• سه‌شنبه / ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۱:۴۰
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400013118671
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

این گُل کم‌آب بر پر سود

این گُل کم‌آب بر پر سود

ایسنا/خراسان جنوبی مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: گل محمدی، گیاهی کم آبر بوده که مناسب کویر است و به دلیل  فرآورده‌های پرتقاضایی که از آن به دست می‌آید سود بالایی نصیب کشاورز می‌کند.

مریم جوادی بایگی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: فرآوری گل محمدی در مزرعه، افزایش اشتغال و حذف واسطه‌ها را به‌دنبال خواهد داشت.

وی افزود: از آنجایی که بحران کمبود آب در کشور چند سال اخیر به حد هشدار خود رسیده، تغییر الگوی کشت در تمامی فعالیت‌های کشاورزی متناسب با شرایط منطقه جزء سیاست‌های دستگاه‌های ذی‌ ربط قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه بیان کرد: گل محمدی یکی از این گیاهان است که در سال‌های گذشته از سوی منابع طبیعی و آبخیزداری و جهاد کشاورزی این استان بسیار مورد توجه قرار گرفته، همچنین این گیاه به سبب درآمدزایی و ارزآوری بالا و نیاز آبی پایینی که دارد از سوی جوامع محلی نیز با اقبال خوبی مواجه شده است.

جوادی بایگی ادامه داد: گل محمدی از جمله گیاهانی است که در فاصله زمانی کوتاهی پس از برداشت جهت حفظ کیفیت و کمیت فرآورده‌های آن از جمله اسانس،گلاب، غنچه گل خشک و گل برگ خشک باید وارد فرآیند فراوری شود.

وی افزود: با توجه به میزان تولید گل محمدی و پیک برداشت آن در مدت زمانی بسیار کوتاه و کمبود واحدهای فراوری، بهترین روش جهت حفظ کیفیت این گیاه خشک کردن است.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه بیان کرد: در آغازین ساعات روز پس از حذف رطوبت اولیه صبح برداشت و خشک محصول گل محمدی بلافاصله پس از برداشت باید فرآوری شود چراکه در کمترین زمان اسانس خود را از دست داده و تخمیر خواهد شد.

وی با اشاره به روش خشک کردن غنچه گل محمدی گفت: در راستای حفظ کیفیت غنچه و از دست رفتن رطوبت میانی غنچه و جلوگیری از زرد یا قهوه‌ای شدن گلبرگ‌های درونی باید ابتدا غنچه‌های برداشت شده به مدت 24 ساعت بسته به شدت آفتاب، زیر آفتاب قرار گیرند و بسیار مهم است که در این مرحله از انباشت غنچه‌ها بر روی هم جلوگیری به عمل آید.

جوادی بایگی ادامه داد: در مرحله بعد انتقال غنچه‌ها به مکان‌های سایه در صورتی که برودت هوا و وزش باد به خوبی صورت پذیرد بسته به درجه حرارت منطقه مرحله خشک شدن در سایه چهار تا هفت روز بطول می‌انجامد.

وی با بیان اینکه نشانه اتمام مرحله خشک شدن غنچه گل محمدی خشک شدن دمگل مانند چوب کبریت است، تصریح کرد: گلبرگ‌ها باید پس از برداشت بر روی سطوح تمیز زیر نور آفتاب به صورت نازک پهن و از انباشت آن‌ها بر روی هم جلوگیری شود تا دچار تخمیر و بدرنگی نشوند.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه با بیان اینکه گلبرگ‌ها پس از چند ساعت باید در سایه قرار گیرند تا رنگ آن‌ها حفظ شود و پس از خشک شدن کامل اقدام به جمع آوری شود، افزود: گل محمدی نسبت به سایر شرایط نامساعد محیطی نیز مقاوم می باشد. از جمله این شرایط می توان به شوری خاک، سرما و فقر مواد غذایی خاک اشاره کرد.

جوادی بایگی ادامه داد: البته باید توجه کرد که تولید گل محمدی در شرایط مساعد خاک، آبیاری منظم و کوددهی عملکرد بسیار مطلوب تری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ساختن باغ های گل محمدی باعث رشد طبیعت گردی و گردشگری و تولید مواد غذایی سالم و جلوگیری از فرسایش خاک و ایجاد اشتغالزایی می‌شود، تصریح کرد: سالیانه گلاب کشور ما که یکی از نوشیدنی‌های پر مصرف در طبی سنتی است به کشورهای خلیج فارس صادر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه یادآور شد: اگر کشت‌های سنتی توسط کشت گیاهان دارویی و اقلام با نیاز آبی کم، جایگزین شود نتایجی چون مصرف کمتر آب، ایجاد اشتغال و سودآوری بالاتری را به‌همراه خواهد داشت؛ البته نباید صادرات را نیز از خاطر برد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha