• یکشنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ / ۲۱:۱۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400032316951
  • خبرنگار : 50037

قاضی‌زاده هاشمی مطرح کرد

وجود ٣٠ درصد حاشیه‌نشینی در همدان/باید فکری جدی برای توسعه کالبدی همدان کرد

وجود ٣٠ درصد حاشیه‌نشینی در همدان/باید فکری جدی برای توسعه کالبدی همدان کرد

ایسنا/همدان نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه امروز بر اساس آمار حاشیه نشینی استان همدان از ۷۰۰۰ نفر به ۷۰ هزار نفر افزایش یافته است، گفت: همدان مهد تمدن در حال حاضر با مشکل حاشیه نشینی مواجه بوده و ۳۰ درصد حاشیه نشینی وجود دارد که بافت شهری را بر هم زده و باید برای توسعه کالبدی همدان فکر جدی کرد.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی عصر یکشنبه ٢٣ خردادماه در سخنرانی تلویزیونی خود از صدا و سیمای همدان، اظهار کرد: نکته کلیدی این است که به علت ساختارها و روش هایی که  استضعاف و عدم توازن طی ١٠٠ سال اخیر ایجاد می کرده، کشور دچار تبعیض گسترده شده است، مراکز عمده صنعتی،  دانشگاهی، رفاهی و اقتصادی و جاهایی که می شود اشتغال ایجاد کرد در مناطق خاصی از کشور استقرار یافته اند و حتی در این مناطق پدیده هایی چون حاشیه نشینی، از بین رفتن منابع آبی، آلودگی هوا و بهم خوردن محیط زیست ایجاد شده است.

وی افزود: در ظاهر آن است که منابع مالی برای این مناطق هزینه شده در حالیکه با این اقدام توازن کشور بهم ریخته و یک جا با فقر، جای دیگر با پدیده خالی از سکنه، جایی با ناامنی، ترافیک، مهاجرت و جایی دیگر با گرانی زمین دست و پنجه نرم می کنند و هر دو منطقه به علت عدم برنامه ریزی غلط دچار مشکل شده اند.

قاضی زاده هاشمی بیان کرد: امروز که با شما صحبت می کنیم از یک عدم توازن جدی و یک تبعیض گسترده در کشور حرف می زنیم که نیاز به اصلاح جدی دارد، بسیاری از دولت ها آمدند گفتند که آمایش سرزمین و توازن منطقه ای درست می کنیم، چرا موفق نشدند؟ برای اینکه خواستند باز خودشان درست کنند در حالیکه باید بدانند بدون مردم کاری نمی توان انجام داد.

وی ادامه داد: تمام قدرت را در تهران جمع کرده ایم و یک کشور با یک شهر به نام تهران ساخته ایم که همه چیز در آنجا است، وقتی صحبت تخصیص منابع مالی و بانکی است ۷۰ درصد در تهران، تخصیص بودجه شرکت های دولتی است ۵۰ تا ۶۰ درصد تهران، ایجاد مراکز تفریحی، توزیع نیروی متخصص، پزشک، مهندس و حقوقدان هم  تهران و آن هم نه در همه نقاط تهران بلکه شمال تهران بیشتر مد نظر است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به جمعیت ۱۴ میلیونی استان تهران خاطرنشان کرد: بیش از نیمی از جمعیت تهران حاشیه نشین هستند و یا در مراکزی زندگی می کنند که از نظر کاربری دچار مشکل شده اند و این تبعیض گسترده به تورم مزمن دامن زده است و مدام فقرا به اغنیاء و ثروتمندان مالیات می پردازند.

وی تصریح کرد: این بدان معناست که ثروتمندان دارای خانه، اتومبیل، کارخانه و دارایی های بسیاری بوده که تورم مدام ثروت و دارایی ثروتمندان را گران تر می کند و آن که اجاره نشین است و خانه ارزان قیمت در یک منطقه شهری ارزان قیمت دارد، شکاف درآمدی بین او و فرد ثروتمند بیشتر می شود و مرتب این تورم طی ۷۰ و یا ۸۰ سال گذشته از جیب فقرا برداشته شده و به جیب ثروتمندان می افزاید.

قاضی‌زاده هاشمی یادآور شد: در کنار بیکاری گسترده هر چه از مرکز به سمت پیرامون کشور و مرزها می رویم وضع بدتر می شود، در کنار بیکاری گسترده در حال حاضر از بیش از ۴۵۰ شهرستان موجود در سطح کشور حدود ۱۵۰ شهرستان دارای وضعیت بحرانی و ۳۰ درصد دارای وضعیت فوق بحرانی هستند و بیشترین مهاجرت ها را از این شهرستان ها داریم چراکه در این مناطق بیکاری حادتر است. 

وی مسئله سربازی را از دیگر دلایل مهاجرت و عدم تمایل بازگشت جوانان این شهرستان ها به دیار خود دانست و ادامه داد: این مسئله در دوران دانشجویی هم اتفاق می افتاد و جوان دانشجوی نخبه با دیدن شرایط زندگی در شهر تهران تمایل به بازگشت به شهرستان خود را ندارد و عملا با این وضع هم ثروت و دارایی شهرستان ها را از آنها می گیریم و هم نیروی انسانی جوان ونخبه خود را از دست می دهند در حالیکه تمام معادن نفت و گاز در این شهرستان ها قرار دارد و تهران نشینان هم در یک سیر دیگر با سفر به اروپا تمایلی به بازگشت به کشور را نداشته و مهاجرت می کنند.

قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: در فقره سربازی ما دو سال جوان مردم را در سن کار که می تواند به پدر کشاورز خود کمک کند، ازدواج و تشکیل خانواده دهد و درس خود را پایان دهد و  نخبه ای که می تواند کارآفرین باشد و استارت آپ ایجاد کند  را از خانواده می گیریم و در این گذر برخی از سربازی فراری می شوند و سه میلیون فراری از کار و زندگی می افتند و نمی توانند پروانه کسب بگیرند و یا در ازدواج دچار مشکل شده و ناگزیر از چرخه تولید کشور خارج می شوند. بنده به دنبال آن هستم سربازی اجباری جمع شده و سربازی داوطلبانه و حرفه ای شکل بگیرد و دولت سلام بر آن است قضیه سربازی را برای همیشه  حل و مرتفع کند.

وی با بیان اینکه یک طرح کلان برای برهم زدن این شرایط آماده کرده ایم، گفت: در این طرح به تعداد شهرستان های کشور پایتخت خواهیم داشت یعنی از اختیاراتی که در پایتخت در اختیار جناب آقایان وزرا است را این اختیارات هیئت وزیران را به فرمانداران شهرستان ها در حوزه اجرایی که کار مردم به آنها بستگی دارد، تنفیذ می کنیم و مردم شهرستان با این اقدام با مراجعه به فرمانداران شهر خود برای حل مشکلاتشان گویی با هیئت وزیران مواجه هستند و اصل ۱۲۷ قانون اساسی این اجازه را به ما داده است.

قاضی زاده هاشمی یادآور شد: در حال حاضر اختیار از همه ادارات و دستگاه های شهرستان ها و استان های کشور گرفته شده و سلسله مراتب مدیریتی که در کشور وجود دارد به علت عدم اختیار پاسخگو نیستند که با اجرای این طرح ما پاسخگویشان می کنیم و کاری خواهیم کرد که مردم وقتی به نخستین فرد مسئول شهرستان خود برای مشکلات مراجعه می کنند مسئول مربوطه چون وزیر پاسخگو بوده و دارای اختیار باشند. 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: برنامه دیگر ما این است که بودجه شهرستان ها را نیز به فرمانداران بدهیم و مجموعه بودجه دستگاه های مختلف را جمع کرده و سرانه هر شهرستان را در همه دستگاه ها به فرمانداری ها و شورای برنامه ریزی شهرستان ها داده که تصمیم گیری کند و اختیار منابع مالی در اختیار شهرستان  باشد که این قدرت بسیار زیادی است در حالیکه در حال حاضر تقسیم بودجه کشور بین دستگاهی است.

وی در پاسخ به این سوال که چه مکانیزمی برای کنترل آن دارید که فساد ایجاد نکند؟ اظهار کرد: در دولت سلام به دنبال اعمال حاکمیت و حاکم کردن مردم بر مدیران هستیم و می خواهیم دولت ضد مردم را مردمی کرده و دولت را به مردم بازگردانیم در حالیکه اکنون دولت ما ضد مردم بوده و زانوی آن برگردن مردم است، در هر جایی یک جا تحت عنوان نظارت، جایی دیگر تحت عنوان مجوز در بخش های مختلف در کارهای مردم دخالت می کند در قانون اساسی مردم حاکم هستند باید دولتمردان پاسخگو باشند. 

وی گفت: کار دولت ها این شده که به جای استیفاء حقوق  مردم استیفاء حقوق دولت می کنند و در تورم ازجیب مردم از بورس، مالیات نادرست و نفت برداشته و سر سفره دولت می گذارند در حالیکه کار دولت این است که استیفاء حقوق مردم کند و ما می خواهیم این مسئله را درست کنیم و به این نحو که مسئولان محلی توسط خود مردم انتخاب شوند و مسئولان به مردم پاسخگو باشند.

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: در انتخاب استاندار باید حتماً نخبگان در رابطه با استاندار نظر بدهند و اگر تأیید شد ما استاندار را منصوب می کنیم و اگر یک سوم مردم شهرستان و استانی اعلام نارضایتی از استاندار یا فرماندار یا مدیر هر دستگاه کنند با تأیید این نخبگان سامانه ای الکترونیک طراحی کرده ایم که مدیر عزل می شود. باید مدیر نظارت مردمی داشته باشد و رضایت مردم را جلب کند، مدیری که نتواند رضایت مردم را جلب کند به درد نمی خورد.

وی با اشاره به اینکه ۱۳ هزار و ۷۰۰ مدیر، معاون و فرماندار و بالاتر در کشور وجود دارد که جایگاه خود را از مردم دارند و از پول مردم حقوق می گیرند و باید پاسخگوی مردم باشند، تصریح کرد: ما یک سازمان درست کرده ایم که پاسخگو آور است و جلب رضایت مردم می کند و مردم را با خود همراه می سازد. 

وی با بیان اینکه این ساختار همه جانبه متمرکز در تهران را خرد می کنیم و آن را به مراکز استان ها نخواهیم داد که دوباره مشکل ساز شود، گفت:با این اقدام باید کار استاندار هماهنگی و پیگیری مسائل استان با مرکز، برنامه ریزی کلان استان باشد.

قاضی زاده هاشمی اضافه کرد: در برنامه خود برای هر شهرستان یک مأموریت ملی تعریف کرده ایم که هر شهرستان یک پایتخت در یک حوزه براساس پتانسیل ها و ظرفیت های منطقه خود باشد که برای این برنامه از هم اکنون کلیه زیرساخت ها، مزیت ها، پتانسیل های هر شهرستان و استان ها احصاء و شناسایی شده است.

وی یادآور شد: براساس این پتانسیل و ظرفیت ها در همان شهرستان در حوزه مد نظر این شهرستان مأموریت ملی داشته و براساس آن اجازه می دهیم پایتخت آن پتانسیل باشد و در شرکت های دانش بنیان در حوزه پتانسیل مشخص شده، در تجارت داخلی و خارجی در حوزه مشخص شده، اجازه دیپلماسی در آن حوزه با مدیریت آن شهرستان و اختیارات کشور در همان حوزه را داشته باشد. 

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه با دادن این اختیار و اجازه در تبدیل شدن به پایتخت ملی عدم توازن و تبعیض تاریخی از بین می رود، گفت: البته به علت اینکه در برخی از جاها ظلم ١٠٠ ساله اتفاق افتاده باید دولت مرکزی شهرستان هایی که نیازمند کمک هستند به ویژه شهرستان های سمت مرز را  کمک کرده و سرمایه گذاری در این شهرستان ها ایجاد شود تا تبعیض تاریخی رخت بربندد.

وی با اشاره به اینکه دولت سلام دولت همه مردم است و به مدد جوانان شما و با ایده های نو و فکرهای نو و عدالت خواهی و عدالت محوری آنها محقق خواهد شد، تصریح کرد: جوانان شما آمده اند که نظام دیوان سالاری را که قانون اساسی مترقی ما و اهداف انقلاب مشخص کرده و اجازه نداده اند، محقق شود و موجب یأس و دلزدگی مردم شده اند، از دست فرصت طلبان و قدرت طلبان درآورده و مردم را بر سر سفره انقلاب بنشانند. 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مردم صبورانه سختی ها و تحریم های بسیاری را پشت سر گذاشته اند و برای انقلاب متحمل شدت های بسیاری شدند اما یک عده کار خود را انجام داده و اسکی، سفر خارجه و اروپای خود را می روند و مردم در فقر به سر می برند و برای آنها اهمیتی ندارد.

وی با اشاره به اینکه دولت حضرت علی(ع) برقراری عدالت و بودن با مردم بود، اضافه کرد: دولت سلام با هدف از بین بردن فساد، تبعیض و رانت، از بین بردن قبیله گرایی و تبار گرایی با ایجاد شایسته سالاری و با مردم بودن و اعمال  حاکمیت مردم و حق حاکمیت مردم را دنبال می کند و مردم را مسلط بر مدیران خواهد کرد و مدیران باید پاسخگوی مردم باشند جوانان شما در گام دوم آمده اند که روش را تغییر دهند. 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: استان همدان دارای شخصیت های بالایی چون بوعلی سینا، میرزاده عشقی و باباطاهر عریان بوده و این استان به عنوان مهد تمدن استانی با پتانسیل ها گردشگری فوق العاده چون امکانات غار علیصدر و نیز یک استان علمی و دانشگاهی و فناوری است و شخصیت های بالایی در زمینه اقتصادی، سیاسی و... را به کشور عرضه کرده است. همدان امروز حال و روز خوشی ندارد و حاشیه نشینی و نرخ بیکاری صعودی از دغدغه های این استان بوده و مردم آن مجبور به مهاجرت و حاشیه نشینی می شوند. 

وی با اشاره به اینکه امروز بر اساس آمار حاشیه نشینی استان همدان از ۷۰۰۰ نفر به ۷۰ هزار نفر افزایش یافته که باید برای مرتفع شدن مشکل تلاش کرد، گفت: همدان در برخی عناوین چون سیر، سیب زمینی و گردو حائز رتبه است و غیر از علیصدر دارای آثار تاریخی و طبیعی بسیاری است که آرامگاه بوعلی و بابا طاهر و کوه های منطقه و سلسله جبال و ورزش های برفی و کوهنوردی مواردی است که می تواند به نقاط ویژه ای تبدیل شود. حوزه صنعت همدان نیازمند تقویت بوده و  عقب مانده و باید طرح های صنعتی نیمه کاره آن تکمیل شود که نیازمند سرمایه گذاری بیشتر است.

وی با سلام به مردم اسدآباد و دیگر شهرستان های استان همدان تصریح کرد: بیشتر مردم این شهرستان کامیوندار هستند و بیمه رانندگان مشکلاتی دارد و در مجلس سعی کردیم مصوبات خوبی برای شما کامیونداران قرار دهیم ضمن اینکه اسدآباد دارای دو بیمارستان بوده که یکی از این بیمارستان ها تعطیل بوده و باید سعی شود تخت های بیمارستانی این شهرستان افزایش یابد.

قاضی زاده هاشمی همچنین با سلام به مردم بهار اظهار کرد: شهرستان بهار دارای تولید سیر مؤثر اما فرآوری نشده در سطح کشور بوده که باید نسبت به ایحاد صنایع فرآوری پایین دستی تولید سیر آن توجه شود ضمن اینکه این شهرستان صنایع دستی خوبی داشته و در زمینه سفالگری مرکز تولید خاورمیانه است.

وی در رابطه با شهرستان تویسرکان هم اضافه کرد: این شهرستان قطب اصلی گردو و مبل منبت بوده و ۵۰۰ کارگاه مبل منبت دارد و راه مواصلاتی آن مناسب نیست که باید دولت ما اصلاح کند و دارای یک بیمارستان نیمه کاره بوده که باید به سرانجام برسد.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به شهرستان فامنین هم گفت: این شهرستان دارای یک منطقه ویژه اقتصادی به نام جهان آباد بوده که از سال ۸۹ شروع شده و به نتیجه نرسیده وباید در دولت ما این منطقه به نتیجه برسد. شهرستان کبودراهنگ  نیز با دارا بودن جاذبه های گردشگری مختلف از جمله غارعلیصدر باید تور و زیرساخت بیشتری برای آن ایجاد شود.

وی همچنین با بیان اینکه کشمش ملایر به ۱۴ کشور دنیا صادر می شود، خاطرنشان کرد: این شهرستان دارای کمبود برق بوده و نیازمند ایجاد نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برای توسعه خواهد بود ضمن اینکه برای مشکل اعتیاد این شهرستان فکر جدی کرد. رزن به عنوان قطب کشاورزی نیازمند سرمایه گذاری صنعتی برای ارتقاء اقتصاد پایدار این شهرستان است که تولیدات خود را خام فروشی نکنند همچنین نهاوند متأسفانه از نظر امکانات و زیرساخت ها ضعیف است و مسیرهای مواصلاتی آن مناسب نیست که باید خدمات آموزشی آن  و راه های مواصلاتی رشد یابد.

قاضی زاده هاشمی با سلام به مردم همدان  یادآور شد:همدان با مسجد تاریخی همدان مهد تمدن در حال حاضر با مشکل حاشیه نشینی مواجه بوده و ۳۰ درصد حاشیه نشینی وجود دارد که بافت شهری را بر هم زده و باید برای توسعه کالبدی همدان فکر جدی کرد. علاوه بر توجه به صنعتی بودن و کشاورزی بودن همدان می توان به حوزه گردشگری آن با وجود آثار طبیعی و تاریخی بسیار توجه ویژه ای داشت و بتوان با جذب گردشگر خارجی بیش از دیگر استان هایی چون شیراز و اصفهان شود. 

وی در پایان بیان کرد: با توسعه راه ارتباطی، توسعه فرودگاه همدان، کار تبلیغاتی و ایجاد هتل و غذاخوری های بیشتر و مناسب در کنار شهر سفال و شهر منبت کاری همدان می تواند با دیگر شهرستان واستان ها در جهان رقابت داشته باشد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha