فرصت تخریب دیگران و زمینه برای عبور از موازین شرعی را نخواهد داشت.

سیدصادق زمانی، در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: انتخابات یکی از مؤلفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران محسوب‌ می‌شود و از این مؤلفه قدرت باید در جنگ نرم برای خنثی کردن توطئه‌های دشمنان استفاده کنیم.

وی افزود: مسئولان باید این اعتماد را در مردم ایجاد کنند که یک رأی مردم، امانت و حق‌الناسی در دست آن‌هاست و همه در حفظ این امانت از مسئولان رده بالا گرفته تا فردی که پای صندوق‌های رأی ایستاده‌ است، نقش دارند.

استاد دانشگاه ازاد اسلامی واحد سنندج، با اشاره به اینکه بخشی از این اعتماد به وسیله رعایت اخلاق و بخشی هم با رعایت قانون حاصل می‌شود، بیان کرد: مبنا و اساس قانون اسلامی ما اخلاق است و رعایت این امر برحضور حداکثری مردم تأثیر مستقیمی خواهد گذاشت.

وی افزود: در زمان جنگ ما سخت‌ترین شرایط را داشتیم اما مردم حضور پررنگ و چشمگیر در انتخابات داشتند و این شرایط، هیچگاه اختلالی در انتخابات جمهوری اسلامی ایران ایجاد نکرد، حفظ رعایت اخلاق انتخاباتی در این دوره‌ای که مردم با گرانی، کرونا و مشکلات معیشتی مواجه هستند، نیز می‌تواند دغدغه حضور در انتخابات را ایجاد کند.

زمانی با اشاره به اینکه عدم رعایت اخلاق انتخاباتی می‌تواند در تنش‌های بعد از انتخابات نیز تأثیرگذار باشد، بیان کرد: این عدم رعایت اخلاق انتخاباتی زمینه‌ساز بی‌اعتمادی مردم نسبت انتخابات آینده و دولت خواهد شد و این بی‌اعتمادی تنش‎های بعد از انتخابات را نیز به دنبال دارد.

وی اخلاق و امنیت ملی را دو خط قرمز هم برای مسئولان و هم نامزدهای انتخاباتی در طول دوران انتخابات دانست و تأکید کرد: مسئولان و نامزدهای انتخاباتی اگر این دو خط قرمز را به عنوان یک نصب‌العینی برای خود قرار دهند در سایر بخش‌ها و بین مردم نیز این امر تأثیرگذاری خود را خواهد گذاشت.

وی به انگیزه نامزدهای انتخاباتی اشاره و اظهار کرد: استفاده از قدرت برای خدمت، استفاده از توانمندی‎‎‌های فردی برای خدمت بیشتر به مردم، استفاده از قدرت برای منافع شخصی و کسب شهرت از انگیزه‌های تأثیرگذار در رعایت اخلاق انتخاباتی هستند و متأسفانه وقتی نامزد انتخاباتی برای تبلیغات هزینه‌های میلیاردی را صرف می‌کند، بعد از انتخابات به دنبال جبران آن است پس از این فرد هیچگاه نمی‌توان توقع رعایت اخلاق انتخاباتی را داشت.

این استاد دانشگاه اخلاص را لازمه خدمت به مردم دانست و بیان کرد: فردی که هدف اصلی‌اش از نامزدشدن برای انتخابات خدمت به مردم باشد، هیچگاه به دنبال افترا، تهمت، دروغ و تخریب دیگران نخواهد بود و خود را وارد گناه نخواهد کرد و رعایت معیارهای اخلاق انتخاباتی را خواهد داشت.

وی افزود: در جمهوری اسلامی ایران نامزدهای انتخاباتی باید با صبغه خدمت پا به عرصه بگذارند چراکه این فرد در برابر خدا و در برابر مردم باید جوابگو باشد.

زمانی تأکید کرد: نامزدهای انتخاباتی باید به دنبال اثبات توانمندی‌های خود باشند نه نفی دیگران و کسی که توانمندی لازم را داشته باشد، فرصت تخریب دیگران و زمینه برای عبور از موازین شرعی را نخواهد داشت.

وی رعایت اخلاق انتخاباتی بین مردم را احساس مسئولیت و احساس وظیفه ذکر کرد و گفت: مردم باید خود را در میدان جنگی ببیند که با یک رأی خود می‌توانند امنیت را در کشور ارتقا دهند و در سرنوشت خود و جامعه تأثیرگذار باشند و برای کار خود ارزش قائل شوند.

این استاد دانشگاه به بحث آسیب‌شناسی اخلاق در انتخابات اشاره و بیان کرد: یکی از مسائلی که باعث شده امروز دغدغه اخلاق در عرصه انتخابات را داشته باشیم این است که از گذشته تا به امروز هر ساله ضعف اخلاقی در عرصه انتخاباتی بیشتر شده است و در یکی دو مورد از مناظرات ریاست جمهوری مباحثی را دیدیم که واقعا تأسف‌بار بود.

وی افزود: با تخلفات انتخاباتی که در سال‌های گذشته در عرصه انتخابات روی داده، برخوردی نشده و این تخلفات مسکوت مانده است که همین امر خود زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات کنونی و بدبینی مردم به انتخابات شده است.

زمانی با تأکید بر اینکه انتخابات باید در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران برگزار شود، بیان کرد: ما وقتی داعیه این را داریم که می‌خواهیم طرحی نو را در برابر دنیای لیبرالیسم براندازیم باید در برابر آن بتوانیم از داشته‌هایمان دفاع کنیم و این مشکلات را کمتر و کمتر کنیم.

وی افزود: بحث انتخابات یک بحث مدرنی است و سابقه در تمدن ما ندارد حال اگر بخواهیم این مقوله را با معیارهای داخلی سازگار کنیم، یک سری نواقص خواهد داشت اما وقتی در کشور سابقه ۴۰ سال برگزاری انتخابات را داریم، پس روز به روز مشکلات آن باید کمتر شود.

این استاد دانشگاه عدم حضور احزاب را یکی دیگر از معضلات انتخاباتی دانست و گفت: ما در طول سال هیچ فعالیتی از احزاب را نداریم اما به محض نزدیک شدن به انتخابات جلسات متعددی از احزاب برگزار می‌شود و حضور آنان در عرصه‌های مختلف پررنگ‌تر می‌شود و با پایان انتخابات دیگر فعالیتی از این احزاب دیده نمی‌شود، این احزاب هیچگاه نمی‌توانند زیرساخت‌های انتخاباتی را فراهم کنند.

وی تأکید کرد: در عرصه انتخابات ما به جای برنامه‌محور بودن، فرد محور هستیم در حالیکه در انتخابات به مرد و زن بودن، تحصیلات بالا یا پایین، جوان یا پیر بودن و خوش تیپ بودن و قومیت فرد هیچگاه نباید توجه کنیم بلکه باید برنامه‌های فرد را مدنظر قرار دهیم این امر موجب می‌شود که عقلانیت توسعه پیدا کند و احزاب حرفی برای گفتن داشته باشند و زمینه برای بداخلاقی خشکانده می‌شود.

زمانی در پایان یادآور شد: در این راستا پیشنهاد می‌شود که متولیان امر مناظره‌های علمی برای برنامه‌های کاندیداهای انتخاباتی برگزار کنند و این برنامه‌ها را با حضور دو کارشناس نقد و بررسی کنند و با بسط آن در فضای مجازی تلاش کنند تا مردم آگاهانه‌تر انتخاب کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha