• دوشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۷:۰۰
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1400022014026
  • خبرنگار : 50212

یک فعال کارگری:

از ۶۰۰ کارخانه ساوه تنها ۶ شرکت شورای کار دارند

از ۶۰۰ کارخانه ساوه تنها ۶ شرکت شورای کار دارند

ایسنا/مرکزی دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه گفت: هم اکنون از بین ۶۰۰ کارخانه در این شهرستان تنها ۶ شرکت شورای کار دارند و طبق قانون باید در تمامی کارخانجات دارای صلاحیت شورای اسلامی کار تشکیل و مشکلات و مطالبات کارگران در همان واحد تولیدی مطرح و بررسی شود.

داوود میرزایی دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه در نشست صمیمی استاندار مرکزی با تشکل های کارگری که در خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه برگزار شد، اظهار کرد: تاکید رهبری در سخنان اخیر خود همزمان با روز کارگر بر ارتقای امنیت شغلی کارگران موجب تقویت روحیه امید در بین جامعه کارگری شده است.

وی بیان کرد: زنده نگه داشتن روحیه امید در بین جامعه بازنشستگی با اجرای طرح همسان سازی حقوق این قشر در این دولت صورت گرفته و حقوق جامعه بازنشستگی بطور قابل توجهی افزایش یافت که باید گفت فارغ از هرگونه انگیزه سیاسی و پیگیری صنفی تشکل های بازنشستگی و با حمایت دولت و مجلس شکل گرفت.

وی افزود: خوشبختانه سازمان تامین اجتماعی از حیاط خلوت دولت خارج شد و همه توان برای بهبود مشکلات کارگری به کار برده می شود. حقوق جامعه کارگری نسبت به سفره معیشت حدودا ۷۰ درصد فاصله داشت اما امسال افزایش حقوق با میزان افزایش  تورم خیلی فاصله نگرفته و همخوانی پیدا کرده است.

میرزایی به تلاش جامعه کارگری و کارفرمایی در دوران تحریم ها اشاره کرد و افزود: صنعتگران تحریم ها را به فرصت تبدیل کرده و خوشبختانه تنش های کارگری نیز به حداقل رسیده است و با پیگیری های در دست اقدام مشکلات معدود شرکت های ساوه نیز در حال برطرف شدن است.

وی عمده ترین  مشکل  کارگران را نبود امنیت شغلی دانست و افزود: قراردادهای موقت مانند شمشیر دولبه است که انگیزه کار را در بین کارگران از بین برده و حتی امروز صنایع ما در جذب نیروی کار با مشکل مواجه هستند و نیروی بیکاری وجود ندارد و نگران جذب کارگرانی از خارج از کشور هستیم. امید است با ساماندهی قراردادهای موقت انگیزه کار در بین کارگران افزایش یابد.

وی نبود شورای اسلامی کار را در برخی کارخانجات مورد انتقاد قرار داد و افزود: هم اکنون از بین ۶۰۰ کارخانه در این شهرستان تنها ۶ شرکت شورای کار دارند و طبق قانون باید در تمامی کارخانجات دارای صلاحیت شورای اسلامی کار تشکیل و مشکلات و مطالبات کارگران در همان واحد تولیدی مطرح و بررسی شود.

دبیر خانه کارگر ساوه و زرندیه به تعطیلی تعاونی های مسکن و مصرف در واحدهای تولیدی و صنعتی اشاره کرد و افزود: فعالیت این تعاونی ها منجر به بهبود معیشت کارگران و نیز تسهیل در خانه دار شدن جامعه کارگری خواهد شد.

وی خواستار ترمیم مثلث سه جانبه گرایی کارگر، کارفرما و دولت برای حل مشکلات جامعه کارگری شد و افزود: متاسفانه راه دسترسی تردد کارگران از شهر ساوه به شهر صنعتی کاوه بدلیل ترافیک شدید در پیک ساعات ابتدایی روز مشکلاتی را ایجاد کرده است و سوانح رانندگی متعدد منجر به نارضایتی کارگران شده است.

وی انجام طرح طبقه بندی مشاغل در کارخانجات را  برای حفظ جایگاه کارگران و دلسوزی بیشتر در فضای کار دانست و افزود: رشد صنعت و تولید در ساوه از نرم کشوری بالاتر است و با وجود افزایش آمار صنایع هیچ‌ نظارت دقیقی در حوزه ایمنی کار و گلوگاه های خطر صورت نمی گیرد در نتیجه متاسفانه  آمار حوادث کار و اتفاقات ناگوار بالاست و سلامت کارگران را تهدید می کند. کمبود نیروی بازرسی در اداره کار ضریب ایمنی در صنایع را کاهش داده است که باید با افزایش تعداد بازرسین محیط کار را ایمن کرد.

به گزارش ایسنا، رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان مرکزی نیز گفت: افزایش حقوق بازنشستگان در شرایط تحریم با مساعدت مجلس و دولت و اجرای طرح همسان سازی منجر به رضایت نسبی بازنشستگان شده است هر چند تورم و گرانی شیرینی این اقدام و افزایش حقوق را به کام مردم تلخ می کند.

علیرضا امیری افزود: اشتباهاتی که در گذشته در خصوص جامعه بازنشستگی صورت گرفته است منجر به اعتراض این قشر در کف خیابان شده است.

وی انجام طرح نسخه الکترونیک و حذف دفترچه را از اقدامات خوب دانست و افزود: باید با فراهم کردن زیرساخت ها و همکاری وزارت بهداشت فضای اجرای بهتر این طرح را فراهم کرد و از هزینه های میلیاردی ماهانه  چاپ دفترچه تامین اجتماعی جلوگیری کرد.

امیری افزود: افزایش اعتبارات تسهیلات از ۳.۶ میلیارد در سال به ۴۵ میلیارد در سطح استان کاری ارزشمند برای تامین برخی نیازهای معیشتی بازنشستگان بوده است.

وی به برخی تجمعاتی که از سوی بازنشستگان در برخی نقاط کشور انجام می شود اشاره کرد و گفت: بازنشستگان ازجمله صاحبان انقلاب، تجمعاتی صنفی برای تامین مطالبات خود دارند و به هیچ وجه تجمع سیاسی برای بهره برداری معاندین نظام نداشته اند.

امیری به افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه های پزشکان اشاره کرد و گفت: افزایش میزان ویزیت پزشکان و سایر تعرفه‌ها برای جامعه بازنشستگی که توان اقتصادی ضعیفی دارند مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است چرا که بازنشستگان به دلیل کهولت سن باید بطور مستمر تحت درمان و مصرف دارو باشند که پرداخت این میزان تعرفه برایشان دشوار و ازتوان آنها خارج است که نیازمند بازنگری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha